Byggahus.se
Hej,

Jag har själv knåpat ihop min familjs nya hus vi ska bygga på Gotland. Jag har försökt göra så gott jag kan med den inspiration och information jag har hittat på internet. Läst på, undersökt och tänkt mycket.

Tanken med huset är att det ska rymma mig och min familj på två vuxna och två barn. Huset skall byggas som permanentbostad (krav på tomten) annars hade vi byggt ännu mindre. Men nu måste tillgänglighetskraven etc. uppfyllas. Vi har också en rätt tight budget och ska försöka bygga så "billigt" som möjligt och placerar därför huset på plint.

Om huset:
* Byggt i trä, träfasad
* Plintgrund
* Låglutande tak, ca 4 grader, med takpapp
* Luft/Vatten värmepump med vattenburen golvvärme i hela huset tror jag? ( har inte riktigt kommit fram till bästa uppvärmningslöning ännu faktiskt)


Nu har vi hittat en firma vi ska anlita för att göra korrekta skisser och även konstruktionsritningar.

Innan jag skickar in våra slutgiltiga skisserna till dem skulle jag gärna ta emot tips, åsikter och råd från er kunniga här på forumet! :)

// Linda
 
  • Arkitektritningar av ett enplanshus med träfasad, plintgrund och låglutande tak sett från fyra olika håll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en enplansvilla med måttangivelser, indelning av rum och plintgrund specificerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett husprojekt med mått och layout, inklusive plintgrund och låglutande tak, planerat för permanentboende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
L Lindamyz skrev:
Men nu måste tillgänglighetskraven etc. uppfyllas.
Har du kollat att de är uppfyllda?
https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Jag tycker det ser tveksamt ut när det gäller badrummet men när måtten inte är utsatta så är det ju svårt att veta.

L Lindamyz skrev:
* Luft/Vatten värmepump med vattenburen golvvärme i hela huset tror jag? ( har inte riktigt kommit fram till bästa uppvärmningslöning ännu faktiskt)
Har du kollat på vad Smålandsvillan och Älvsbyhus har?
Deras hus är ju prispressade för att passa en tight budget.
 
Kul att rita själv! Bara lite spontana tankar. Bra ni tänkt på rejält med förvaring från början.
Ingen expert men om det kommer snö tänk på att husets konstruktion ska hålla för det, särskilt med den lutningen. Är inte plåt bättre än takpapp?
Uppvärmning kanske hellre luftvärmepump istället för golvvärme.
Lägg kakelplattor i hallen inte trä är ett annat tips. Och tänk på vart ni ska hänga av er mm.
Delar barnen rum? Byggde också litet fick inte bygga så stort och vi gjorde två små på ca 5 kvm.
 
Jag skulle försöka få till en mer avskild hall.
Dels så här man alltid fler prylar än man tror som ska få plats i hallen, dels så är det skönt att inte behöva gå igenom grusvägen vid dörren när man ska till badrummet.
Och personligen skulle jag inte vilja titta på hallen när jag sitter i soffan.
 
BirgitS
Normalt placerar man hus längre norr ut på tomten så att man får mer tomt i söderläge. Särskilt i detta fall då parkeringsplatser verkar vara söder om huset.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.