Byggahus.se
Spring ut och sätt en p-bot på ena bilen när dom inte är där :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 17 till
  • Laddar…
H
5 50talshus skrev:
Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!

Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
Per timma? Verkar konstigt, bilersättning från och till jobbet plus timlön för körtid. Har de ett kontor brukar tiden räknas från och till kontoret.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Det normala är väl att ta ersättning per kilometer mellan firman och arbetsplatsen?
 
  • Gilla
virtq och 8 till
  • Laddar…
S
Ni som föreslår att dom samåker måste ha missat att vi befinner oss i en pandemi (hur man kan missa det är för mig helt obegripligt dock). Har inte sett ett enda företag härikring som är OK med att sina anställda samåker för tillfället.
Kostnader för detta bör dock inte falla på kund kan jag tycka.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
engs
S SueCia skrev:
Ni som föreslår att dom samåker måste ha missat att vi befinner oss i en pandemi (hur man kan missa det är för mig helt obegripligt dock). Har inte sett ett enda företag härikring som är OK med att sina anställda samåker för tillfället.
Kostnader för detta bör dock inte falla på kund kan jag tycka.
Fast de verkar åka på lunch i en bil enligt TS?
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 28 till
  • Laddar…
S
engs engs skrev:
Fast de verkar åka på lunch i en bil enligt TS?
Det missade jag, då verkar det orimligt. Sorry :)

Fast jag vidhåller att det är lite hål i huvet att samåka om man inte absolut måste. Vi får absolut inte göra det från våran ledning.
 
  • Gilla
sveiser
  • Laddar…
En bilersättning är ofta uttagen för "servicebil". Den täcker både bilkostnaden, resekostnaden och kostnaden för de verktyg som är i den. Att ta de per timme och inte per dag kan vara en bra debiteringsform då det kan kännas tråkigt för kunder som bara har ett kortare arbete att betala 690 i bilersättning. På detta viset står kostnaden i relation till arbetet.
Fördelen för kund när man betalar bilavgift och snickarna har bilen hem är att man kan förvänta sig 8 timmar på plats. Skulle man alltid bara betala från firman får man också räkna med att de börjar och slutar där. Bra om man bor nära, dåligt om man bor lång bort. Men att ha en och samma debieringsform gör det hela lite enklare.
Kan hålla med om att 690 kr/dag kan kännas dyrt, men man får väl se till helhetskontaden på en arbetsdag. Finns snickare jag kan tänka mig att betala 6000 om dagen, och såna som inte är värda 600.
 
  • Gilla
JBinGBG och 6 till
  • Laddar…
Vad hittar folk sina hantverkare?
Hade elektriker inga framkörningsavgifter eller bil o dyl
Tog betalt när han var vid mitt hus !
O inte dyrt under 500 i timmen !
Samma med plattsättaren o VVS
 
  • Gilla
KeyserS och 3 till
  • Laddar…
S
J jannebmw skrev:
Vad hittar folk sina hantverkare?
Hade elektriker inga framkörningsavgifter eller bil o dyl
Tog betalt när han var vid mitt hus !
O inte dyrt under 500 i timmen !
Samma med plattsättaren o VVS
Låter troligt :)
 
  • Gilla
LRÖ och 2 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Bara för att visa ett lägre timpris, påför de bilen som en extra kostnad. :mad:
Om de nu nödvändigtvis behöver varsin bil, skulle det vara ärligare att baka in allt "extra" i timpriset för arbetad tid.

Snart får vi väl också poster som lokalhyra, kopieringsapparat, dator, telefon mm som separata poster på fakturorna.
Man får faktiskt inte baka in bilkostnad i timpriset enligt skatteverket. Iaf inte när man ska söka om ROT-avdrag.
Bilkostnad är inte ROT-berättigat.
Men 69 kr+moms i timmen tycker jag låter lite saftigt. Vi har en fast kostnad på 200 kr/dag, om det inte är en kund som betalar km-ersättning enligt avtal.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Vad hittar folk sina hantverkare?
Hade elektriker inga framkörningsavgifter eller bil o dyl
Tog betalt när han var vid mitt hus !
O inte dyrt under 500 i timmen !
Samma med plattsättaren o VVS
Cash is king ;)
 
5 50talshus skrev:
Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!

Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
självklart ska du inte acceptera detta, en bil fine men inte två, vad får du ge i timmen för deras tjänster ? Påslag på material ? Fastpris löpande ? En sak att ta betalt men dom ska informera och redovisa detta på ett sjysst sätt, känns oseriöst och som att ftg jobbar kortsiktigt med sina kunder.
 
  • Gilla
Falk80 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ni som föreslår att dom samåker måste ha missat att vi befinner oss i en pandemi (hur man kan missa det är för mig helt obegripligt dock). Har inte sett ett enda företag härikring som är OK med att sina anställda samåker för tillfället.
Kostnader för detta bör dock inte falla på kund kan jag tycka.
på riktigt 2km från kontoret till arbetsplatsen ta en bil med verktyg, en promenerar om pandemi är ett problem just nu,
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man får faktiskt inte baka in bilkostnad i timpriset enligt skatteverket. Iaf inte när man ska söka om ROT-avdrag.
Bilkostnad är inte ROT-berättigat.
Men 69 kr+moms i timmen tycker jag låter lite saftigt. Vi har en fast kostnad på 200 kr/dag, om det inte är en kund som betalar km-ersättning enligt avtal.
Rätt att man inte får baka in Bilersättning om det är rot (om det är löpande) men alla arbeten avser inte ROT. Sedan är det fortfarande så att om ett fastpris jobb utförs, har man rätt att Rota förutsatt att killarna blir avsläpta på arbetsplatsen.
 
5 50talshus skrev:
ligger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.