Byggahus.se
Känns som det vore värt någon lapp att få en elgubbe att gå igenom ditt hus.
Sen kommer hen nog vilja få dig att byta både det ena och det andra i onödan men det tar vi sen.
 
raveper raveper skrev:
Känns som det vore värt någon lapp att få en elgubbe att gå igenom ditt hus.
Sen kommer hen nog vilja få dig att byta både det ena och det andra i onödan men det tar vi sen.
Haha ja så är det :) jag ska faktiskt be dem gå igenom allting. Off topic men ska få jordat i några rum och nudå blir det ju att kolla denna termostaten. Skulle vilja ha en mer nyare modell om det går men soms agt det blir det då. Kommer ju en och kollar i början av februari så tar det då :)
 
Det är uppenbart att det i första hand beror på bristande yrkesmannaskap. Den usla skarven av de två blå var usel redan från början. Så du gjorde rätt i att se över samtliga anslutningar.

Sedan kan mycket väl en kortslutning i golvvärmen ha gjort att denna skarv visade sina ursprungliga brister, Återstår nu att felsöka den. Kan du vilka ledare i strömbrytardosan som matar golvvärmen? Jag antar att termostaten sitter rakt ovanför?
 
Detta är ett jobb som kräver en elektriker och inget du ska pyssla med själv. Bo Siltberg må vara duktig men han är bara hobbyelektriker
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är uppenbart att det i första hand beror på bristande yrkesmannaskap. Den usla skarven av de två blå var usel redan från början. Så du gjorde rätt i att se över samtliga anslutningar.

Sedan kan mycket väl en kortslutning i golvvärmen ha gjort att denna skarv visade sina ursprungliga brister, Återstår nu att felsöka den. Kan du vilka ledare i strömbrytardosan som matar golvvärmen? Jag antar att termostaten sitter rakt ovanför?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är uppenbart att det i första hand beror på bristande yrkesmannaskap. Den usla skarven av de två blå var usel redan från början. Så du gjorde rätt i att se över samtliga anslutningar.

Sedan kan mycket väl en kortslutning i golvvärmen ha gjort att denna skarv visade sina ursprungliga brister, Återstår nu att felsöka den. Kan du vilka ledare i strömbrytardosan som matar golvvärmen? Jag antar att termostaten sitter rakt ovanför?
Jag har skruvat tillbaks allting så det är inget jag kan kolla nu. Jag är nöjd med den framgång jag fått idag så får jag se om jag kan mäta ström på söndag för då kommer en som kan mer ån mig med mätinstrument :) får se det positivt att elräkningen blir lägre dock en argare sambo med "kalla fötter"

Men jag måste iallafall få tacka så hjärtligt för alla tips och råd om detta. Det tog ju iallafall ett kliv i rätt riktning så jag kan sova lite bättre inatt :) Att ni engagerar er i detta även en sen julaftonskväll är otroligt och jag är väldigt tacksam! Ha en fortsatt god jul och ännuengång tack! Jag uppdaterar här om jag mäter mig till framgång på söndag!
 
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
Ja om det är trasig golvvärmeslinga i badrummet kan det bli riktigt dyrt att fixa. Sambo kommer gå i taket..
 
raveper raveper skrev:
Ja om det är trasig golvvärmeslinga i badrummet kan det bli riktigt dyrt att fixa. Sambo kommer gå i taket..
Får hoppas att det bara är termostaten på sin höjd.. annars får det förbli kallt golv
 
raveper raveper skrev:
Ja om det är trasig golvvärmeslinga i badrummet kan det bli riktigt dyrt att fixa. Sambo kommer gå i taket..
Jäpp... mitt bad kommer att gå på drygt 200' pga ett :mad: brott på golvvärmeslingan... Badrummet är i övrigt intakt och inte vidare stort.
 
Jag kommer välja plastmatta och mest troligt ingen golvvärme när jag gör om toan om något år.
 
raveper raveper skrev:
Jag kommer välja plastmatta och mest troligt ingen golvvärme när jag gör om toan om något år.
Låter bra! Golvvärme är inget jag behöver heller. Vi la ingen vikt på det när vi köpte huset för de e som sagt bara en ytterlig äare grej till som kan krångla. Så det blir ingen mer golvvärme här heller om det inte är så att det bara är termostaten för de tusenlapparna kan det vara värt. Men inte mer än så
 
Hej igen alla fantastiska forumläsare som är så behjälpliga även på självaste julaftonskvällen. Jag vill bara berätta att mitt problem är löst. Vi mätte med multimeter på strömkablarna till termostaten och det visade sig att det inte fanns någon ström dit. så vi öppnade alltihop igen och såg att en kabel i den där som sammansatte 4 strömkablar hade glidit ur när jag satte ihop det så det (tro fan) att det inte va någon ström dit. Så ni fick jag in den ordentligt skruvade ihop och nu funkar det som det ska!

Så slutanalysen är då svag kontakt av strömmen som "halkat" ur. Sedan var det jag som tabbade mig så strömmen inte blev med till termostaten.

Men jag vill med detta tacka för alla bra tips och råd och önska en god jul och gott nytt år!
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
C Christian Bäckström skrev:
Hej igen alla fantastiska forumläsare som är så behjälpliga även på självaste julaftonskvällen. Jag vill bara berätta att mitt problem är löst. Vi mätte med multimeter på strömkablarna till termostaten och det visade sig att det inte fanns någon ström dit. så vi öppnade alltihop igen och såg att en kabel i den där som sammansatte 4 strömkablar hade glidit ur när jag satte ihop det så det (tro fan) att det inte va någon ström dit. Så ni fick jag in den ordentligt skruvade ihop och nu funkar det som det ska!

Så slutanalysen är då svag kontakt av strömmen som "halkat" ur. Sedan var det jag som tabbade mig så strömmen inte blev med till termostaten.

Men jag vill med detta tacka för alla bra tips och råd och önska en god jul och gott nytt år!
Kopplade ni ledarna i några toppklämmor så att det bara blev 2 ledare till dimmern? Är totalt hopplöst med flera ledare i samma små plintar.
 
G GoGetLost skrev:
Kopplade ni ledarna i några toppklämmor så att det bara blev 2 ledare till dimmern? Är totalt hopplöst med flera ledare i samma små plintar.
Ja problemet var ju att toppklämman var för liten så det var anledningen til latt jag inte fick i den. vi ska byta den till en större eller göra om det. hade en kille som gått el installation som tyckte det var lite "dumt" att dar upp en elkabel och sen dela den i 3 till alla kontakter. Så det ska göras om lite. det funkar nu för nu fick jag in alla i toppklämman men vi ska göra det på ett mer stabilt sätt sa han
 
Var det i den här tomtehatten det satt löst?
Närbild på elektriska kablar som ansluts med en gammal tomtehatt anslutningsklämma.
Jag skrev ovan att dessa är notoriska felkällor ;) förutom de som är utförda av de gamla yrkesskickliga hantverkarna. Byt till Wago, 221 eller 773.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var det i den här tomtehatten det satt löst?
[bild]
Jag skrev ovan att dessa är notoriska felkällor ;) förutom de som är utförda av de gamla yrkesskickliga hantverkarna. Byt till Wago, 221 eller 773.
Japp det var den som det gled ur när jag satte tillbaks det första gången. Nöstintill omöjligt att få i 4 kablar i en sån! Jag ska kolla på detta! :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.