Byggahus.se
Fick för ett ltiet tag sedan tag på en Jonsered planhyvel som, enligt uppgift, är från 1925. Den ska nu genomgå en lite lättare renovering för att kunna användas.

Gammal Jonsered planhyvel från 1925 i behov av renovering, rostig med synliga justeringsskruvar och skadade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en fråga angående de 2 rullarna som sitter på själva bordet under kuttern, behöver de vara justerbara i höjd? Eller hade det funkat att sätta dem i ett fast läge i förhållande till bordet? Skall de isåfall ligga i nivå med bordet eller över?

Antik Jonsered planhyvel i behov av renovering med synliga rostiga rullar och en skruvmejsel på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal planhyvel med synliga rullar och verktyg, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I originalutförande verkar de vara justerbara. Men justeringen sitter i framkant, mot själva rullen, med en skruv underifrån vilket jag tror gör att själva lagret lutar, hela lagret åker inte upp när man justerar. Gissar att det är denna justering som är orsaken till att lagret har blivit helt ovalt,

Slitet lager från en gammal Jonsered planhyvel med synligt ovalt hål och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte ersätta dessa gamla glidlager med något nytt. Frågan är då vad detta något skall vara och hur det skall se ut? Jag tänker mig att det lättase är att låta tillverka en fyrkantig klump med dimensioner som motsvarar de gamla och borra/fräsa ett hål i mitten som man pressar i en bussning i.
 
Tror @remdrivet sitter på med information om den där.
Har den fyrkantskutter eller har den blivit modernisera under åren som gått?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Tror @remdrivet sitter på med information om den där.
Har den fyrkantskutter eller har den blivit modernisera under åren som gått?
Den har rundkutter, vilket den hade från början enligt @remdrivet

Svartvit bild av en vintage verktygsmaskin "Planhyvel F" med specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jokamp skrev:
Den har rundkutter, vilket den hade från början enligt @remdrivet
Vad bra :)
 
  • Gilla
kartom
  • Laddar…
Schematisk illustration av inställning av planhyvel med identifierade komponenter som valsar, kuttrar och spånutkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med rundkutter blir den säkert en gångbar maskin.

Gällande valslagren skulle jag antingen svarva upp hålen i de gamla och pressa in bronsbussningar i dem eller tillverka nya klossar med bronsbussningar i. Någon typ av smörjmöjlighet så du kan pressa in vaselin (smörjfett) i bussningarna. Axeländorna behöver säkert rensvarvas litet för att passa i de nya bussningarna. Höjdjusteringen behövs så resultatet måste fungera som orginalet.
 
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
Tolkar jag det rätt att båda valsarna ska ligga 0,15-0,2mm över bordet?

Varför behövs justeringsmöjligheten då? Skulle man inte kunna shimsa in lagren vid monteringen istället?
 
J jokamp skrev:
Tolkar jag det rätt att båda valsarna ska ligga 0,15-0,2mm över bordet?

Varför behövs justeringsmöjligheten då? Skulle man inte kunna shimsa in lagren vid monteringen istället?
Jag har ingen Jonsered-hyvel, bara lite sprängskisser och delar av manualer nedladdade. Hittade den där bilden där.
Skickar dig pm om resten.
Mvh
Linus
 
Valsarna skall sticka upp en liten liten aning ovanför bordet men jag har inga mått på det. Jag har justerat valsarna på större planhyvlar av andra fabrikat och man skulle bli tokig av att göra det med shims.
 
En annan fundering, hyveln saknar bakslagsskydd (eller vad det nu kan heta), var kan man köpa det för att eftermontera?
 
J jokamp skrev:
En annan fundering, hyveln saknar bakslagsskydd (eller vad det nu kan heta), var kan man köpa det för att eftermontera?
det behövs bara om du har för avsikt att hyvla flera ämnen med olika initial tjocklek samtidigt. Hyvlar du en och en så är det ingen fara och är du ändå orolig så stå aldrig bakom hyveln, samma gäller även med kastskydd.
Finns inte att köpa utan du måste tillverka eget och modifiera balken för att passa in det.
Ska den stå där det finns anställda eller i en verkstad som delas med andra så är den ändå inte godkänd att användas.
 
remdrivet remdrivet skrev:
det behövs bara om du har för avsikt att hyvla flera ämnen med olika initial tjocklek samtidigt. Hyvlar du en och en så är det ingen fara och är du ändå orolig så stå aldrig bakom hyveln, samma gäller även med kastskydd.
Finns inte att köpa utan du måste tillverka eget och modifiera balken för att passa in det.
Ska den stå där det finns anställda eller i en verkstad som delas med andra så är den ändå inte godkänd att användas.
Den ska stå i mitt gamla stall/loge och användas endast av mig så på det viset är det lugnt. Tänkte bara om det fanns "lättillgängligt" så kunde man titta på att eftermontera. Men det struntar jag i :)

Om du har tips angående lagren till bordsrullarna så är det välkommet, rekommendationer på lämplig mekanisk verkstad som kan hjälpa till är också välkommet. Eller bara andra bra renoveringstips!
 
J jokamp skrev:
Den ska stå i mitt gamla stall/loge och användas endast av mig så på det viset är det lugnt. Tänkte bara om det fanns "lättillgängligt" så kunde man titta på att eftermontera. Men det struntar jag i :)

Om du har tips angående lagren till bordsrullarna så är det välkommet, rekommendationer på lämplig mekanisk verkstad som kan hjälpa till är också välkommet. Eller bara andra bra renoveringstips!
Jaadu, dom lagren i min är fjäderbelastade så rullarna åker ner vid hyvling...
 
Bakslagsskydd är inte särskilt svårt att tillverka i form av en påbultad tillsats om du har litet vana vid metallarbete.

Här i Finland är hemgjorda skyddsanordningar en förutsättning för att försäkringarna skall gälla då man kör gamla maskiner. Formellt begår man i Finland ett ganska grovt brott så fort man kör en icke CE-märkt maskin förutom när man gör det ensam bakom väl låsta dörrar men högsta domstolen har i prejudikat fastslagit att någorlunda välgjorda hembyggda skydd räcker för att man skall gå fri från alla straff för det brottet och att försäkringsbolagen måste betala om en olycka sker. Skydden anses nämligen bevisa att man försökte förhindra olyckan från att ske.
Därav min vara att bygga hemgjorda moderna skydd på mina maskiner.

Det är många som har skadat sig illa då de har kört rikthyvlar utan bakslagsskydd.

I Sverige kan det vara helt annorlunda än här.
 
H heimlaga skrev:
Bakslagsskydd är inte särskilt svårt att tillverka i form av en påbultad tillsats om du har litet vana vid metallarbete.

Här i Finland är hemgjorda skyddsanordningar en förutsättning för att försäkringarna skall gälla då man kör gamla maskiner. Formellt begår man i Finland ett ganska grovt brott så fort man kör en icke CE-märkt maskin förutom när man gör det ensam bakom väl låsta dörrar men högsta domstolen har i prejudikat fastslagit att någorlunda välgjorda hembyggda skydd räcker för att man skall gå fri från alla straff för det brottet och att försäkringsbolagen måste betala om en olycka sker. Skydden anses nämligen bevisa att man försökte förhindra olyckan från att ske.
Därav min vara att bygga hemgjorda moderna skydd på mina maskiner.

Det är många som har skadat sig illa då de har kört rikthyvlar utan bakslagsskydd.

I Sverige kan det vara helt annorlunda än här.
Jag antar att du menar planhyvel och inte rikthyvel där, annars är det svårt att få på något skydd mot fenomenet.
Jag har sökt dokumenterade fall av skador från bakslag i yrkesutövande och just dessa är näst intill obefintliga på vanliga planhyvlar men med kombimaskiner som den du kör är dom betydligt mer förekommande på grund av maskinens natur och dåliga matningsanordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.