Byggahus.se
G GT31 skrev:
Ursäkta ,men när hinner du utföra nåt arbete, om du inte kör taxi eller liknande
2000h/160h /mån /12mån
Det var uträkningen för debiteringen per timme. Eller så är snitthastigheten 2 mil/timme.
 
  • Gilla
KeyserS och 2 till
  • Laddar…
5 50talshus skrev:
Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!

Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
betalar du för deras fikaraster och luncher?
 
Se till att teckna ett avtal med leverantören där alla kostnader specas, då slipper man konstiga kostnader som denna bilersättning.
Har man inget avtal så kan leverantör fakturera i stort vad som helst, tyvärr.
Att köra löpande på byggprojekt kan bli mycket kostsamt då effektiviteten skiljer mellan hantverkare. Så fast pris är rekommenderat.
 
5 50talshus skrev:
Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!

Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
Hej,
Bok o räkning har tyvärr gett dem ett ”drömjobb”. Normalt borde det ligga i Allas intresse att hålla ner kostnaderna, men de verkar vare sig ha intresse eller vilja.

Vore det jag skulle jag prata med dem och påtala att endera

- bryter vi jobbet.
alt
- skriver ner vad som skall gälla från Er sida för att fortsätta jobbet.

Törs Aldrig köra bok o räkning..... då är ju hela valet vad gäller timmar och kostnader i hantverkarnas val.

Lycka till och håll i kostnaderna !
 
B larry78 skrev:
Menar du att leasing kostnaden är 11000kr i månaden per bil?
Du räknar med att de kan fakturera 160 tim per vecka. I den ideala världen du lever i så är det kanske så. I verkligheten är det snarare hälften. 5500/mån för en inredd hantverkarbil verkar rätt normalt.
 
O
L lordi skrev:
Man får faktiskt inte baka in bilkostnad i timpriset enligt skatteverket. Iaf inte när man ska söka om ROT-avdrag.
Bilkostnad är inte ROT-berättigat.
Men 69 kr+moms i timmen tycker jag låter lite saftigt. Vi har en fast kostnad på 200 kr/dag, om det inte är en kund som betalar km-ersättning enligt avtal.
Men er kund får betala 200:- oavsett antal debuterade timmar...
 
S
J JonnieX skrev:
på riktigt 2km från kontoret till arbetsplatsen ta en bil med verktyg, en promenerar om pandemi är ett problem just nu,
det kommer såklart inte hända. Löjligt förslag.

hantverkarna har sina bilar utrustade på det sätt dom är vana med de verktyg de behöver. Kan lova att det blir ännu dyrare om hantverkare 2 ska fråga hantverkare 1 vart verktyg x är hela tiden.
 
  • Gilla
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
S
O Ovation skrev:
Men er kund får betala 200:- oavsett antal debuterade timmar...
en hyffsat smidig lösning om du är avis på att hantverkare tar betalt för bilen dom måste ha i jobbet är ju att du blir hantverkare och gör likadant. Då kanske någon blir avis på dig också :)
 
  • Gilla
  • Haha
ItWasntMe och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
en hyffsat smidig lösning om du är avis på att hantverkare tar betalt för bilen dom måste ha i jobbet är ju att du blir hantverkare och gör likadant. Då kanske någon blir avis på dig också :)
Det var ett otroligt dumt svar.... Du kan inte ha det lätt....
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Men er kund får betala 200:- oavsett antal debuterade timmar...
Ja, så är det.
 
  • Gilla
Levon
  • Laddar…
5 50talshus skrev:
Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!

Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
Klart att du ska ställa frågan! Påpeka att det går att samåka, inte minst för miljöns skull! Vidar kan man säga att bilen kostar lika mycket oavsett var den står.
 
O
L lordi skrev:
Ja, så är det.
Ser inget problem i något av upplägget, dock så kör ju en serviceelektriker/röris ganska många uppdrag på en dag ibland. Och ställtiden på säg 6uppdragx200:- blir betydligt mer än 50:-/tim x8 timmar arbete..

B Baboobas skrev:
Se till att teckna ett avtal med leverantören där alla kostnader specas, då slipper man konstiga kostnader som denna bilersättning.
Har man inget avtal så kan leverantör fakturera i stort vad som helst, tyvärr.
Att köra löpande på byggprojekt kan bli mycket kostsamt då effektiviteten skiljer mellan hantverkare. Så fast pris är rekommenderat.
Detta är en myt. Fasta priser är generellt aldrig bättre för kunden på mindre jobbe. Enda anledningen att teckna ett fastpris på ett servicejobb är att man vet vad det kommer kosta i förväg och man kan jämföra mellan entreprenörer.. Detta brukar dock medföra att man tar den som är billigast, vilket tyvärr ofta resulterar i massa tillkommande arbeten. Och ibland även stora ekonomiska dispyter.
Avtalar man i förväg om vad arbetet och materialet kostar, kommer överens om hur fakturering skall ske och får en bedömning på arbetstiden.
 
O
Brukar man klara sig utan otrevliga överraskningar och dispyter.
 
O
Sen till kärnfrågan.
Jag tycker du ska prata med företaget i fråga, förklara att du tycker det är orimligt att betala för två bilar, men 1 är ok.
Tror de företaget som inte går med på en sån form av överenskommelse är få om det ändå arbetar hemma hos dig flera veckor hela dagar..
 
S
Lars-Åke H Krille001 skrev:
Det var ett otroligt dumt svar.... Du kan inte ha det lätt....
jodå, jag har en bil att debitera för!
 
  • Haha
P. Stenberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.