1 324 827 läst · 22 465 svar
1325k läst
22,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det var en Fiat det också.A Avemo skrev:Vad var det för bil? Jag har knappt hört talas om hybrider med manuell låda.
En lustig detalj tycker jag är hur nyare konstruktioner skall efterlikna gammaldags automatlådor genom att krypa framåt på tomgång. Redan på vanliga DSG-lådor är ju det ganska meningslöst. På hybrider där det är el som gäller på låga farter känns det ännu mer omotiverat. Och Volkswagen har fortsatt med det till och med på rena elbilar. Vanans makt är stark för en del.
Även jag stör mig på att de rullar framåt, men jag tror att man gjort det så för att man skall hålla foten på bromsen lär man står still, dvs det är en säkerhetsavvägning.
Framåt/bakåt menar du?B Bjober skrev:
De har inte en växellåda för detta inte, man vänder bara på polariteten på motorn. Barnens eldrivna mopedbil (som även finns som motorcykelbil) har bara en tryckknapp för att ändra framåt/bakåt och det sker helt elektriskt.
Min laddhybrid har bara en växel. Backar gör man bara med el. Likaså framdrift I låga hastigheter. Den har dock koppling för att kunna koppla in bensinmotorn på hjulen.
Och ändå så rekommenderar körskolan att man bara tar körkort för automat....Fairlane skrev:Min dotter ska "snart" börja övningsköra och då blir det för körkort med manuell låda. Det kommer fortfarande finnas mängder med bilar med manuell låda 10 år framåt och en bra bit bortom det också, så det känns som en onödig begränsning att bara ta körkort för automatlåda, om det inte finns särskilda skäl. Så sent som sommaren 2019 så tvingades jag ta ut en hyrbil och det var manuell låda i den. De hade få bilar med automatlåda så jag föredrar att kuna välja på alla bilar framför att hoppas på att de få undantagen kommer finnas lediga. Om 10-15 år kanske jag inte skulle rekommendera samma, men idag tycker jag det är en stor fördel.
Jag antar att det var en hybrid men inte laddhybrid då?pacman42 skrev:
Det finns en mycket komfortabel funktion som håller bromsen dragen även efter att man släpper pedalen. Så fort man petar till gasen så släpper bromsen varvid den fortsätter att rulla framåt tills dess att man åter trampar på bromsen. Jag kan inte se hur det ökar säkerheten. Om det är säkerheten som är orsaken måste det vara någon som inte tänkt hela vägen.pacman42 skrev:
Jag har kört en Tesla modell 3 som inte kröp framåt om man släppte gasen. För mig var det omedelbart gillande. Släppte man gasen så saktade den av ända till stillastående. Så visst går det.
För campingsemester behöver man en kombi.Fairlane skrev:
Jag slutade med reservdunk 2001 när jag köpte min förra bil. Reservdunk i bilen var väl standard under 70-80-talet?
Men moderna bilar har ju en tydligare varning för när det börjar bli tomt i tanken, på äldre bilar med bara en visare som mätare så var det svårt att se om det var 5 liter kvar eller en halvliter.
Vilken björntjänst de gör sig själva. Det kommer dröja år och dar innan manuellt försvinner. Det tillverkas fortfarande manuella så räkna 30-40-50 år innan manuell försvinner.pacman42 skrev:En annan sak med elbilar, manuella växellådor är snart passé.
Mina barn kommer att ta körkort för manuell låda, eftersom de får disponera frugans gamla bil, men det är snart ingen som tar körkort för manuell växellåda. Redan nu så kör runt 50% av eleverna på dotterns körskola upp för automat enbart. Detta kommer att sänka värdet på bilar med manuellt växlade lådor rätt snabbt.
Jag provkörde en hybrid med manuell låda häromdagen, det var en konstig upplevelse. Det var nog den sämsta manuella låda jag upplevt. I praktiken var den halvautomatisk och man fick ingen feedback så det var extremt svårt att släppa kopplingen "rätt" på låga växlar. Så även för "lätthybrider" så lär den manuella lådan försvinna snabbt.
Kör då eleverna upp för automat så är de begränsade något jävulskt plus att de inte lär sig köra bil på riktigt
Förr så var det bara rörelsehindrade som fick ta automat eller som hade något problem medicinskt. Känner endast en med automatkort och det var pga polio som drabbade benet.
Jodå, jag har räknat upp dem tidigare.A Avemo skrev:
1. Miljövänligare
2. El är billigare än bensin/diesel
3. Potentiellt möjlighet att ladda hemma
Sen tycker en del också att det är en positiv egenskap att den svarar bättre på gaspådrag och är tystare. Eftersom jag är döv bryr jag mig personligen inte om det sista, och att den svarar bättre på gaspådrag verkar ju som det leder till fler olyckor (så jag vet inte om ska anse att det är en positiv egenskap).
Bara för att jag räknar upp en massa negativa saker med elbil betyder inte att alla de sakerna är showstoppers för mig.N Nils ST skrev:Ända chansen att du köper en elbil är ju att det kommer en som kostar lika mycket som en för dig intressant ICE bil, går lika långt på en tankning/ laddning oavsett temperatur och väder, ladda fullt på 5 minuter och kunna dra en fet husvagn utan att förlora räckvidd. Kunna stå still med full värme i flera timmar utan att förlora batteri. Ja helst ska den nog lukta lite disel, ha ett avgasrör och låta lite som en ”riktig” motor också antar jag.
Kombi, 50 mil räckvidd och pris under 200 000 så blir jag rätt nöjd.
För att tala om att allt inte är personbilar, vill man t.ex. hyra en liten lastbil har de oftast manuell låda.R Rkarlsson skrev:
När jag skulle ha hyrbil i jobbet för 15 år sen vill jag har automat, men Europcar hade bara bilar med automat på Arlanda (för utländska resenärer), svenskar ville alltid hyra med manuell låda.
Nä jag menar lågfart/högfart eller stark/svag om man så vill.pacman42 skrev:Framåt/bakåt menar du?
De har inte en växellåda för detta inte, man vänder bara på polariteten på motorn. Barnens eldrivna mopedbil (som även finns som motorcykelbil) har bara en tryckknapp för att ändra framåt/bakåt och det sker helt elektriskt.
Min laddhybrid har bara en växel. Backar gör man bara med el. Likaså framdrift I låga hastigheter. Den har dock koppling för att kunna koppla in bensinmotorn på hjulen.
Det var nog mest ett inlägg för att reta igång debatten att elmotorn inte behöver växellåda.
Det är klart den behöver det!
Elmotorn är långt ifrån effektiv vid alla varvtal. På låga varv/hög belastning är den usel. De flest kommer undan mrd att tiden vid dessa förutsättningar är så försvinnande kort att det inte märks. När vi kommit så långt att svenssons ska börja baxa husvagnar och krypköra med släpvagnar på mjuka underlag då kommer elmotorns problem upp i dagen.
Visst växellådan blir väl förmodligen automatisk och inte manuell men oavsett så brhövs den. Lika självklart som på skruvdragaren. Hur många har inte sett röken gå ur makitan när man segdragit?!
Vi har ingen elbil ännu men 3 elfordon i familjen. Vi har sett rök. Vi har knuffat på i uppförsbackar. Vi har setat och väntat på att elmotorn ska kallna så tempskyddet tillåter fortsatt färd.
Ja jag vill ha en elbil.
Ja där är det värre. Verkade inte som man kunde köpa en ny Renault master med automat heller idag.N Nerre skrev:För att tala om att allt inte är personbilar, vill man t.ex. hyra en liten lastbil har de oftast manuell låda.
När jag skulle ha hyrbil i jobbet för 15 år sen vill jag har automat, men Europcar hade bara bilar med automat på Arlanda (för utländska resenärer), svenskar ville alltid hyra med manuell låda.
Hujjedamig hur kommer trafiken bli längre fram när folk inte får träna på simultanförmågan med att kunna växla samtidigt.
Min elbil tar c:a 500w/h på vintern att hålla varm. Så sitta i min bil under en snöstorm hela natten är inget problem. Så håll dig gärna till fakta när du ventilerar dina åsikterN Nerre skrev:
Vad är det för fakta jag missat? Du säger ju alltså att man tappar minst en mil räckvidd på 4 timmar. Om man då hade 3 mil räckvidd kvar och hade tänkt ladda om 2 mil börjar det bli lite att "köra på ångorna".F Fakathong skrev:
Visst en del av de som stannar har kanske nyss laddat, men man får nog förutsätta att det även finns de som strax skulle ladda.
Sen är det kanske inte tvärstopp, utan rör sig sakta.
Alla elbilar har en reduktionsväxel, finns inga elbilar med "växellåda", Just för att dom har ett så högt vridmoment från 0 varv. Jag drar loss däcken lätt om jag kopplar ifrån antispinn. Både motor och batteri har vätskekylning, så du kan inte jämföra med en Makita.B Bjober skrev:Nä jag menar lågfart/högfart eller stark/svag om man så vill.
Det var nog mest ett inlägg för att reta igång debatten att elmotorn inte behöver växellåda.
Det är klart den behöver det!
Elmotorn är långt ifrån effektiv vid alla varvtal. På låga varv/hög belastning är den usel. De flest kommer undan mrd att tiden vid dessa förutsättningar är så försvinnande kort att det inte märks. När vi kommit så långt att svenssons ska börja baxa husvagnar och krypköra med släpvagnar på mjuka underlag då kommer elmotorns problem upp i dagen.
Visst växellådan blir väl förmodligen automatisk och inte manuell men oavsett så brhövs den. Lika självklart som på skruvdragaren. Hur många har inte sett röken gå ur makitan när man segdragit?!
Vi har ingen elbil ännu men 3 elfordon i familjen. Vi har sett rök. Vi har knuffat på i uppförsbackar. Vi har setat och väntat på att elmotorn ska kallna så tempskyddet tillåter fortsatt färd.
Ja jag vill ha en elbil.
Om du har 2 liter kvar i tanken, hur länge kan du stå i en kö som kryper fram?.N Nerre skrev:Vad är det för fakta jag missat? Du säger ju alltså att man tappar minst en mil räckvidd på 4 timmar. Om man då hade 3 mil räckvidd kvar och hade tänkt ladda om 2 mil börjar det bli lite att "köra på ångorna".
Visst en del av de som stannar har kanske nyss laddat, men man får nog förutsätta att det även finns de som strax skulle ladda.
Sen är det kanske inte tvärstopp, utan rör sig sakta.
På just mitt bilmärke så har dom faktiskt testat så kallat "hypermiling". Man håller c:a 30km/h för att maximera sträckan och min ligger på c:a 640wh/mil. Sommar