Byggahus.se
Hej,

Tänkte måla och tapetsera om sovrummet. I dagsläget är det först tapetserat och sen har man satt dit taklisten. Tapeten går således under taklisten men kan tyvärr inte ta loss den, så jag undrar hur kan gör detta på bästa sätt. Hörde något om att man kan lägga fog först men lite osäker på i vilket skede det ska ske. Kan någon berätta hur man gör?

Tack, tack
 
Skär ner den gamla tapeten och lägg en mjukfog, tex Alcro latex, om det är glipa mellan list o vägg annars är det bara att sätta den nya tapeten som du renskär ngn mm ut på taklisten.

Är åxå ett ypperligt läge att fräscha upp listerna med en strykning färg när du nu slipper maska mot tapeten..
 
  • Gilla
Oxymoron
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag föredrar att sätta upp taklisten innan jag målar taket. Då kan man spackla spikhålen i taklisten och även mjukfoga om det blir någon liten springa mellan taklist och tak eller taklist och vägg. När man sedan målar så målar man både tak och taklist med samma färg så att det blir snyggt och enhetligt.

När jag därefter tapetserar så ser jag till att sätta upp tapetvåden rakt och eventuellt med mönsterpass över väggen. Till sist så trycker jag till tapeten med en tapetverktyget (har den inget bättre namn?) så att den kommer in snyggt och skarpt i hörnet mellan vägg och taklist. När tapeten sitter riktigt tight i hörnet mellan vägg och taklist så lägger jag upp en stållinjal och skär av tapeten i kanten vägg/taklist. Resultatet blir super varje gång.


Ett par viktiga tips:
När man målar taket så se till att låta färgen gå ner åtminstone ett par centimeter på väggen. Om du slarvar och råkar skära tapeten en liten bit ner på väggen istället för exakt i kanten vägg/taklist så kommer det inte synas så tydligt utan resultatet blir ändå godkänt.

Köp inte tapetverktygen på Clas Ohlson eller liknande. Deras har vassa kanter som skär sönder tapeten. Köp en bra modell på en riktig målarfirma. De dyraste varianterna kostar ca100kr så det är inga pengar att spara på att köpa billigt på CO.

Använd alltid en vass kniv när du skär av tapeten. Börjar den bli slö så kommer den att korva ihop tapeten och förstöra hela våden istället för att skära rakt och snyggt. Jag tycker att en brytbladskniv är bäst för det går fort att knäcka av en bit och få en ny vass egg att jobba med.

När du kommer till hörnen i rummet så får du se till att ta god tid på dig och ladda upp med ett bra förråd av svordomar. Det går trots allt bra om du tar det lugnt och trycker upp tapeten mot den ena väggen först och skär av och efter det trycker upp mot den andra väggen. Här är det extra viktigt att man har en vass kniv.
 
  • Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Skär ner den gamla tapeten och lägg en mjukfog, tex Alcro latex, om det är glipa mellan list o vägg annars är det bara att sätta den nya tapeten som du renskär ngn mm ut på taklisten.

Är åxå ett ypperligt läge att fräscha upp listerna med en strykning färg när du nu slipper maska mot tapeten..
Jag blir lite osäker på när du skriver, skära ned gammal tapet. Kan du förtydliga lite vad det betyder?
 
O Oxymoron skrev:
Jag blir lite osäker på när du skriver, skära ned gammal tapet. Kan du förtydliga lite vad det betyder?
Ursäkta otydligheten, riv ner, riv bort den gamla..
(Brukar ibland krävas att man skär bort remsor från tex lister)
 
Tack för ti
Mazen Mazen skrev:
Ursäkta otydligheten, riv ner, riv bort den gamla..
(Brukar ibland krävas att man skär bort remsor från tex lister)
Jag känner mig lite dum här men förstår inte riktigt vad du menar ändå. Listerna sitter ju i dagsläget över tapeterna.
 
Vik ut tapeten på listen och skär upp mot listen med tapetkniv. Tapeten kommer då att gå ut några mm på listen...
 
O Oxymoron skrev:
Tack för ti


Jag känner mig lite dum här men förstår inte riktigt vad du menar ändå. Listerna sitter ju i dagsläget över tapeterna.
Om tapeten är limmad på listerna så får man ibland skära dän den eller om den sitter bakom listen kan det vara lättare att skära längs med listen innan man river ner tapeten... jag brukar säga "skära ner" kan även säga riva ner, ta bort, riva dän :)
 
Alternativet är att måla listerna och ner på väggen. Skär nya tapeten på väggen 5mm under listen, blir en snygg ”snobbkant”
 
Mazen Mazen skrev:
Om tapeten är limmad på listerna så får man ibland skära dän den eller om den sitter bakom listen kan det vara lättare att skära längs med listen innan man river ner tapeten... jag brukar säga "skära ner" kan även säga riva ner, ta bort, riva dän :)
Tack för förtydligandet, jag hade dock inga planer på att riva ned den gama tapeten, utan tänkte bara sätta upp den nya ovanpå. Jag tänker att det borde fungera.
 
Slänger in en ny fråga. Har även en hall som ska tapetseras, där såg jag häromdagen att man genat lite, det vill säga inte tryckt in tapeten ordentligt i ena hörnet, det gör att när jag tryckte där, så gick tapeten mer eller mindre sönder. Tapeten är skranglig där om det säger något. Så frågan är. Är det här läget då jag bör riva ner hela tapeten för att få det snyggt, eller kan man trycka sönder hörnet och slipa bort kanterna + spackla? Eller något annat jag inte tänkt på alls.
 
O Oxymoron skrev:
Tack för förtydligandet, jag hade dock inga planer på att riva ned den gama tapeten, utan tänkte bara sätta upp den nya ovanpå. Jag tänker att det borde fungera.
Då kan du behöva skära å spackla skarvarna för att få ett bra resultat...
 
O Oxymoron skrev:
Slänger in en ny fråga. Har även en hall som ska tapetseras, där såg jag häromdagen att man genat lite, det vill säga inte tryckt in tapeten ordentligt i ena hörnet, det gör att när jag tryckte där, så gick tapeten mer eller mindre sönder. Tapeten är skranglig där om det säger något. Så frågan är. Är det här läget då jag bör riva ner hela tapeten för att få det snyggt, eller kan man trycka sönder hörnet och slipa bort kanterna + spackla? Eller något annat jag inte tänkt på alls.
Skär igenom hörnet och limma i tapeten så den sitter.
A o O är att allt underlag sitter damm fast.
 
  • Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Tack för förtydligandet, jag hade dock inga planer på att riva ned den gama tapeten, utan tänkte bara sätta upp den nya ovanpå. Jag tänker att det borde fungera.
Sitter den gamla fint så låt den vara kvar.
 
  • Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.