Byggahus.se
Jag googlade faktiskt på mjölne av ren nyfikenhet, och förutom en massa referenser till mjölner så såg jag en och annan person som faktiskt heter det i efternamn.
Så varifrån kommer man om det är ett könsord?
Det var förvånansvärt mycket besvikelse när jag inte fick upp något mer spännande än det jag förväntade mig.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är vanligt att inte alla gått med när en fastighet omvandlas till bostadsrätt. Hyresgäster har rätt att bo kvar. Inget konstigt med det.

Regler som styr boendet kan vara mycket mer långtgående i andra länder. Hade en kollega i Los Angeles, i den ”Gated community ” där han bodde var barn förbjudna, fick inte ens besöka. Om man parkerade sin bil på gatan måste den vara en av 5 uppräknade fabrikat. Porsche var den enklaste på listan.
Helvete om Porsche 918 Spyder är enklast på listan så blir det dyrt.
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag googlade faktiskt på mjölne av ren nyfikenhet, och förutom en massa referenser till mjölner så såg jag en och annan person som faktiskt heter det i efternamn.
Så varifrån kommer man om det är ett könsord?
Det var förvånansvärt mycket besvikelse när jag inte fick upp något mer spännande än det jag förväntade mig.
Användarnamnet var ”cameltoe” innan det ändrades...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Så det tog fyra år innan någon störde sig på det? Wow...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi har 4 lägenheter som varit uthyrda i 29 år, ägaren har aldrig bott i de själv.......kommunen.
 
H hempularen skrev:
Det är vanligt att inte alla gått med när en fastighet omvandlas till bostadsrätt. Hyresgäster har rätt att bo kvar. Inget konstigt med det.

Regler som styr boendet kan vara mycket mer långtgående i andra länder. Hade en kollega i Los Angeles, i den ”Gated community ” där han bodde var barn förbjudna, fick inte ens besöka. Om man parkerade sin bil på gatan måste den vara en av 5 uppräknade fabrikat. Porsche var den enklaste på listan.
finns såna brf i sverige med där man måste vara vis ålder och inga barn
 
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
kapitalistisk samhälle vi lever i vill jag hyra ut till mina barn ska jag få göra det
Att hyra ut sin bostadsrätt till närstående är typiskt sett ett sådant fall som en bostadsrättsförening inte kan neka. Men det gäller ju en begränsad period på kanske 3 år.
 
Claes Sörmland
M mawno skrev:
Då får du ju välja en ägandeform som tillåter det? Förstår inte problemet...
Fast lite tramsigt, sådana ägandeformer har ju tryckts bort från vårt samhälle via lagstiftning. Bostadsrätter är den form av lägenheter som vi har och det är inte av en slump utan av medvetna politiska val som gjordes i början av 1900-talet. Man ville ha mer kollektiva ägandeformer. Det går således knappast att välja ägandeform i särskilt stor utsträckning på lägenhetssidan.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi har 4 lägenheter som varit uthyrda i 29 år, ägaren har aldrig bott i de själv.......kommunen.
Som du säkert vet (men kanske inte alla andra), så är kommuners ägande av bostadsrätter särreglerat. Föreningen har inte rätt att neka kommunen att köpa och inneha en bostadsrätt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som du säkert vet (men kanske inte alla andra), så är kommuners ägande av bostadsrätter särreglerat. Föreningen har inte rätt att neka kommunen att köpa och inneha en bostadsrätt.
Så mycket var den fria föreningsrätten värd...
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast lite tramsigt, sådana ägandeformer har ju tryckts bort från vårt samhälle via lagstiftning. Bostadsrätter är den form av lägenheter som vi har och det är inte av en slump utan av medvetna politiska val som gjordes i början av 1900-talet. Man ville ha mer kollektiva ägandeformer. Det går således knappast att välja ägandeform i särskilt stor utsträckning på lägenhetssidan.
Jodå, numera sedan några år så finns det ”ägarlägenheter”, men det finns ingen som vill köpa sådana så det har inte skapats särskilt många. Men lagligt finns ingen begränsning som hindrar de som vill att köpa/bilda ägarlägenheter. Men om lägenheter sitter ihop i en gemensam byggnad, så kan du aldrig få till en boendeform, med fullkomlig frihet. Man måste hantera gemensamma installationer, bärande väggar osv.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så mycket var den fria föreningsrätten värd...
Jag vet ärligt talat inte hur mycket BRFer har med föreningsfrihet att göra över huvud taget. De är ju som du själv skriver ovan en politiskt dikterad boendeform hur som helst.

Hade det istället varit ägarlägenheter (eller andra fritt överlåtbara fastigheter) hade ju kommunen också kunnat köpa.

Men visst, att det offentliga skapar en gräddfil åt sig själv med delvis andra regler kan man förstås tycka illa om.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men visst, att det offentliga skapar en gräddfil åt sig själv med delvis andra regler kan man förstås tycka illa om.
Jag tycker inte så illa om det utan försöker bra göra samma poäng som du, att bostadsrätten har tillkommit som en del av ett historiskt politiskt projekt (och inte genom att folk spontat har bildat föreningar vilket antyddes tidigare i tråden). Ibland är vi lite väl historielösa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jodå, numera sedan några år så finns det ”ägarlägenheter”, men det finns ingen som vill köpa sådana så det har inte skapats särskilt många. Men lagligt finns ingen begränsning som hindrar de som vill att köpa/bilda ägarlägenheter. Men om lägenheter sitter ihop i en gemensam byggnad, så kan du aldrig få till en boendeform, med fullkomlig frihet. Man måste hantera gemensamma installationer, bärande väggar osv.
Vi är nog på tok för fastkörda i den etablerade lösningen bostadsrättsföreningen för att denna lilla politiska pamflett spontant ska blomma upp på marknaden. Säger empirin i alla fall. Bättre då att man ändrar i bostadsrättslagen om man vill ändra förutsättningarna, t ex att kunna hyra ut till sina vuxna barn (Det var väl där diskussionen började?).

(Dessutom finns ju möjligheten att mörka skuldsättningen av köparen av en nybyggd bostadsrättslägenhet genom att belåna föreningen. Köparen missar skuldsättningen och man kringgår de krav som finns för belåning för privatpersoner. Fiiffigt är det.)
 
Jag dristar mig till att tycka att andrahandsuthyrning av bostadsrätter nog är ett rätt litet problem egentligen. Värdena är ju trots allt oftast så stora att folk torde hålla efter dåliga andrahandshyrare.

Nu påverkar ju inte det TS situation i sig, men lagen och hur man får skriva stadgarna lägger nog onödigt mycket rättigheter i föreningens händer kontra bostadsrättsinnehavarens.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.