Byggahus.se
Hej,
I samband med en altanbyggnation, frågade vi även hantverkaren om denne kunde röja några högar med stubbar, riva ett gästhus och ett utedass. Vi talades vid, när de var på plats, och de fick även en skriftlig beskrivning av arbetet. De ville göra arbetet och vi kom överens om ett fast pris om 12k. De meddelade även att det var OK att lägga på några enskilda saker att kasta (t.ex. cykel, grill)
Nu har de återkommit och menar att de vill ha mer pengar, samt att uppdraget inte var bra beskrivet.
"Vi har lagt 6dagar med 2 man, vilket skulle göra 60000kr plus moms på löpande räkning. Därutöver så har vi åkt med ca 10 släp till tippen plus 2 bakom bilarna nu och sen samma imorgon. Bara bränslet är på ca 6000kr hittills. Jag är dock tacksam för att vi får lite extra pengar. Att bära ut takpannorna och köra dem till tippen skulle ta oss en extra dag plus 500kr i tippavgift samt en 500kr i bränsle fram och tillbaka. Så det skulle vi helst slippa :). Vi har ju redan kört bort cyklar grillar gamla soffor mm, som egentligen inte ingick. Sen var det 4 hela lass med ved, vilket inte var känt för mig när jag sa ja till uppdraget. Men nu är det i princip färdigt iaf. 😊"


Vi känner att de gjorde ett OK jobb med altanen, och vill inte att de ska känna sig lurade, men jag har svårt att bedöma om de verkligen talar sanning? Titta på bilderna. Hur kan detta ta 12 mandagar?
Tips?
 
  • Litet trähus med veranda i en skoglig miljö på dagen. Klart väder, inga personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusutrymme med vedtravar, omkullvälta möbler, gul vägg, fönster, röran, övergivenhet eller renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten, vedtravar, vårdag, björkar i bakgrunden, gräs, soldisat landskap, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög vedstockar bredvid ett hus, täckt med en sliten grön presenning, omgiven av viss vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med ved och presenning bredvid trähus och vit trästaket. Naturlig, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallet vedskjul med staplad ved, grön mosig trästolpe, kratta, naturkuliss, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen trähus, utedass, rostig skottkärra, uppstaplade stockar, natur, delvis molnig himmel, lantlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avtalet var väl 12 kkr? Vad har tillkommit som skulle motivera en högre summa?

Som beskrivits på bilderna är redan 12 kkr rätt saftigt men det får ju var och en bestämma vad som känns rimligt.
 
Hur långt är det till tippen??

500 kronor i bränsle à 20 kronor/liter (bensin) ger vid handen 25 mil t&r eller 12,5 mil enkel resa..vilket är ohemult långt för en sådan som mig som har 5 km til tippen.

Sen tycker jag faktiskt att det dom säger kan ha en viss halt av sanning, jobbet de gjort verkar vara mer än de trodde, och dom har ju faktiskt utfört det till din belåtenhet.

Dessutom verkar dom inte vara på något vis aggressiva eller så i det dom skriver, dom tycker bara att det skulle vara klädsamt om dom fick lite mer betalt för de extra kostnader som uppstått på grund av brister i kommunikationen er emellan.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur långt är det till tippen??

500 kronor i bränsle à 20 kronor/liter (bensin) ger vid handen 25 mil t&r eller 12,5 mil enkel resa..vilket är ohemult långt för en sådan som mig som har 5 km til tippen.

Sen tycker jag faktiskt att det dom säger kan ha en viss halt av sanning, jobbet de gjort verkar vara mer än de trodde, och dom har ju faktiskt utfört det till din belåtenhet.

Dessutom verkar dom inte vara på något vis aggressiva eller så i det dom skriver, dom tycker bara att det skulle vara klädsamt om dom fick lite mer betalt för de extra kostnader som uppstått på grund av brister i kommunikationen er emellan.
Bränslekostnaden är väl ändå inte hela kostnaden för ett fordon. Totalkostnaden för en servicebil är 76 kr per mil.
 
E Eloffen skrev:
Bränslekostnaden är väl ändå inte hela kostnaden för ett fordon. Totalkostnaden för en servicebil är 76 kr per mil.
Dom nämner ju kostnaden specifikt:
"Bara bränslet är på ca 6000kr hittills" så det var därför jag frågade hur långt det var till tippen.

6000 kronor fyller min 50 liters tank minst 6 gånger och då kan jag köra malmö- stockholm t/r minst 3 gånger...
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.