Byggahus.se
Vi tittar på "vanlig TV". Vi har en Apple TV ansluten. När man trycker i gång den så går vår TV automatiskt över så att den styrs av Apple TV. Nyss så ändrade vår TV läge till Apple TV utan att vi gjort något och det stod att den styrdes av XY, som är vår granne rakt ovanför, som ombads att skriva in lösenord. Vi gick tillbaka till vanlig TV, då hände det en gång till.
Litet märkligt och obehagligt. Kan man av misstag styra vilken Apple TV som helst och går signalerna fram genom olika lägenheter. Kan vi av misstag råka kopplas upp på grannens Apple TV?
 
  • Gilla
Cordim
  • Laddar…
Nu kan inte jag hur man kopplar upp en äppleTv men gör man inte på samma sett som med Chromecast att man kör den på det lokala Wifi eller lanet? Och man måste vara på samma lan för att kunna styra den. Isåfall kanske ni bör byta lösen på Wifi så inte grannen kommer åt era saker.
 
  • Gilla
MFL88 och 7 till
  • Laddar…
Det stämmer som skrivs ovan, måste ligga på samma wi-fi för att det ska fungera. Grannen försökte av misstag ansluta till vår Apple TV , det fungerade inte, då upprepade de för att försöka igen. Nu har vi döpt om från bara Apple TV till Apple TV plus namn, då bör det inte bli misstag. Modern teknik är komplicerad!
 
Redigerat:
  • Haha
snoofy och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det stämmer som skrivs ovan, måste ligga på samma wi-fi för att det ska fungera. Grannen försökte av misstag ansluta till vår Apple TV , det fungerade inte, då upprepade de för att försöka igen. Nu har vi döpt om från bara Apple TV till Apple TV plus namn, då bör det inte bli misstag. Modern teknik är komplicerad!
Delar ni wifi med grannen?
 
  • Gilla
göte11
  • Laddar…
Har faktiskt samma sak här hemma, att jag ser grannens Apple TV i min lista när jag ska ansluta. Självklart går det inte ansluta till grannens men ändå märkligt att den kommer upp i min lista och vi har separata internetanslutningar.
 
  • Gilla
Polly62
  • Laddar…
Ser du grannarnas olika wifi- nät? Om så är fallet, så är det väl inte så konstigt? Jag ser minst 4 grannars nätverk när jag är hemma och skulle de inte vara skyddade av lösenord, så skulle jag förmodligen kunna koppla in mig.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…

Bästa svaret

Apple TV:n kommunicerar med bluetooth och talar om att den finns. Men man måste vara på samma Wi-Fi nät för att faktiskt kunna använda den. Tyvärr byter den källa på tv:n direkt vid uppstart vilket grannen eller vem som helst inom bluetooth längd kan göra.
 
  • Gilla
antett och 5 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det stämmer som skrivs ovan, måste ligga på samma wi-fi för att det ska fungera. Grannen försökte av misstag ansluta till vår Apple TV , det fungerade inte
Är det detta som kallas "Stockholmssyndromet"?
 
  • Haha
  • Gilla
intrestin och 21 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Apple TV:n kommunicerar med bluetooth och talar om att den finns. Men man måste vara på samma Wi-Fi nät för att faktiskt kunna använda den. Tyvärr byter den källa på tv:n direkt vid uppstart vilket grannen eller vem som helst inom bluetooth längd kan göra.
Exakt det som hände . Grannen försökte ansluta till vår Apple tv så vår tv bytte källa. Det fungerade förstås inte pga fel wi-fi , så grannen upprepade det en massa gånger. Varje gång fick vi byta åter till vanlig tv. Nu har vi pratat och jag har bytt namn på vår Apple tv så det inte händer igen. Modern teknik är märklig
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
Och tyvärr verkar det inte gå att stänga av funktionen att appletv visar upp sig via bluetooth. Vi hade samma bekymmer och fick komma överens med grannen om vilka namn vi skulle ha på våra appletv, sen gäller det bara att välja rätt i listan.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Äppelkriget?
 
  • Gilla
  • Haha
nordell.fredrik och 35 till
  • Laddar…
R
Nja, jag skulle påstå att Apple har en genomrutten implementation om detta stämmer. Vanligtvis (alltid) behöver man autentisera sig på något sätt innan man kan påverka någon annans utrustning på något vis. Hade detta varit möjligt så hade vi sett rubriker eftersom det är just Apple vi pratar om.

Jag tror inte på förklaringen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Hände samma på vårt kommunala korttidsboende. Ungarna fick in grannens "sändning".
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nja, jag skulle påstå att Apple har en genomrutten implementation om detta stämmer. Vanligtvis (alltid) behöver man autentisera sig på något sätt innan man kan påverka någon annans utrustning på något vis. Hade detta varit möjligt så hade vi sett rubriker eftersom det är just Apple vi pratar om.

Jag tror inte på förklaringen.
Men det som händer är väl att när man ska autentisera sig så vaknar Apple TV. När den gör det så skickar den ut en signal via HDMI vilket gör att tv:n byter källa. Mer än så händer nog inte. Dvs, det är just vid autentisieringstillfället det händer. I och med att man inte kan autentisiera sig så händer sen inget mer.

Jag fick problem med att Home Assistant ibland försökte connecta till Apple TV vilket då startade TV:n lite random. Tog ett tag innan jag förstod att det var den som startade min tv.
 
  • Gilla
Pallevant och 1 till
  • Laddar…
Android tv kan också väckas med en bluetooth connect förfrågan så problemet är inte appleunikt. Varje gång min Android tv väcks går även tv:n igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.