Byggahus.se

Bilersättning, 2 bilar heldagsparkerade i flera veckor

1. M
    Medlem · 3 inlägg

Mr_Rocko

Medlem
    Jag håller med föregående inlägg.
    Sättet att debitera på, avgift för båda bilarna m.m. Känns bara oerhört oseriöst och som dom hittat ett helt unikt sätt att debitera.
    Däremot kan jag hålla med om att kostnaden står sig bättre i relation till kortare jobb där man tar in hantverkare någon timme, som också lägger på servicebil 5-600:-.
    Kan dock inte minnas att jag någonsin fått betala mer än en avgift då arbetet sträcker sig över flera dagar. Alltså tre dagars arbete = en servicebilsavgift även då.
    Helt ärligt hade jag gått i taket om jag varit i er situation. OCKER!

Redigerat 5 dec 2020 07:31
  2. O
    Medlem · 1 inlägg

Obesus

Medlem
    de samåkte ju på lunchen och lät ena bilen stå kvar och ticka in pengar.

3. K
    Medlem · Västra Götaland · 51 inlägg

Karelen

Medlem
    Jag skulle ha aldrig accepterat bilersättning per timme. Det är framkörning som man betalar för, men inte en stående bil.

4. villhahus
    Husägare · Härnösand · 7 inlägg

villhahus

Husägare
    Låter konstigt med timpris för bilen på ett heldagsjobb... två bilar kan dom dock säkert motivera. Den ena kanske utgår hemifrån.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 6 inlägg

JonnieX

Medlem
    visst kan dom utgå hemifrån, men om jag behöver 5 snickare så kan det inte anses okej att jag ska behöva betala 2500-3000/dag för bilar.. tänk om tänk rätt. Vi skulle aldrig agera så mot våra kunder. Full transparens på allt =långsiktiga arbeten ovan nämnt bara korkat.

6. O
    Medlem · 118 inlägg

Oeldling

Medlem
    Jomenvisst och sen är/ blir det i andra branscher med så som vår kära staten som plastpåse skatt som ska vara för miljön . Eller alla påslag på fordon av skatter som inte alls går tillbaka till vägarna . Klart att alla vill ha betalt !

7. J
    Medlem · stockholm · 46 inlägg

jugge37

Medlem
    vissa yrkesgrupper tar betalt för bilen, oftast tar man väl betalt på antal ”vändor” och tiden det tar att köra. Att ta betalt per timme kanske blir samma sak i slutänden men kan förstå att det sticker i ögonen men drygt 500kr per dag låter låter inte som överpris. Att de sedan har 2 bilar beror nog på att det är deras enskilda arbetsplatser med att sina egna verktyg etc. Som du säger borde ni pratat om detta innan och speciellt om det är ett längre jobb och inget ”byggservice” jobb på en dag eller två.

8. Johanh7569
    Medlem · 4 inlägg

Johanh7569

Medlem
    Det låter dyrt. ~ 300 kr per dag +moms hade jag accepterat.

9. K
    Medlem · Västra götaland · 322 inlägg

Kaboff

Medlem
    Nu kör jag mycket bil i jobbet men grovt räknat
    4000mil x 30kr =120 000
    120 000/2000h= 60kr/h :ok:

• Laddar…
  10. O
    Medlem · 2 inlägg

ON2IT

Medlem
    A customer asked me how much it cost to do this job.... I answered him: $ 1500 He said: So expensive for this job? I asked: How much do you think it would cost you? He answers me: $ 800 maximum... That's a pretty simple job right? !" - For $ 800 I invite you to do it yourself. - But.... I don't know how to. - For $800 I'll teach you how to. So besides saving you $700, you'll get the knowledge for the next time you want - It seemed right to him and he agreed. - But to get started: you need tools: A welder, grinder, chop saw, drill press, welding hood, gloves etc... - But I don't have all these equipment and I can't buy all of these for one job. - Well then for another $300 more I'll rent my stuff to you so you can do it. - Okay, he says. - Okay! Tuesday I'm waiting for you to start doing this work - But I can't on Tuesday I only have time today. - I'm sorry, but I'm only available Tuesday to teach you and lend you my stuff. Other days are busy with other customers. - Okay! That means I'm going to have to sacrifice my Tuesday, give up my tasks. - I forgot. To do your job yourself, you also have to pay for the nonproductive factors. - That is? What is this?" - Bureaucratic, tax, vat, security, insurance, fuel etc. - Oh no!... But to accomplish these tasks, I'm going to spend more money and waste a lot of time! - Do you have them? You can do it to me before?" - Okay! - I'll make you all the material you need. Truck loading is done Monday evening or Tuesday morning you'll have to come by 6 loading the truck. Don't forget to be on time to avoid traffic jams and be on time - At 6??? Nope! Too early for me! I used to getting up later. ... - You know, I've been thinking. Y ' all better get the job done. I'd rather pay you the $1500. If I had to, it wouldn't be perfect and it would cost me a lot more. When you pay for a job, especially handcrafted, you pay not only for the material used, but also: - Knowledge - Experience - Study - Tools - Services - Time to go - punctuality - Accountability - Professionalism - Accuracy - Guaranteed - Patents - Sacrifices - Safety and security - Payment of tax obligations No one can denigrate other people's work by judging prices. My prices to do this would be much higher than it says here for that job but its the point not the amount. Only by knowing all the elements necessary for the production of a certain work can you estimate the actual cost. I am sharing it to support craftsmen and entrepreneurs.

11. M
    Medlem · Halland · 1 321 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Same shit diffrent name. Vissa företag debiterar för körda mil, andra per dag, andra per timme, skillnaden är väl bara hur det specas. Om vi har ett löpande jobb så debiterar vi mantimmar per timme och verktyg/arbetsplatsbil per byggdag. Tror ni att dom som debiterar mil på bilen har samma timpris på gubben som dom som debiterar bilen per dag/timme?

• Laddar…
  12. Snigla
    Maskot · Skåne · 7 598 inlägg

Snigla

Maskot
    Jag fick bet 100 kr/timmen för 5 år sedan typ.. (hade en tråd om saken då). Tyckte själv det var hutlöst i sammanhanget.

De tog oxå 60 kr mil för att hämta saker på kontoret (ett par mil bort) som de glömt att stoppa in i bilen på morgonen. De hann åka två ggr..

..ja plus sin timdeb också då.. när de åkte iväg (de åkte bägge två dessutom för att hämta, den ena var ”ny” men hade också en timdeb om än lite lägre)

13. M
    Medlem · Blekinge · 660 inlägg

MartinP666

Medlem
    Exakt hur är det formulerat i offerten? Står det att det är 69 kr per bil, eller skulle man kunna tolka det som att den totala kostnaden för bilarna är 69 kr/timme?

14. P
    Renoverare · 124 inlägg

Peter_Ker

Renoverare
    Gör de ett bra jobb?

15. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 418 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Vad har det för betydelse?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.