Byggahus.se
Hej! I morse när jag stod och diskade tyckte jag det luktade, på riktigt, bajs. Bytte disktrasor, slängde sopor osv men skulle nu göra kaffe och känner att det kommer från vattnet! Har aldrig känt det förut. Luktar inte äggmök som man känt från andra vatten utan mer bajs. Har gammal grävd brunn med installerat avsyrningsfilter i våras. Bott här i 8 år.
Är det bajs i vattnet eller vad kan det vara?

Drack vattnet i morse och kände ingen smakskillnad men nu törs jag inte smaka när jag vet att lukten kommer där ifrån
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Viss kan ett läckande avloppssystem tränga in i en brunn. Det är nog läge att ta ett prov för analys.

En del som haft covid får ju ibland också ett avvikande luktsinne med detta är nog nytt i så fall :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jo det första jag tänker på är om du är förkyld? Covid-19 medför ofta klart stört luktsinne.

Sen om inte så med en egen brunn så kan det ju hastigt hända saker, snösmältning etc som drar med sig föroreningar.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Första steget är väl att gå ner o kika i brunnen tänker jag.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T Torpet123 skrev:
Hej! I morse när jag stod och diskade tyckte jag det luktade, på riktigt, bajs. Bytte disktrasor, slängde sopor osv men skulle nu göra kaffe och känner att det kommer från vattnet! Har aldrig känt det förut. Luktar inte äggmök som man känt från andra vatten utan mer bajs. Har gammal grävd brunn med installerat avsyrningsfilter i våras. Bott här i 8 år.
Är det bajs i vattnet eller vad kan det vara?

Drack vattnet i morse och kände ingen smakskillnad men nu törs jag inte smaka när jag vet att lukten kommer där ifrån
Fanns ett tidigare tråd om detta, kanske ger nått
https://www.byggahus.se/forum/threads/vattnet-luktar-skit.127236/
 
Alla säger covid när det förmodligen är en råtta som drunknat :crysmile:(y) nu får väll folk ändå ta och ge sig...
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
A
om avloppsvatten kommit in i brunnen så ska väl det vara så pass renat att det inte luktar avföring... annars har något skitit i brunnen..
 
  • Gilla
  • Haha
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Kolla brunnen som steg 1, koka sedan vattnet som en säkerhetsåtgärd även om inget onormalt syns. Därefter lämnar du in ett vattenprov.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Haha, inte någon covid här annars hade det varit en enkel förklaring. Har kanske nu kommit fram till att det är avloppet i köket som luktar och inte vattnet. Haha, sämst som inte förstod det innan. Det klarnade när det inte luktade bajs från kranen i badrummet. I köket stod jag framåt och luktade ur det rinnande vattnet så näsan kom i härlig perfekt nivå där.
Tyvärr är jag lika dålig där, vet inte alls hur man ska lyckas skruva undertill för att rengöra. Har provat uppifrån med kokande vatten osv men då stinker det bara än mer.
 
  • Gilla
Tryout och 4 till
  • Laddar…
T Torpet123 skrev:
Haha, inte någon covid här annars hade det varit en enkel förklaring. Har kanske nu kommit fram till att det är avloppet i köket som luktar och inte vattnet. Haha, sämst som inte förstod det innan. Det klarnade när det inte luktade bajs från kranen i badrummet. I köket stod jag framåt och luktade ur det rinnande vattnet så näsan kom i härlig perfekt nivå där.
Tyvärr är jag lika dålig där, vet inte alls hur man ska lyckas skruva undertill för att rengöra. Har provat uppifrån med kokande vatten osv men då stinker det bara än mer.
Vad bra! Vart går avloppsvattnet från köket?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vad bra! Vart går avloppsvattnet från köket?
Avloppet går ner i källaren och ut i trekammarbrunn.
 
Har provat hälla i bikarbonat, ättika, spolat med vatten, diskmedel.. inget fungerar. Luktar fortfarande skunk från avloppet I diskhon. Tips eller är det rörmokare som gäller?
 
A
T Torpet123 skrev:
Har provat hälla i bikarbonat, ättika, spolat med vatten, diskmedel.. inget fungerar. Luktar fortfarande skunk från avloppet I diskhon. Tips eller är det rörmokare som gäller?
Kolla i kröken under diskhon..
Man får ha hink inunder..
Men där i kröken kan det samlas en del som inte vatten når...
 
Rensa - vattenlås - kök, är tre bra ord att skriva i google :)
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Rensa - vattenlås - kök, är tre bra ord att skriva i google :)
Googlade det och det står typ gör det inte. Haha.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.