Byggahus.se
A Avemo skrev:
Vad var det för bil? Jag har knappt hört talas om hybrider med manuell låda.

En lustig detalj tycker jag är hur nyare konstruktioner skall efterlikna gammaldags automatlådor genom att krypa framåt på tomgång. Redan på vanliga DSG-lådor är ju det ganska meningslöst. På hybrider där det är el som gäller på låga farter känns det ännu mer omotiverat. Och Volkswagen har fortsatt med det till och med på rena elbilar. Vanans makt är stark för en del.
Det var en Fiat det också.

Även jag stör mig på att de rullar framåt, men jag tror att man gjort det så för att man skall hålla foten på bromsen lär man står still, dvs det är en säkerhetsavvägning.
 
B Bjober skrev:
Elbilen blir 2 växlad.
Framåt/bakåt menar du?

De har inte en växellåda för detta inte, man vänder bara på polariteten på motorn. Barnens eldrivna mopedbil (som även finns som motorcykelbil) har bara en tryckknapp för att ändra framåt/bakåt och det sker helt elektriskt.

Min laddhybrid har bara en växel. Backar gör man bara med el. Likaså framdrift I låga hastigheter. Den har dock koppling för att kunna koppla in bensinmotorn på hjulen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Min dotter ska "snart" börja övningsköra och då blir det för körkort med manuell låda. Det kommer fortfarande finnas mängder med bilar med manuell låda 10 år framåt och en bra bit bortom det också, så det känns som en onödig begränsning att bara ta körkort för automatlåda, om det inte finns särskilda skäl. Så sent som sommaren 2019 så tvingades jag ta ut en hyrbil och det var manuell låda i den. De hade få bilar med automatlåda så jag föredrar att kuna välja på alla bilar framför att hoppas på att de få undantagen kommer finnas lediga. Om 10-15 år kanske jag inte skulle rekommendera samma, men idag tycker jag det är en stor fördel.
Och ändå så rekommenderar körskolan att man bara tar körkort för automat....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det var en Fiat det också.
Jag antar att det var en hybrid men inte laddhybrid då?

pacman42 pacman42 skrev:
Även jag stör mig på att de rullar framåt, men jag tror att man gjort det så för att man skall hålla foten på bromsen lär man står still, dvs det är en säkerhetsavvägning.
Det finns en mycket komfortabel funktion som håller bromsen dragen även efter att man släpper pedalen. Så fort man petar till gasen så släpper bromsen varvid den fortsätter att rulla framåt tills dess att man åter trampar på bromsen. Jag kan inte se hur det ökar säkerheten. Om det är säkerheten som är orsaken måste det vara någon som inte tänkt hela vägen.

Jag har kört en Tesla modell 3 som inte kröp framåt om man släppte gasen. För mig var det omedelbart gillande. Släppte man gasen så saktade den av ända till stillastående. Så visst går det.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror nog elbilen fungerar även på campingsemester, men det förutsätter att man kan acceptera dess egenskaper, annars gör den inte det.
För campingsemester behöver man en kombi.

Är det någon som regelbundet, eller ens då och då som kör omkring med en dunk bensin/diesel i bilen för att skydda sig mot fallet att man blir stillastående pga bränslebrist? Jag känner ingen och jag tror det är väldigt ovanligt och kanske inte så värst säkert med en fylld dunk i bagageutrymmet
Jag slutade med reservdunk 2001 när jag köpte min förra bil. Reservdunk i bilen var väl standard under 70-80-talet?

Men moderna bilar har ju en tydligare varning för när det börjar bli tomt i tanken, på äldre bilar med bara en visare som mätare så var det svårt att se om det var 5 liter kvar eller en halvliter.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En annan sak med elbilar, manuella växellådor är snart passé.

Mina barn kommer att ta körkort för manuell låda, eftersom de får disponera frugans gamla bil, men det är snart ingen som tar körkort för manuell växellåda. Redan nu så kör runt 50% av eleverna på dotterns körskola upp för automat enbart. Detta kommer att sänka värdet på bilar med manuellt växlade lådor rätt snabbt.

Jag provkörde en hybrid med manuell låda häromdagen, det var en konstig upplevelse. Det var nog den sämsta manuella låda jag upplevt. I praktiken var den halvautomatisk och man fick ingen feedback så det var extremt svårt att släppa kopplingen "rätt" på låga växlar. Så även för "lätthybrider" så lär den manuella lådan försvinna snabbt.
Vilken björntjänst de gör sig själva. Det kommer dröja år och dar innan manuellt försvinner. Det tillverkas fortfarande manuella så räkna 30-40-50 år innan manuell försvinner.
Kör då eleverna upp för automat så är de begränsade något jävulskt plus att de inte lär sig köra bil på riktigt ;)
Förr så var det bara rörelsehindrade som fick ta automat eller som hade något problem medicinskt. Känner endast en med automatkort och det var pga polio som drabbade benet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Och trots detta har du inte hittat några positiva egenskaper som du finner värda att delge tråden.
Jodå, jag har räknat upp dem tidigare.

1. Miljövänligare
2. El är billigare än bensin/diesel
3. Potentiellt möjlighet att ladda hemma

Sen tycker en del också att det är en positiv egenskap att den svarar bättre på gaspådrag och är tystare. Eftersom jag är döv bryr jag mig personligen inte om det sista, och att den svarar bättre på gaspådrag verkar ju som det leder till fler olyckor (så jag vet inte om ska anse att det är en positiv egenskap).
 
N Nils ST skrev:
Ända chansen att du köper en elbil är ju att det kommer en som kostar lika mycket som en för dig intressant ICE bil, går lika långt på en tankning/ laddning oavsett temperatur och väder, ladda fullt på 5 minuter och kunna dra en fet husvagn utan att förlora räckvidd. Kunna stå still med full värme i flera timmar utan att förlora batteri. Ja helst ska den nog lukta lite disel, ha ett avgasrör och låta lite som en ”riktig” motor också antar jag.
Bara för att jag räknar upp en massa negativa saker med elbil betyder inte att alla de sakerna är showstoppers för mig.

Kombi, 50 mil räckvidd och pris under 200 000 så blir jag rätt nöjd.
 
R Rkarlsson skrev:
Vilken björntjänst de gör sig själva. Det kommer dröja år och dar innan manuellt försvinner. Det tillverkas fortfarande manuella så räkna 30-40-50 år innan manuell försvinner.
För att tala om att allt inte är personbilar, vill man t.ex. hyra en liten lastbil har de oftast manuell låda.

När jag skulle ha hyrbil i jobbet för 15 år sen vill jag har automat, men Europcar hade bara bilar med automat på Arlanda (för utländska resenärer), svenskar ville alltid hyra med manuell låda.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Framåt/bakåt menar du?

De har inte en växellåda för detta inte, man vänder bara på polariteten på motorn. Barnens eldrivna mopedbil (som även finns som motorcykelbil) har bara en tryckknapp för att ändra framåt/bakåt och det sker helt elektriskt.

Min laddhybrid har bara en växel. Backar gör man bara med el. Likaså framdrift I låga hastigheter. Den har dock koppling för att kunna koppla in bensinmotorn på hjulen.
Nä jag menar lågfart/högfart eller stark/svag om man så vill.
Det var nog mest ett inlägg för att reta igång debatten att elmotorn inte behöver växellåda.
Det är klart den behöver det!
Elmotorn är långt ifrån effektiv vid alla varvtal. På låga varv/hög belastning är den usel. De flest kommer undan mrd att tiden vid dessa förutsättningar är så försvinnande kort att det inte märks. När vi kommit så långt att svenssons ska börja baxa husvagnar och krypköra med släpvagnar på mjuka underlag då kommer elmotorns problem upp i dagen.
Visst växellådan blir väl förmodligen automatisk och inte manuell men oavsett så brhövs den. Lika självklart som på skruvdragaren. Hur många har inte sett röken gå ur makitan när man segdragit?!

Vi har ingen elbil ännu men 3 elfordon i familjen. Vi har sett rök. Vi har knuffat på i uppförsbackar. Vi har setat och väntat på att elmotorn ska kallna så tempskyddet tillåter fortsatt färd.

Ja jag vill ha en elbil.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
N Nerre skrev:
För att tala om att allt inte är personbilar, vill man t.ex. hyra en liten lastbil har de oftast manuell låda.

När jag skulle ha hyrbil i jobbet för 15 år sen vill jag har automat, men Europcar hade bara bilar med automat på Arlanda (för utländska resenärer), svenskar ville alltid hyra med manuell låda.
Ja där är det värre. Verkade inte som man kunde köpa en ny Renault master med automat heller idag.
Hujjedamig hur kommer trafiken bli längre fram när folk inte får träna på simultanförmågan med att kunna växla samtidigt.
 
F
N Nerre skrev:
Du kan ju tänka dig hur det kommer att se ut efter att det varit stopp på E4:an i 3-4 timmar på grund av en olycka och alla elbilar står kvar där med tomt batteri.


.
Min elbil tar c:a 500w/h på vintern att hålla varm. Så sitta i min bil under en snöstorm hela natten är inget problem. Så håll dig gärna till fakta när du ventilerar dina åsikter
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Min elbil tar c:a 500w/h på vintern att hålla varm. Så sitta i min bil under en snöstorm hela natten är inget problem. Så håll dig gärna till fakta när du ventilerar dina åsikter
Vad är det för fakta jag missat? Du säger ju alltså att man tappar minst en mil räckvidd på 4 timmar. Om man då hade 3 mil räckvidd kvar och hade tänkt ladda om 2 mil börjar det bli lite att "köra på ångorna".

Visst en del av de som stannar har kanske nyss laddat, men man får nog förutsätta att det även finns de som strax skulle ladda.

Sen är det kanske inte tvärstopp, utan rör sig sakta.
 
F
B Bjober skrev:
Nä jag menar lågfart/högfart eller stark/svag om man så vill.
Det var nog mest ett inlägg för att reta igång debatten att elmotorn inte behöver växellåda.
Det är klart den behöver det!
Elmotorn är långt ifrån effektiv vid alla varvtal. På låga varv/hög belastning är den usel. De flest kommer undan mrd att tiden vid dessa förutsättningar är så försvinnande kort att det inte märks. När vi kommit så långt att svenssons ska börja baxa husvagnar och krypköra med släpvagnar på mjuka underlag då kommer elmotorns problem upp i dagen.
Visst växellådan blir väl förmodligen automatisk och inte manuell men oavsett så brhövs den. Lika självklart som på skruvdragaren. Hur många har inte sett röken gå ur makitan när man segdragit?!

Vi har ingen elbil ännu men 3 elfordon i familjen. Vi har sett rök. Vi har knuffat på i uppförsbackar. Vi har setat och väntat på att elmotorn ska kallna så tempskyddet tillåter fortsatt färd.

Ja jag vill ha en elbil.
Alla elbilar har en reduktionsväxel, finns inga elbilar med "växellåda", Just för att dom har ett så högt vridmoment från 0 varv. Jag drar loss däcken lätt om jag kopplar ifrån antispinn. Både motor och batteri har vätskekylning, så du kan inte jämföra med en Makita.
 
F
N Nerre skrev:
Vad är det för fakta jag missat? Du säger ju alltså att man tappar minst en mil räckvidd på 4 timmar. Om man då hade 3 mil räckvidd kvar och hade tänkt ladda om 2 mil börjar det bli lite att "köra på ångorna".

Visst en del av de som stannar har kanske nyss laddat, men man får nog förutsätta att det även finns de som strax skulle ladda.

Sen är det kanske inte tvärstopp, utan rör sig sakta.
Om du har 2 liter kvar i tanken, hur länge kan du stå i en kö som kryper fram?.
På just mitt bilmärke så har dom faktiskt testat så kallat "hypermiling". Man håller c:a 30km/h för att maximera sträckan och min ligger på c:a 640wh/mil. Sommar
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.