Byggahus.se
R RoAd skrev:
Bra exempel. Jag hoppas att de som hävdar att trådlösa alternativ är tillräckligt bra tar till sig informationen.

Hur länge har du väntat på fiberanslutningen?
Vi har väntat ett drygt år, men några i området har väntat över två år. Vi är bara några stycken som ska efteranslutas, så intresset har inte varit speciellt stort att ta tag i det tyvärr, trots ducten redan är på plats.
 
R
B Byggmarodören skrev:
Vi har väntat ett drygt år, men några i området har väntat över två år. Vi är bara några stycken som ska efteranslutas, så intresset har inte varit speciellt stort att ta tag i det tyvärr, trots ducten redan är på plats.
Tråkigt för er, men viktig info i tråden till de som raljerar över att det bara är att lyfta på luren för att få en efteranslutning.
 
  • Gilla
pruzze och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag arbetar hemifrån och när det var som värst så räckte inte bandbredden på fibern ens till videosamtal utan hack. Jag tror att Bahnhof inte hade hunnit skala upp kapaciteten i sitt backbone. Nu fungerar det bättre. Det är ännu jobbigare/dyrare att skala upp kapaciteten på mobilnäten.
Jag har också Bahnhof och har jobbat hemma till 99% sedan ett år, dvs långt innan coronadebaclet. Nu skiljer sig en leverantör åt på olika håll i landet och vilken fiber man hyr in sig i osv, men jag tror snarare att dina problem då inte låg hos din leverantör utan hos videotjänsteleverantören (dvs Microsoft Teams, Zoom eller annan aktör). Det var rejäla störningar på samtliga tjänster där ett tag innan de skalade upp. Då inte bara videosamtal, utan det var begränsade möjligheter till en hel del när det var som värst och alla började köra Office365 och Teams över en natt i princip...
 
tensiden tensiden skrev:
Jag har också Bahnhof och har jobbat hemma till 99% sedan ett år, dvs långt innan coronadebaclet. Nu skiljer sig en leverantör åt på olika håll i landet och vilken fiber man hyr in sig i osv, men jag tror snarare att dina problem då inte låg hos din leverantör utan hos videotjänsteleverantören (dvs Microsoft Teams, Zoom eller annan aktör). Det var rejäla störningar på samtliga tjänster där ett tag innan de skalade upp. Då inte bara videosamtal, utan det var begränsade möjligheter till en hel del när det var som värst och alla började köra Office365 och Teams över en natt i princip...
Jag har koll på att problemet låg hos Bahnhof, jag spårade hur trafiken routades och mycket trafik gick via Köpenhamn trots att både mål och källa låg i Göteborgsområdet. Trafik till Stockholm passerade också ofta Köpenhamn. Ibland studsade trafik runt omkring halva Sverige. Trafiken till Cloudflare gick till Stockholm trots att de har datacenter i Göteborg. Osv, osv.

De har löst många av routingproblemen, men inte alla. Jag hade mycket frekvent kontakt med deras support, folk som inte alls förstod vad jag pratade om naturligtvis, men jag fick till slut kontakt med kunnigt folk som inte kunde förklara varför det såg ut som det gjorde, men som lovade att undersöka saken. Jag misstänker att det var av affärsmässiga skäl jag aldrig fick veta vad som var problemet men routingen förbättras fortfarande i princip varje vecka och börjar se bra ut nu. Baserat på hur det sett ut så är min bästa gissning att Bahnhof inte klarade av att skala upp trafiken när folk började vara mer hemma.

Jag misstänkte Bahnhof direkt då jag bytte från A3 till dem och helt plötsligt fick en massa problem som jag inte haft tidigare,..
 
Appendix Appendix skrev:
[bild]

Mitt på kvällen nu :) 1,7 km till masten (dock fri sikt)
Och jag har ändå fiber på väg in

Varför kan inte båda lösingar vara bra för en normal person?
Fiber är visserligen överlägset men det är ju ändå en del pengar folk ska ut med. Och frågan är hjur många privatpersoner som behöve mer än ovan siffror
Alla har inte fri sikt till masten och det där är böand de absolut bästa jag sett på länge. Grattis att du bor på ett såpass bra läge.

För gemene man spelar det ingen som helst roll oftast. Det är när du gör lite mer ovanliga saker det märks. Tex snabba online spel eller riktigt tung långvarig nedladdning.
 
Jag tror inte att fiber påverkar budgivningen på en marknad med få objekt. Möjligen om man kan välja och vraka mellan likadana hus på samma gata.
Vi köpte nyss och prio ett var att vinna budgivningen. Om huset varit anslutet hade det varit en trevlig bonus. Men det var det inte. På gotländska landsbygden är det inte billigt om inte fibern går förbi huset redan.
Vi kommer att testa med mobilnätet. Det finns ju riktantenner. Men fiber hade varit att föredra. Kan man inte söka glesbygdsbidrag hos regeringen?
 
Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har koll på att problemet låg hos Bahnhof, jag spårade hur trafiken routades och mycket trafik gick via Köpenhamn trots att både mål och källa låg i Göteborgsområdet. Trafik till Stockholm passerade också ofta Köpenhamn. Ibland studsade trafik runt omkring halva Sverige. Trafiken till Cloudflare gick till Stockholm trots att de har datacenter i Göteborg. Osv, osv.

De har löst många av routingproblemen, men inte alla. Jag hade mycket frekvent kontakt med deras support, folk som inte alls förstod vad jag pratade om naturligtvis, men jag fick till slut kontakt med kunnigt folk som inte kunde förklara varför det såg ut som det gjorde, men som lovade att undersöka saken. Jag misstänker att det var av affärsmässiga skäl jag aldrig fick veta vad som var problemet men routingen förbättras fortfarande i princip varje vecka och börjar se bra ut nu. Baserat på hur det sett ut så är min bästa gissning att Bahnhof inte klarade av att skala upp trafiken när folk började vara mer hemma.

Jag misstänkte Bahnhof direkt då jag bytte från A3 till dem och helt plötsligt fick en massa problem som jag inte haft tidigare,..
Tror det är ganska rörigt i näten. När jag fick fiber från Ownit i våras upplevde jag märkliga problem. Efter diverse felsökning insåg jag att vissa webbsidor inte gick att nå. Låter enkelt men då många sidor är ett hopplock av många subdomäner mm så betedde det sig minst sagt märkligt. Problemet gällde bara svenska sidor som hostades i Sverige, inklusive Ownit.se:rofl:

Frågan var övermäktig deras support som med stort intresse lyssnade på vad jag funnit. Då jag var först ut i mina trakter gissade jag på att man återanvänt ett subnät som någonstans hade statiska routes. Efter några dagar löste det problemet, jag flyttades till ett annat subnät...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Var på väg att återigen förklara varför det är en no-brainer att ansluta sig till fibernät och varför trådlösa tekniker inte är en ersättare, nu eller i framtiden.

Men sedan insåg jag att jag inte har lust att försöka övertyga ytterligare en okunnig person som redan i förväg bestämt sig och därför inte kommer att lyssna på fakta.

Bara det faktum att TS inte märker någon skillnad alls på fiber och 4G, bortsett från att man inte bör göra två saker samtidigt på 4G, säger ju det mesta :)

Vet en som blev tvungen köra med 4g, visst det fungerar att köra en server på, men du kan inte få fast ip och internet är inte så stabilt (har börjat gå ner varje kväll, så det blir nytt ip).
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror det är ganska rörigt i näten. När jag fick fiber från Ownit i våras upplevde jag märkliga problem. Efter diverse felsökning insåg jag att vissa webbsidor inte gick att nå. Låter enkelt men då många sidor är ett hopplock av många subdomäner mm så betedde det sig minst sagt märkligt. Problemet gällde bara svenska sidor som hostades i Sverige, inklusive Ownit.se:rofl:

Frågan var övermäktig deras support som med stort intresse lyssnade på vad jag funnit. Då jag var först ut i mina trakter gissade jag på att man återanvänt ett subnät som någonstans hade statiska routes. Efter några dagar löste det problemet, jag flyttades till ett annat subnät...
Jo tack, grannen med 4G hade problem med att nå vissa sajter ibland. Jag lyckades identifiera att det var felaktiga adresser i DNS-cachen, om man bootade om routern så fungerade det igen. Problemet var dock att problemet ibland också inträffade i mobilen när den inte använda routern hemma så jag började ana oråd, efter ytterligare felsökning insåg jag att det var ett troligt HW-fel i en minnesmodul i operatörens DNS-server, någon enstaka gång ibland så svarade DNS-servern med en felaktig adress, problemet var ju bara det att denna då låg kvar i min grannes DNS-cache. Jag lyckades aldrig få operatörens kundtjänst att förstå vad problemet var. Det försvann efter ett par år, gissningsvis för att man bytte HW på DNS:en...

Men nu glider vi iväg från fiberfrågan...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R
B Broken arrow skrev:
Vet en som blev tvungen köra med 4g, visst det fungerar att köra en server på, men du kan inte få fast ip och internet är inte så stabilt (har börjat gå ner varje kväll, så det blir nytt ip).
Det är inte svårare att få fast ip via 4G än det är via en fiberanslutning. Jag har själv ett par SIM-kort i jobbet som har publik IP men som lika gärna kan ha publik fast IP om vi önskat det. Så det är ingen fördel till fiberanslutningen.

Tror du blandar ihop det med att en IP-adress på en fast förbindelse är publik och sällan byts (och därför kan upplevas som fast) medan mobilabonnemang oftast har privata adresser (ej direkt nåbara från internet) bakom någon form av NAT/PAT och att de byts ofta.
 
Jonas Persson
R RoAd skrev:
Tråkigt för er, men viktig info i tråden till de som raljerar över att det bara är att lyfta på luren för att få en efteranslutning.
Detta är inte som när Telia skickar ut en tekniker för att fixa xDSL på befintliga kablar. Eller när du står med en säljare och har precis köpt ett 4G abonnemang.

Vet inte hur andra gör men jag har erfarenhet av IP only. De upphandlar alla uppgifter.

Ett bolag shaktar
Ett bolag blåser fiber
Osäker på om det var samma bolag som monterade mediakonvertern och tände upp fibern.
Eventuellt måste även fler avtal på plats och tillstånd sökas.

Så om någon tror att IP only lyfter på luren och ringer dessa bara för att de fått en ny kund, så tror de fel.

Först när tillräckligt många efterbeställt kommer de att starta upp arbetet, men inte innan det finns en lucka ledig.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Detta är inte som när Telia skickar ut en tekniker för att fixa xDSL på befintliga kablar. Eller när du står med en säljare och har precis köpt ett 4G abonnemang.

Vet inte hur andra gör men jag har erfarenhet av IP only. De upphandlar alla uppgifter.

Ett bolag shaktar
Ett bolag blåser fiber
Osäker på om det var samma bolag som monterade mediakonvertern och tände upp fibern.
Eventuellt måste även fler avtal på plats och tillstånd sökas.

Så om någon tror att IP only lyfter på luren och ringer dessa bara för att de fått en ny kund, så tror de fel.

Först när tillräckligt många efterbeställt kommer de att starta upp arbetet, men inte innan det finns en lucka ledig.
Open Infra drar här nu (fick fiberomvandlaren installerad idag. woop woop):

Ett bolag shaktar stamnätet
Ett bolag gräver inne på tomterna (enligt uppgift ska de handgräva där det är gräsmatta då det är billigare att återställa)
Ett bolag blåser och skarvar fibern och sköter heminstallationerna

Dessa aktiviteter sker i samtidigt och inte nödvändigtvis i "rätt ordning". Till exempel så är jag en av de första som fick arbetet inomhus färdigställt men jag bor längst från där de börjat dra stomnätet.
När de tog beställningar sa de att efterinstallation efter att projektet är klart sker på helt egen offert och man kan åka på att betala etableringskostnaden helt själv. I denna installationsomgång drar de till hus som ligger väldigt avsides samtidigt. Dessa får samma kostnad som vi som bor i husklungor. Om de hade efterinstallerat hade de fått betala upp till 100.000
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Alla har inte fri sikt till masten och det där är böand de absolut bästa jag sett på länge. Grattis att du bor på ett såpass bra läge.

För gemene man spelar det ingen som helst roll oftast. Det är när du gör lite mer ovanliga saker det märks. Tex snabba online spel eller riktigt tung långvarig nedladdning.
Här är från en plats då det nästan alltid är bra hastighet.
 
  • Skärmdump av bredbandshastighetstest med hög nedladdnings- och uppladdningshastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
Här är från en plats då det nästan alltid är bra hastighet.
Och så här ser det ALLTID ut över min fiber, även under högtrafik på kvällen (om vi nu ska börja argumentera med mätningar).

Skärmdump av ett hastighetstest visar hög nedladdningshastighet på 628,14 Mbps och uppladdningshastighet på 634,72 Mbps.
 
R RoAd skrev:
Och så här ser det ALLTID ut över min fiber, även under högtrafik på kvällen (om vi nu ska börja argumentera med mätningar).

[bild]
Ja och?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.