Byggahus.se
M Mats skrev:
Nyckelfrågan är just TV delen.
Har Telia börjat leverera sin TV tjänst över mobilt bredband eller kräver de fortfarande tråd?
Trådar.. går ju köra tv via mobilen och Chromecast men förstör halva funktionen med fjärrkontroll osv
 
P Peter_Ker skrev:
[länk]

Här kan man skriva in sin adress och se vad dom kan erbjuda.
Bredband 30 enbart, precis det jag beställt :)
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Nu är det såhär att jag har köpt en villa som inte har fiber installerat. Och eftersom de har redan varit här och grävt ner fiber tidigare så lär det ju dröja eller inte bli av alls att jag får efteransluta mig.. så nu kommer min fråga.
Om det redan finns fiber i gatan brukar det inte vara några problem att efteransluta. Om det saknas kabelskyddsrör till huset kan ni kapa lite kostnader genom att själv gräva eller hyra en kabelfräs och fixa en 20 cm djup och ca 3-5 cm smal kanal från huset ut till gatan.

Hör med grannen om vilket stadsnät (fiberägare) som lagt fibern i gatan. Om det är Telia kan det vara Telia Villafiber eller Svenska Stadsnät. Då kan du få något som internt kallas "mobilt fiber" vilket är ett vanligt mobilt bredband men fast pris med obegränsad data i väntan på fiber (du behöver inte ha beställd fibern). Om ni inte bor allt för avlägset från en mobilstation kan ni få upp till 300/50 Mbit (LTE CAT 6) vilket är betydligt snabbare än med ADSL/VDSL. Om man bor lite längre bort kan man få samma hastighet med en riktantenn (länk) Det finns numera flera operatörer som erbjuder obegränsat mobilt bredband.

ADSL kräver anslutning till koppar-nätet med fast avgift på 329 kr (Telia Bas) plus kostnad för ADSL. Länk Telia prislista: "TELIA BAS HEMTELEFONI VIA TELEJACKET"
 
Redigerat:
S Stabbsson skrev:
Får fråga dem i chat igen, dem svarade inte på det när jag frågade. Ska jag fråga efter närmaste telefonstation?
Precis! Dom kan ibland även "pinga" avståndet beroende på om kopparn är ansluten fram till huset.

Men som sagt, ADSL är både dyr (Telia Bas + ADSL) och har sämre hastighet än mobilt bredband. 5G får du nog vänta ett tag på och då går det fortare att få fibern installerad. Ett förslag är att beställa fibern (ca 15-20 tkr) och under tiden köra mobilt bredband. Använd ett riktantenn (ca 600-800 kr) på taknocken så får ni en både stabil och snabb uppkoppling.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
xDSL är i början av sin avveckling och det finns ingen garanti hur länge den finns kvar.
Successivt försvinner DSLAMarna på stationerna.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Så är det. Intern på Telia är avveckling en högt prioriterad process eftersom drift och underhåll av koppar-nätet är väldigt kostsamt. Ytterligare en anledning att beställa fiber samt under tiden köra mobilt bredband.
 
S Stabbsson skrev:
Bredband 30 enbart, precis det jag beställt :)
Om du har möjlighet skulle jag nog fundera på att avbeställ ADSL eftersom det blir både snabbare och billigare med mobilt bredband.
 
Hamnade i samma sits med hus utan fiber... Så jag valde Telias mobilt obegränsat, och sa att jag bor i skogen.
Då kom dom ut och monterade en antenn utan kostnad!
Ligger runt 40-60mbits
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Om det redan finns fiber i gatan brukar det inte vara några problem att efteransluta. Om det saknas kabelskyddsrör till huset kan ni kapa lite kostnader genom att själv gräva eller hyra en kabelfräs och fixa en 20 cm djup och ca 3-5 cm smal kanal från huset ut till gatan.

Hör med grannen om vilket stadsnät (fiberägare) som lagt fibern i gatan. Om det är Telia kan det vara Telia Villafiber eller Svenska Stadsnät. Då kan du få något som internt kallas "mobilt fiber" vilket är ett vanligt mobilt bredband men fast pris med obegränsad data i väntan på fiber (du behöver inte ha beställd fibern). Om ni inte bor allt för avlägset från en mobilstation kan ni få upp till 300/50 Mbit (LTE CAT 6) vilket är betydligt snabbare än med ADSL/VDSL. Om man bor lite längre bort kan man få samma hastighet med en riktantenn (länk) Det finns numera flera operatörer som erbjuder obegränsat mobilt bredband.

ADSL kräver anslutning till koppar-nätet med fast avgift på 329 kr (Telia Bas) plus kostnad för ADSL. Länk Telia prislista: "TELIA BAS HEMTELEFONI VIA TELEJACKET"
Mobilt fiber.. det där var något nytt. Det är något helt annat än mobilt bredband med obegränsad surf från Telia? Eller är de samma sak
 
S Stabbsson skrev:
Mobilt fiber.. det där var något nytt. Det är något helt annat än mobilt bredband med obegränsad surf från Telia? Eller är de samma sak
Haha, håller med om att "Mobilt fiber" låter skumt :) Det är vad Telia kallade det internt för att kunna erbjuda kunder som av olika anledningar inte kunna få fiber ansluten. Du får dosa, trådlös router och vid behov extern antenn till ett fast pris med obegränsad data.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, håller med om att "Mobilt fiber" låter skumt :) Det är vad Telia kallade det internt för att kunna erbjuda kunder som av olika anledningar inte kunna få fiber ansluten. Du får dosa, trådlös router och vid behov extern antenn till ett fast pris med obegränsad data.
Då är de samma som jag tänkte på, jag har ett sånt från Telia eftersom jag är helhetskund (20gb med surfpott) vet det är ingenting men tänkte prova detta samtidigt som adsl och se vad man får ut så kan jag alltid byta. Har beställt fiber men först måste en byggherre hit och kolla på förutsättningarna och sen kan de ev gräva ner det men kan ju ta sina månader
 
S Stabbsson skrev:
Har beställt fiber men först måste en byggherre hit och kolla på förutsättningarna och sen kan de ev gräva ner det men kan ju ta sina månader
Tänkte på byggherre, är det nybyggt hus? Annars brukar det räcka med att kontakta stadsnätsägaren så får ni hjälp hur ni kan ansluta. Återkoppla gärna hur det funkar med adsl och mobilt bredband!
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tänkte på byggherre, är det nybyggt hus? Annars brukar det räcka med att kontakta stadsnätsägaren så får ni hjälp hur ni kan ansluta. Återkoppla gärna hur det funkar med adsl och mobilt bredband!
Det är inget nybygge, men det var vad telia öppen fiber kallade det i telefonen. Absolut skall jag återkoppla på detta ämne!
 
S Stabbsson skrev:
Har beställt fiber men först måste en byggherre hit och kolla på förutsättningarna och sen kan de ev gräva ner det men kan ju ta sina månader
Tror det är så här i ditt fall om du beställt tar det väldigt generellt:
  • Det är Telias entreprenör som skickar någon för att projektera som du får godkänna
  • Man säkerställer även att det finns fiber i stamnätet, port i swicth, etc, och tar fram "framföringsväg", dvs vilka fibrer som ska användas i stamnätet, något som du inte märker av men måste göras.
  • Sedan ska det grävas från anslutningspunkten på din fastighet om du har anslutningspunkt vid tomtgräns, 0-meter eller dedicerad fiberslang alldeles i närheten som kan kallas 10m, vilket då kräver schakttillstånd av vanligtvis kommun vilket entreprenören ordnar. Och då läggs även fiberslang/duct fram till huset och till anslutningspunkt mot stamnätet.
  • Sedan ska det blåsas fiber från optiskt skåp/brunn, brukar kallas FOS, fram till fastigheten och fiber ska svetsas i FOS mot stamnätsfiber
  • Och avslutningsvis ska det installeras i huset och åter igen en fibersvetsning.
Och det finns varianter av arbetet så se det som en generell "normal" installation av vad som ingår.
 
  • Gilla
gråsten och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror det är så här i ditt fall om du beställt tar det väldigt generellt:

  • Det är Telias entreprenör som skickar någon för att projektera som du får godkänna
  • Man säkerställer även att det finns fiber i stamnätet, port i swicth, etc, och tar fram "framföringsväg", dvs vilka fibrer som ska användas i stamnätet, något som du inte märker av men måste göras.
  • Sedan ska det grävas från anslutningspunkten på din fastighet om du har anslutningspunkt vid tomtgräns, 0-meter eller dedicerad fiberslang alldeles i närheten som kan kallas 10m, vilket då kräver schakttillstånd av vanligtvis kommun vilket entreprenören ordnar. Och då läggs även fiberslang/duct fram till huset och till anslutningspunkt mot stamnätet.
  • Sedan ska det blåsas fiber från optiskt skåp/brunn, brukar kallas FOS, fram till fastigheten och fiber ska svetsas i FOS mot stamnätsfiber
  • Och avslutningsvis ska det installeras i huset och åter igen en fibersvetsning.
Väldigt bra beskrivning! Om möjligt borde inlägget "pinnas" i lämpligt forum om fiber.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.