Byggahus.se

Bilersättning, 2 bilar heldagsparkerade i flera veckor

1. P
    Medlem · VG · 321 inlägg

patfred

Medlem
    Spring ut och sätt en p-bot på ena bilen när dom inte är där :geek:

2. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 211 inlägg

HEM2121

Medlem
    Per timma? Verkar konstigt, bilersättning från och till jobbet plus timlön för körtid. Har de ett kontor brukar tiden räknas från och till kontoret.

3. H
    Medlem · 190 inlägg

Hammarskallen

Medlem
    Det normala är väl att ta ersättning per kilometer mellan firman och arbetsplatsen?

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Dalarna · 2 862 inlägg

SueCia

Medlem
    Ni som föreslår att dom samåker måste ha missat att vi befinner oss i en pandemi (hur man kan missa det är för mig helt obegripligt dock). Har inte sett ett enda företag härikring som är OK med att sina anställda samåker för tillfället.
    Kostnader för detta bör dock inte falla på kund kan jag tycka.

5. engs
    Medlem · Östergötland · 913 inlägg

engs

Medlem
    Fast de verkar åka på lunch i en bil enligt TS?

6. S

SueCia

Medlem
    Det missade jag, då verkar det orimligt. Sorry :)

Fast jag vidhåller att det är lite hål i huvet att samåka om man inte absolut måste. Vi får absolut inte göra det från våran ledning.

• Laddar…
  7. Albingädda
    Medlem · 4 inlägg

Albingädda

Medlem
    En bilersättning är ofta uttagen för "servicebil". Den täcker både bilkostnaden, resekostnaden och kostnaden för de verktyg som är i den. Att ta de per timme och inte per dag kan vara en bra debiteringsform då det kan kännas tråkigt för kunder som bara har ett kortare arbete att betala 690 i bilersättning. På detta viset står kostnaden i relation till arbetet.
    Fördelen för kund när man betalar bilavgift och snickarna har bilen hem är att man kan förvänta sig 8 timmar på plats. Skulle man alltid bara betala från firman får man också räkna med att de börjar och slutar där. Bra om man bor nära, dåligt om man bor lång bort. Men att ha en och samma debieringsform gör det hela lite enklare.
    Kan hålla med om att 690 kr/dag kan kännas dyrt, men man får väl se till helhetskontaden på en arbetsdag. Finns snickare jag kan tänka mig att betala 6000 om dagen, och såna som inte är värda 600.

8. J
    Medlem · jönköping · 200 inlägg

jannebmw

Medlem
    Vad hittar folk sina hantverkare?
    Hade elektriker inga framkörningsavgifter eller bil o dyl
    Tog betalt när han var vid mitt hus !
    O inte dyrt under 500 i timmen !
    Samma med plattsättaren o VVS

9. S

SueCia

Medlem
    Låter troligt :)

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Halland · 5 050 inlägg

lordi

Medlem
    Man får faktiskt inte baka in bilkostnad i timpriset enligt skatteverket. Iaf inte när man ska söka om ROT-avdrag.
    Bilkostnad är inte ROT-berättigat.
    Men 69 kr+moms i timmen tycker jag låter lite saftigt. Vi har en fast kostnad på 200 kr/dag, om det inte är en kund som betalar km-ersättning enligt avtal.

11. L
    Medlem · Halland · 5 050 inlägg

lordi

Medlem
    Cash is king ;)

12. J
    Medlem · 6 inlägg

JonnieX

Medlem
    självklart ska du inte acceptera detta, en bil fine men inte två, vad får du ge i timmen för deras tjänster ? Påslag på material ? Fastpris löpande ? En sak att ta betalt men dom ska informera och redovisa detta på ett sjysst sätt, känns oseriöst och som att ftg jobbar kortsiktigt med sina kunder.

13. J
    Medlem · 6 inlägg

JonnieX

Medlem
    på riktigt 2km från kontoret till arbetsplatsen ta en bil med verktyg, en promenerar om pandemi är ett problem just nu,

• Laddar…
  14. J
    Medlem · 6 inlägg

JonnieX

Medlem
    Rätt att man inte får baka in Bilersättning om det är rot (om det är löpande) men alla arbeten avser inte ROT. Sedan är det fortfarande så att om ett fastpris jobb utförs, har man rätt att Rota förutsatt att killarna blir avsläpta på arbetsplatsen.

15. Börjeelia
    Medlem · 1 inlägg

Börjeelia

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.