Byggahus.se
5
Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!

Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
 
  • Gilla
TommyFIN och 7 till
  • Laddar…
5
.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
Är de inte lättare att fråga dem ?
 
  • Gilla
wildeside och 8 till
  • Laddar…
Kostnaden för bilen är väl inte för att hantverkaren ska kunna åka och äta utan för att ha sina verktyg m.m. i närheten till arbetsplatsen...
 
  • Gilla
T.F och 16 till
  • Laddar…
5 50talshus skrev:
tar timersättning 69kr+ moms för bil.
Bara för att visa ett lägre timpris, påför de bilen som en extra kostnad. :mad:
Om de nu nödvändigtvis behöver varsin bil, skulle det vara ärligare att baka in allt "extra" i timpriset för arbetad tid.

Snart får vi väl också poster som lokalhyra, kopieringsapparat, dator, telefon mm som separata poster på fakturorna.
 
  • Gilla
  • Haha
franzke och 29 till
  • Laddar…
tommib
Att ta 69 kr+moms per timme, vilket då blir (för en 8 tim arbetsdag) 690 kr/dag ink moms är fan svinigt. Jag förutsätter att du inte betalar för att bilen står där när ingen gubbe är på plats, det vore än mer svinigt.

I just detta specifika fall är det iofs så att om detta var tydligt i offerten du fick så är det inte så mycket att göra åt. Utan att veta timdebiteringen så går det inte att säga att det är helt oskäligt eftersom det som thomas33 påpekar kan vara så att de har ett lägre timpris för arbetet. Jag hade dock inte anlitat en sådan firma igen och skulle inte heller rekommendera den till andra.
 
  • Gilla
SandraPeter och 12 till
  • Laddar…
Antar att du avser att söka ROT och då måste bilkostnaden redovisas på fakturan annars godkänner inte skatteverket det.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 8 till
  • Laddar…
Ja företaget kan ju sälja den ena bilen, så slipper dom kostnaderna för dina 2 veckor. När sen ditt projekt är avklarat får dom köpa in en ny bil eftersom snickarna kanske arbetar separat i vanliga fall. Vad är det förövrigt som säger att snickarna kör med bilarna kontoret-arbetsplats-kontoret och inte hem-arbetsplats-hem?
 
  • Gilla
  • Haha
T.F och 6 till
  • Laddar…
HammarClark HammarClark skrev:
Vad är det förövrigt som säger att snickarna kör med bilarna kontoret-arbetsplats-kontoret och inte hem-arbetsplats-hem?
Ja TS får väl vara glad att inte en av dem bor i Norge. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
leby och 5 till
  • Laddar…
HammarClark HammarClark skrev:
Ja företaget kan ju sälja den ena bilen, så slipper dom kostnaderna för dina 2 veckor. När sen ditt projekt är avklarat får dom köpa in en ny bil eftersom snickarna kanske arbetar separat i vanliga fall. Vad är det förövrigt som säger att snickarna kör med bilarna kontoret-arbetsplats-kontoret och inte hem-arbetsplats-hem?
Menar du att leasing kostnaden är 11000kr i månaden per bil?
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja TS får väl vara glad att en av dem inte bor i Norge. :crysmile:
Hur tänkte du nu?
För ts spelar det ju ingen roll var snickarna bor då det debiteras pr fakturerad timme på arbetslpats. I andra fall vid debitering pr kilometer gäller sträckan från kontoret-arbetsplats.
 
  • Gilla
Tbr53 och 2 till
  • Laddar…
HammarClark HammarClark skrev:
Vad är det förövrigt som säger att snickarna kör med bilarna kontoret-arbetsplats-kontoret och inte hem-arbetsplats-hem?
Ja hur tänkte du själv? Vad har det med TS att göra var snickarna bor?
 
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Menar du att leasing kostnaden är 11000kr i månaden per bil?
Jag har väl inte berört ämnet ang exakta kostnaden, bara att det är skäligt debitera för 2 bilar !?
Ang kostnaden så ja aningen i överkant, ska ju inte bara täcka leasingen utan även drivmedel och andra kostnaden. Klart kör dom Amaroker så kan det bli dyrt :D
 
Redigerat:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja hur tänkte du själv? Vad har det med TS att göra var snickarna bor?
Ts var ju bekymrad att det var 2 bilar parkerade på dennes gård, och fick det att låta som att snickarna skulle samåka till arbetsplatsen. Vissa gånger passar det, andra gånger inte just beroende på vart snickarna då bor!
 
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
S
5 50talshus skrev:
Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!

Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
Alltså. Hur fasen kan dom debitera bilersättning per timme för en bil som står still. Det som man tar betalt för är körsträckan till och från arbetsplats. Jag har jobbat med resande service i många år och vi tog betalt för sträcka och körtid. Under tiden vi arbetade på plats kostade bilen inget. Men om dom tar betalt för stilkadtående bilar så går väl du ta ut P- avgift. Dom står väl på din tomt antar jag.
 
  • Gilla
santos och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.