Byggahus.se
Hej,

Har sett att det finns en del andra trådar och frågor om detta, men jag tycker mig inte kunna hitta ett tydligt svar med exempel. Gör därför ett försök.

Frågan gäller egentligen hur mycket jag kommer att beskattas för och hur mycket nettokapital jag kommer att få behålla.

Exempel:

Köp av hus med 1500kvm tomt. (Köpet sker år 2019)
Köpekilling: 3mkr
Taxeringsvärde: 2110000 (Mark: 1280000, Byggnad: 830000)

Jag styckar av 1000kvm tomtmark och säljer av för 1700000.

Hur mycket får jag behålla av dessa 1700000 som jag sålde den avstyckade tomten för? (Försäljning sker även här 2019)

Och om jag sedan i framtiden säljer resterande delen av fastigheten (alltså 500kvm och huset som jag köpte från början). Lek med tanken att jag säljer huset för 1800000, hur beskattas det?

Tack på förhand!
 
Kolla först vad minsta tomt får vara enligt detaljplan. 500 låter väldigt litet...
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla först vad minsta tomt får vara enligt detaljplan. 500 låter väldigt litet...
Hej Robert, tomten medger 25% byggrätt, huset är inte mer än 100kvm, så det är lugnt.

Tack för synpunkten dock.
 
B
M Meko11 skrev:
Hej Robert, tomten medger 25% byggrätt, huset är inte mer än 100kvm, så det är lugnt.

Tack för synpunkten dock.
Brukar väl finnas en minsta yta som tomten måste vara vilket antingen står i detaljplan. Alternativ om det är utanför detaljplan så brukar det finnas en minsta storlek i fler kommuner. Hur har det gått för dig?
 
Ja, 500m2 tomt på en fristående fastighet låter inte så sannolikt.
 
B
Finns ju så små tomter både i och utanför detaljplan så det kan ju gå. Det handlar väl om att kommunen ska tycka att äran är lämplig att använda som tomt till ett nytt hus. Är inte så insatt själv men har själv funderat på om det går att stycka av min tomt som är 1300kvm.
 
B Baskavoda skrev:
Finns ju så små tomter både i och utanför detaljplan så det kan ju gå. Det handlar väl om att kommunen ska tycka att äran är lämplig att använda som tomt till ett nytt hus. Är inte så insatt själv men har själv funderat på om det går att stycka av min tomt som är 1300kvm.
Finns det detaljplan har du svart på vitt där. Är det utanför plan så brukar man vilja ha lantlig miljö och då brukar det vara svårt att få igenom en 500m2 styckning då det ger förtätning. I lantlig miljö brukar 1500-2000 vara vanligt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B
Ja givetvis blir det skatt på vinsten, men i ett attraktivt område blir vinsten så pass stor att det fortfarande är en bra affär enligt mig.
 
B
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.