3 304 läst · 49 svar
3k läst
49 svar
Felsöka elektrisk golvvärme (slår gnista från termostaten).
Plötsligt är det kallt på badrummet hos min mor. Den elektriska golvvärmen tycks inte värma. Den har varit avslagen sommartid, men trots att ha varit igång 7-10 dagar (minst) så blir det ingen värme.
Har fungerar fint i 12-14 år sedan den installerades men använts sparsamt.
Har förstått att det oftast är termostaten som strular..?
Termostaten lyser, ett relä klickar (med gnista!) och dioden lyser (men går snabbt ner i ljusstyrka om det kan tänkas ha betydelse).
Ingen aning var trådarna går eller om de är åtkomliga, eller om ”tempsensorn” sitter i golvet eller i själva termostaten (gissar på det senaste).
Har skruvat loss den och kollat, men ser inga brända komponenter eller liknande..
Frågor:
1: Ska/kan det slå gnistor från en funktionell termostat?
2: Hur kan man säkerställa att det är just termostaten som är kass, förutom att köpa en ny och installera..?
3: Vad är det för oisolerad ledare som är ansluten? Gissar på bi-skyddsledare.
4: Om det är termostaten som är kass, vad mer precis brukar det vara som lägger av? Är det liksom någon idé att gå på med lödkolven och ”fräscha upp” lödningarna eller är det bara att källsortera den lämpligast möjligt och köpa en ny?
5: Får man som lekman, utan behörighet, byta ut en trasig termostat om man gör det lätt för sig och skaffar en identisk?
Se bilder/film:
Har fungerar fint i 12-14 år sedan den installerades men använts sparsamt.
Har förstått att det oftast är termostaten som strular..?
Termostaten lyser, ett relä klickar (med gnista!) och dioden lyser (men går snabbt ner i ljusstyrka om det kan tänkas ha betydelse).
Ingen aning var trådarna går eller om de är åtkomliga, eller om ”tempsensorn” sitter i golvet eller i själva termostaten (gissar på det senaste).
Har skruvat loss den och kollat, men ser inga brända komponenter eller liknande..
Frågor:
1: Ska/kan det slå gnistor från en funktionell termostat?
2: Hur kan man säkerställa att det är just termostaten som är kass, förutom att köpa en ny och installera..?
3: Vad är det för oisolerad ledare som är ansluten? Gissar på bi-skyddsledare.
4: Om det är termostaten som är kass, vad mer precis brukar det vara som lägger av? Är det liksom någon idé att gå på med lödkolven och ”fräscha upp” lödningarna eller är det bara att källsortera den lämpligast möjligt och köpa en ny?
5: Får man som lekman, utan behörighet, byta ut en trasig termostat om man gör det lätt för sig och skaffar en identisk?
Se bilder/film:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Låter väl illa att det slår gnistor. Steg 1 är väl att se hur det är kopplat, 2. mäta värmeslingan om den är OK, 3 kontrollera funktionen hos termostaten och sist byta den del som inte funkar.
Arbetet kräver väl en elektriker som vet vad den gör och har instrument för jobbet. Jag skulle väl också gissa på att värmeslingan är OK men att termostaten är kass eller att någon tråd lossnat baktill. Det senare skulle kunna förklara en gnista om den ligger löst an.
Ska du göra något själv, börja med att bryta strömmen till den så att du ser att det är strömlöst innan du petar i det. Om en tråd ligger löst kan det vara farligt, ska ju finnas jordfelsbrytare men det skyddar inte mot alla farligheter. Har du inte kunskapen så bryt åtminstone strömmen, fota och fråga här!
Arbetet kräver väl en elektriker som vet vad den gör och har instrument för jobbet. Jag skulle väl också gissa på att värmeslingan är OK men att termostaten är kass eller att någon tråd lossnat baktill. Det senare skulle kunna förklara en gnista om den ligger löst an.
Ska du göra något själv, börja med att bryta strömmen till den så att du ser att det är strömlöst innan du petar i det. Om en tråd ligger löst kan det vara farligt, ska ju finnas jordfelsbrytare men det skyddar inte mot alla farligheter. Har du inte kunskapen så bryt åtminstone strömmen, fota och fråga här!
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 933 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 933 inlägg
Även den billigaste duger för 230 volts mätningar.H Hallerudsbo skrev:
Jag har allt mellan 30 spänn (bilden) och 5-6-7 hundra spänn och alla funkar för grundläggande mätning som i detta fallet.
Bästa jag har är en KAIWEETS HT208D, magisk till vettigt pris.
Redigerat:
Nja, kan funka men duger inte...D Dilato skrev:
Läs exempelvis denna artikel.
https://tidningenelektrikern.se/2022/03/09/varning-kolla-din-spanningsprovare/
Det viktigaste man ska mäta är att det är spänningslöst. Däremot behöver det inte kosta många hundringar men man bör ha lite koll på vad som är tillräckligt bra.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 665 inlägg
att ljuset fadear av är tecken på kortis. Gnistan likastå. Ju mer ström golvet förbrukar, ju svagare kommer lampan lysa eftersom golvet då "stjäl ström" från lampan (vid nära kortis så dippar spänningen mellan fas ch nolla = indikatorlampan lyser svagare). Så har lampan fungerat normalt tidigare så är det väldigt troligt kortis i golvslingan.
Kan se att det är kopplat såhär:
Brun = fas
Grön = nolla
Grön/Gul = PE, här är även PE från golvslinga inkopplad.
Blå = Golvslinga, nolla
Svart = Golvslinga, fas
SKX-kabel, blå + brun = tempsensor.
Vet du hur många watt golvslingan är på?
Då kan du räkna hur många ohm (resistans) den ska vara genom att ta 52900 / [antal watt som golvslingan är på.]
Kalla detta värde för ((R))
1: Nu, skruva ner termostaten till noll (och stäng av med brytaren).
Viktigt för att termostaten ska bortkoppla golvet från inkommande ström för att inte påverka mätningen.
Gör detta med ström på (både skruva ratten till 0 så logiken slår ifrån, o sen flippa vippbrytaren på termostaten till 0).
Detta ifall termostaten är bistabil, dvs kräver ström för byta läge.
2: Bryt nu strömmen i proppskåpet/huvudströmmen.
För elsäkerhetens skull. Glöm inte denna punkt!
3: Använd nu en multimeter, för att mäta resistans (ohm) mellan blå och svart.
Instrumentet behöver INTE vara godkänt för nätspänning, detta då du mäter med spänning av.
Du ska nu få ungefär samma resistans du fick i ((R)).
Får du ett markant lägre värde, har du kortis.
Får du ett markant högre värde, så har du någon form av skada på slingan.
I båda fallen behöver du tillkalla elektriker som får undersöka slingan i golvet och ev dra om den.
Om resistansen däremot stämmer, så kan termostaten vara kaputt och bara behöva bytas.
Byta termostat får du göra själv:
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/termostat/badrum/byta-termostat
Behöver inte vara exakt, räcker med ungefär så det är samma inkoppling. Så du kan passa på och köpa en digital, om du kommer ifatt att det är termostaten som är kass o inte golvslingan.
Den bara oisolerade ledaren är PE för golvslingan.
Kan se att det är kopplat såhär:
Brun = fas
Grön = nolla
Grön/Gul = PE, här är även PE från golvslinga inkopplad.
Blå = Golvslinga, nolla
Svart = Golvslinga, fas
SKX-kabel, blå + brun = tempsensor.
Vet du hur många watt golvslingan är på?
Då kan du räkna hur många ohm (resistans) den ska vara genom att ta 52900 / [antal watt som golvslingan är på.]
Kalla detta värde för ((R))
1: Nu, skruva ner termostaten till noll (och stäng av med brytaren).
Viktigt för att termostaten ska bortkoppla golvet från inkommande ström för att inte påverka mätningen.
Gör detta med ström på (både skruva ratten till 0 så logiken slår ifrån, o sen flippa vippbrytaren på termostaten till 0).
Detta ifall termostaten är bistabil, dvs kräver ström för byta läge.
2: Bryt nu strömmen i proppskåpet/huvudströmmen.
För elsäkerhetens skull. Glöm inte denna punkt!
3: Använd nu en multimeter, för att mäta resistans (ohm) mellan blå och svart.
Instrumentet behöver INTE vara godkänt för nätspänning, detta då du mäter med spänning av.
Du ska nu få ungefär samma resistans du fick i ((R)).
Får du ett markant lägre värde, har du kortis.
Får du ett markant högre värde, så har du någon form av skada på slingan.
I båda fallen behöver du tillkalla elektriker som får undersöka slingan i golvet och ev dra om den.
Om resistansen däremot stämmer, så kan termostaten vara kaputt och bara behöva bytas.
Byta termostat får du göra själv:
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/termostat/badrum/byta-termostat
Behöver inte vara exakt, räcker med ungefär så det är samma inkoppling. Så du kan passa på och köpa en digital, om du kommer ifatt att det är termostaten som är kass o inte golvslingan.
Den bara oisolerade ledaren är PE för golvslingan.
Redigerat:
Du fick ett långt svar innan men du har sannolikt inte kortis i golvvärmekabeln. Om inte golvvärmen fungerar så beror det 99/100 gånger på termostaten. 1/100 så är det avbrott i slingan i golvet. Kortis är extremt ovanligt.
Har du en spänningsprovare så mät om du får spänning på golvvärmeslingan när termostaten ”kallar på” värme. Får du inte det så är termostaten kass.
Edit: skulle kabeln i golvet vara trasig så är det ingen elektriker som ”drar om” den. Du kan via tillverkaren få ut tekniker som bilar upp och lagar kabeln samt återställer.
Har du en spänningsprovare så mät om du får spänning på golvvärmeslingan när termostaten ”kallar på” värme. Får du inte det så är termostaten kass.
Edit: skulle kabeln i golvet vara trasig så är det ingen elektriker som ”drar om” den. Du kan via tillverkaren få ut tekniker som bilar upp och lagar kabeln samt återställer.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 665 inlägg
Ja det håller jag med om, om slingan är korrekt förlagd. Frågan är om den är det. Sedan kan ju andra saker hänt, bytt toastol en gång i tiden, gjort nya hål, och skruven gått rakt genom en av slingkablarna, som med fukt kanske blivit fel idag.J Johan456 skrev:
Jag tänkte ifall det var draget i något annat än betong.J Johan456 skrev:
En sak jag missade för TS är att han bör också ohm-mäta mellan PE och blå, samt PE och svart. I båda dessa mätningar ska resultatet vara "O L". Får man resultat där, så har man någon form av jordfel så att slingtråden kommit åt något jordat.
Alltid bra att kontrollera slingan innan man springer ut och lägger pengar på ny termostat. Visst, termostaten är med största sannolikhet kaputt (eftersom de går sönder om det blir fel på slingan också) men kopplar man in en frisk termostat på en trasig slinga finns risken att man smäcker den nya termostaten också.
Jag har haft en golvvärmetermostat som klickade, men den kunde inte hålla reläet draget. Det var den interna spänningsregleringen i termostaten som inte fungerade som den skulle. Att LED:en minskar så kraftigt i ljusstyrka efter tillslaget är tecken på detta. Det som kan göra det lite lurigt är om reläet drar och ger spänning till slingan när man mäter men tappar efter några minuter. Då ser det rätt ut när man mäter termostaten men golvet blir ändå inte varmt.
Det som går att göra för att ta reda på om felet sitter i termostaten är att ta bort den och med ett par kopplingsplintar lägga matningen direkt på slingan. Sedan väntar man någon timme och ser om golvet är varmt. Om ja är det bara att byta termostat. Det måste inte vara en precis likadan.
Det som går att göra för att ta reda på om felet sitter i termostaten är att ta bort den och med ett par kopplingsplintar lägga matningen direkt på slingan. Sedan väntar man någon timme och ser om golvet är varmt. Om ja är det bara att byta termostat. Det måste inte vara en precis likadan.
Det är säkert sant, men den informationen är hemlig (gömd i en standard som kostar 1500-2000 kr styck att köpa) så allmänheten vet inte om det.Tomtom79 skrev:
Jag har ingen aning om hur ofta det händer, men jag har aldrig försökt använda en batteridriven multimeter där batteriet "slutat fungera" men så är jag ju inte elektriker....