Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. F
    Medlem · Stockholm · 1 714 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    Och jag som kör hybridbil har en mycket bättre bilupplevelse med ström i batteriet. Inte en chans att jag skulle välja bensinaren över elbilen om jag hade två och de var i övrigt likvärdiga. Hybrid är en ständig påminnelse om att framtiden inte är med förbränningsmotor.

2. O
    Medlem · 408 inlägg

OMathson

Medlem
    Att körs är aldrig en miljövinst, oavsett vad man kör. CO2 fylls på i atmosfären även med elbil men oftast mycket mindre/km. En norsk undersökning visade att många tog elbilen i stället för kollektivtrafik, cykla eller gå för att det va så enkelt, tex ingen trängselskatt, får köra i bussfil, gratis eller väldigt billigt parkering, billig i drift, behöver aldrig tanka osv. Kostnad/km kan minska med fler km då många fasta kostnader är konstant.

3. W
    Husägare · Mälardalen · 1 272 inlägg

witten

Husägare
    Det klart att varje ersatt bensin- eller dieselmil är en miljövinst. Att inte köra alls är ännu bättre förstår nog alla.

4. M
    Medlem · frankrike · 907 inlägg

maria01

Medlem
    det spelar ju roll vilken el bil man har en granne som har en Zoe och en e55 alla elbilar är ju inte roliga att köra dom flesta är tråkiga

• Laddar…
  5. 13th Marine
    Jordgubbsfrälst · Trelleborg · 9 239 inlägg

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Alla bensinbilar är inte roliga att köra, de flesta är tråkiga ;)

6. P
    Husägare · 2 664 inlägg

Pin

Husägare
    Ja det är ju som att jämföra en Tesla S med en Fiat panda. Fast tvärtom. Om det är samma som fortsätter köra med bensinbilen förstår jag varför. Men Zoe är väl ett bra alternativ för korta lokala resor när han inte vill slita på mercan som dessutom är åbäkig att parkera även i normalstora rutor.

7. N
    Medlem · Stockholms län · 5 717 inlägg

Nerre

Medlem
    Även om situationerna må vara sällsynta så är de inte obefintliga. Och bara för att de är sällsynta för dig betyder inte att de är sällsynta för alla.

Den som står och väljer mellan elbil och bränslebil behöver ju beakta alla aspekter, även de sällsynta.

Jag skriver inte för att motbevisa nån, jag skriver för att lägga alla fakta på bordet.

8. J
    Medlem · stockholm · 4 172 inlägg

JohanLun

Medlem
    Det är nog fler i tråden som kör elbil och har kört fossilbil och därmed kan jämföra, än tvärtom. Jag gissar många bara kört fossil och gissar hur det är att köra på el.

Sen brukar man både försvara sitt val men även ha förutsättningar som motiverar att gå från fossilbil till el. Har man inte det hade man nog inte valt el...

Hur många här som talar för fossilbil har haft el men bytt tillbaka pga det inte fungerade?

9. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 992 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Jag går ju över till helt el nu, känns som enda vettiga för mig.

10. A
    Medlem · Stockholms län · 9 050 inlägg

Avemo

Medlem
    Självklart är det bättre för miljön att köra kortare sträcka totalt. Men jag vidhåller att miljövinsten med att köra elbil i stället för bensinbil inte automatiskt försvinner därför att man också äger en bensinbil.

11. A

Avemo

Medlem
    Som du vill. Men det kan ju också finnas andra för vilka det är värdefullt att kunna knacka på dörren hos folk på vägkanten och be att få ladda bilen i några timmar. Bara för att det är sällsynt för dig behöver det inte vara sällsynt för alla.

Jag vidhåller att dessa båda scenarion är extremt ovanliga och det krävs en övertygelse långt över gränsen för vad som är rationellt för att framhålla det som ett viktigt scenario att tänka på när man väljer bil.

Det är uppenbart att du inte har några som helst planer på att skaffa elbil. Det behöver du inte ha. Men du kan ju då låta tråden vara och låta dem som har sådana planer diskutera i fred.

12. N
    Medlem · Stockholms län · 5 717 inlägg

Nerre

Medlem
    Jodå, jag har tittat mycket på elbil, jag har velat ha elbil sen innan de kom nästan.

Men det är väldigt svårt att hitta nåt som går att få ihop ekonomiskt. Jag tycker också att det finns så mycket andra roliga saker att göra för pengarna man måste binda upp för att ha råd att köpa en elbil.

En viktig poäng är ju att av mina 800 mil om året så är ungefär 200 mil campingsemester. För campingsemestern åker jag antagligen på att hyra en bil om jag äger elbil, då blir det bara 600 mil om året för elbilen. Försök få ihop den kalkylen.

13. W
    Husägare · Mälardalen · 1 272 inlägg

witten

Husägare
    Men det går ju inte att få ihop din kalkyl. Det har vi tjatat om länge

14. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 933 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag tror nog elbilen fungerar även på campingsemester, men det förutsätter att man kan acceptera dess egenskaper, annars gör den inte det. Jag har till exempel en kollega som skaffade elbil för 2-3 år sen, med tanken att just hyra en bil när de skulle på längr resor, som den årliga resan till fjällen vintertid till exempel. Sen bestämde de sig första vintern för att testa hur det gick med elbil. deras slutsats var att det gick alldeles utmärkt. Resan till stugan tog någon timme längre än den gjort innan, men då hade de stannat och ätit och laddat på vägen och slapp fixa med mat när de kom fram. De har åkt många längre semestrar sedan inköpet och inte känt att de behövt hyra bil någon gång. Så är man beredd på förändringen så är det inte omöjligt.

En fråga förresten, angående uttalandet från @Nerre om en extradunk i bilen. Är det någon som regelbundet, eller ens då och då som kör omkring med en dunk bensin/diesel i bilen för att skydda sig mot fallet att man blir stillastående pga bränslebrist? Jag känner ingen och jag tror det är väldigt ovanligt och kanske inte så värst säkert med en fylld dunk i bagageutrymmet

• Laddar…
  15. A

Avemo

Medlem
    Och trots detta har du inte hittat några positiva egenskaper som du finner värda att delge tråden.

Det försöker varken du eller någon annan här. Men du måste framhålla gång på gång att den inte går ihop. Och försök med något bättre än att du upprepar det gång på gång för att du tror att andra behöver den informationen om elbilar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.