Byggahus.se
Jag köpte några meter häromdagen för att byta sladd på en gammal golvlampa. En s.k klass 0-lampa med enligt dagens syn otillräcklig isolation och en rund ojordad stickpropp. Lampor av det slaget har inte fått säljas på många år och ojordade uttag har varit förbjudna i nya anläggningar sedan 1994.

Nu är installationerna hemma hos mig äldre än så, därför passar den runda stickproppen i uttag hemma hos mig.

Finns SKX kvar bara för oss fåtal som har gamla prylar? Alla senare prylar har ju antingen skyddsjord och kräver en treledare eller är i dubbelisolerat utförande med pågjutna kontakter.

Finns det något ytterligare användningsområde utöver detta och fasta installationer av "pizzeriatyp"? :)
 
SKX används väl till dubbelisolerade apparater?
 
Ja, SKX går alldeles utmärkt att använda till dubbelisolerade prylar. Det är den sortens kabel som sitter på alla apparater med pågjuten eur-stickpropp.

Dubbelisoleringen i sig kräver inte gjuten kontakt, men vill man ha det för användning i vanliga vägguttag så finns det färdiga sladdställ.
 
Det är den här lilla prylen, kallas isolersvamp, som gör lamphållare dubbelisolerade.
Den skyddar trådarna från att skavas mot metallbussningen i lamphållarens botten.
Resten av lamphållaren är i plast eller bakelit, är lamphållaren i metall ska man nog byta mot en i plast.
SKX är ju i sig dubbelisolerad, två lager plast.
Protte

En vit isolersvamp som används för att skydda kablar i en lamphållare, placerad på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja alltså SKX, eller som den tycks heta på EU-nivå, H03VVH2-F är ju en av de vanligaste kablarna man stöter på, men jag menar att som lös sladd utan kontakter så torde det vara en väldigt nischad produkt i konsumentledet. Visst kan man montera en jordad stickpropp på en dubbelisolerad apparat, men det är inte helt elegant. Bättre då med ett sladdställ med pågjuten propp.

Det finns förstås andra ändamål såsom intern ledningsdragning i lampor och apparater, men kan det vara särskilt många metrar som säljs till det..?

Jag har inget emot SKX, jag ser bara inte användningsområdet.


prototypen prototypen skrev:
Det är den här lilla prylen, kallas isolersvamp, som gör lamphållare dubbelisolerade.
Jag har använt mig av sådana men det krävs större åtgärder än så för att få denna lampa dubbelisolerad. Den är helt av metall, har två lamphållare och enkelisolerade ledningar som förgrenar sig inuti.

För den som vill göra sin lampa riktigt säker så rekommenderas denna artikel av Bo Siltberg:
https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt
 
Ja, rent tekniskt är det som mellan-/internledare i lamport etc och då man ansluter lampan i ett gammalt hederligt lamputtag med rund propp. Biten närmast stickproppen får man använda ett färdigt sladdställ till.
 
useless useless skrev:
Ja, rent tekniskt är det som mellan-/internledare i lamport etc och då man ansluter lampan i ett gammalt hederligt lamputtag med rund propp. Biten närmast stickproppen får man använda ett färdigt sladdställ till.
Nja, du kan köpa lampkontakten som lös hane (och hona), både för den gamla standarden och för DCL. Vad gäller DCL så är dessa kontakter alltid i jordat utförande (?), men där borde det väl vara OK att inte ansluta jordstiftet till SKX om den används som anslutningskabel till en dubbelisolerad lamphållare.

För övrigt, borde det inte vara tillåtet att fast installera en apparat som inte drar mer än 2.5A (säg ett leddrivdon) med SKX?
 
H hapazard skrev:
men där borde det väl vara OK att inte ansluta jordstiftet
Ja, det är frågan.
 
useless useless skrev:
Ja, det är frågan.

Hittade citat från Bo.Siltberg i annan tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/dcl-kontakt-till-lampor.327644/page-3
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej dina lampor är det nog inget fel på. Det är det fast installerad uttaget som måste vara skyddsjordat. Om du har lampor som är dubbelisolerade så kan du använda dessa. Då kan du använda en DCL-propp där jordstiftet inte har någon anslutning eftersom lampan inte använder någon skyddsjord. Det är bara om du har riktigt gamla lampor i klass 0-utförande som de behöver byggas om eller kastas.
Duger för mig :)
 
Även om jag inte är jättenöjd med svaret.... Det är en eftergift för att DCL inte finns i ojordat utförande. I alla andra fall bör man använda en stickpropp som inte signalerar att apparaten behöver skyddsjord.
H hapazard skrev:
För övrigt, borde det inte vara tillåtet att fast installera en apparat som inte drar mer än 2.5A (säg ett leddrivdon) med SKX?
Begränsningen 2.5 A ligger i eurostickproppen. SKX 0.75 mm² tål ca 10 A även om den blir lite varm.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
tommib
Ja, det och att SKX inte är godkänd för fast förläggning.

Jag har iofs använt det på sekundärsidan på LED-drivdon när matningen till grendosan har varit lång (4 m). Funkar utmärkt till detta och vad jag kan bedöma så omfattas just den delen av installationen inte av de "normala" reglerna eftersom det är klenspänning.
 
SKX utan pågjuten kontakt är ju klockren att använda till fönsterlampor. Det finns ju färdiga sladdställ att köpa med strömbrytare och stickkontakt, men då kan man ge sig på att varesig avståndet från stickkontakt till strömbrytare eller från strömbrytare till lampa är rätt. Lösningen är då att köpa ett sladdställ med stickkontakt och för lång sladd, en lös, dubbelisolerad strömbrytare och en rulle SKX. Bara att måtta upp och koppla ihop i rätt längder.

Annars är SKX ett billigt och lättillgängligt alternativ till RKXB vid installationer på fordon när kraven är låga. Nu när det är LED-lampor i allt möjligt så duger ofta 0.75mm2 gott och väl vid korta dragningar på snöskotern osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.