Byggahus.se
A
Hej,

har en taklampa som jag kommer dra utanpåliggande el till. Vill inte förstöra själva kåpan genom att borra ett hål där kabeln kan gå in. om man inte borrar så sitter kåpan inte dikt an mot taket. Finns det någon plastbit eller helst metallfärgad som man kan föra in kabeln i, och därefter hissa upp själva kåpan mot? Försökt googla men vet inte vad det kallas
 
A
useless useless skrev:
Doslock med näsa.
[länk]
nja, inte riktigt. Lampan har ju en metallkåpa som ska sitta mot taket. Vill ha en distans mellan den och taket
 
A
Nu börjar det likna nått!
Men måste man söka på byggnadsvård? Hur gör alla andra som sätter upp lampor? Jag vill köra installationskabel fram till lampan och då blir det ju förkävligt om man inte fixar nått med takkupan
 
Johan1975z skrev:
Nu börjar det likna nått!
Men måste man söka på byggnadsvård? Hur gör alla andra som sätter upp lampor? Jag vill köra installationskabel fram till lampan och då blir det ju förkävligt om man inte fixar nått med takkupan
Generellt så sätter man ett utanpåliggande lamputtag - Om det sen är snyggt eller inte tål att diskuteras...
 
Det finns något som heter cable cup eller ngt liknande. Den är i gummi och kan kanske klämmas mellan din lampa och taket. Men hur det blir vet jag inte.

Jag hade samma problem som du och gav till slut bort lampan... Fast nu tycker jag att de där träskivorna från byggnadsvården är bra, men de hade jag inte hittar då när jag hade problem med lampan. ;)

Men det borde gå att tillverka en distans med uttag för kabel. Om den inte måste vara rund är det ju lättare. Eller om du kan få tag på någon rund skiva av lämplig tjocklek och tar upp urtag för kabel och krok. Kanske kan det finnas ngt lämpligt på en hobbyaffär?...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
slacker slacker skrev:
Generellt så sätter man ett utanpåliggande lamputtag - Om det sen är snyggt eller inte tål att diskuteras...
Finns ingen ström där lampan ska sitta. Kommer vara utanpåliggande kabel som går in in i lampan. Vill inte borra i lampans täcklock
 
Johan1975z skrev:
Finns ingen ström där lampan ska sitta. Kommer vara utanpåliggande kabel som går in in i lampan. Vill inte borra i lampans täcklock
Precis, du borrar således i det utanpåliggande uttaget....
 
A
slacker slacker skrev:
Precis, du borrar således i det utanpåliggande uttaget....
jag vill ju inte borra i lampans metallkåpa i taket. Vill kunna sälja lampan i framtiden och den kostade en del. Blir nog att sätta en sådan där sak från gysinge ovan lampan
 
Johan1975z skrev:
jag vill ju inte borra i lampans metallkåpa i taket. Vill kunna sälja lampan i framtiden och den kostade en del. Blir nog att sätta en sådan där sak från gysinge ovan lampan
Kollade du inte på länken som slacker bifogade? Det är ju den lösningen du efterfrågar..
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…

Bästa svaret

Precis, jag googlar mig less efter en bild som förklarar - Men det verkar inte vara många som postar bilder på utanpåliggande uttag i tak...

Vitt utanpåliggande takuttag med krok och eluttag på en blå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså, din utanpåliggande kabel går in i ett utanpåliggande takuttag likt denna på bild. Dessa har en krok och ett uttag för lampan. Du kan således hänga upp din lampa utan att göra ingrepp på själva lampan. Uttaget sitter sedan kvar och du kan med lätthet byta armatur. Det är nog så en elektriker skulle ha gjort...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
slacker slacker skrev:
Precis, jag googlar mig less efter en bild som förklarar - Men det verkar inte vara många som postar bilder på utanpåliggande uttag i tak...

[bild]

Alltså, din utanpåliggande kabel går in i ett utanpåliggande takuttag likt denna på bild. Dessa har en krok och ett uttag för lampan. Du kan således hänga upp din lampa utan att göra ingrepp på själva lampan. Uttaget sitter sedan kvar och du kan med lätthet byta armatur. Det är nog så en elektriker skulle ha gjort...
Blir irriterad att jag inte kom på det själv. Såg ju sådana när jag googlade.
Tack så mycket!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.