Byggahus.se
Hejsan, tänker sätta upp dimbara spottar i badrummet. Bygger ett undertak och klär sedan med pärlspont.
Vilken typ av spotlights skall man ha, alltså för att de skall vara godkända i badrum (märkning etc)?
Badrummet har även en duschhörna - hur långt in i i denna kan man montera en spot i taket?
Några fabrikat/modeller som kan rekommenderas? Inköpsställen?
Elektriker gör inkopplingen.
Skall jag dra sladdar ovanför reglarna eller skall jag göra hål i reglarna för att dra kablar igenom?
Badrummet blir i grågrön granit (fondvägg och golv) och vitt (väggar).
Tacksam för svar och tips :)
Jimmy
 
Vad har du för takhöjd? Det spelar in på vilken IP-klass du måste ha.

Om du skall förbered för elektriker bör du dra skang, inte kabel. Elektriker kan neka att dra i slang som du dragit själv. Vet inte hur vanligt det är, "min" elektriker drog i slang jag lagt själv. Det var inte i bad.
 
Det var väldigt många frågor... Jag tror faktiskt det redan finns svar på alla dessa frågor i forumdelen belysning och el.

Väja spottar får du faktiskt göra själv. Vad gäller tekniken så är det ju LED som gäller idag och om vi då antar att det handlar om en nyinstallation i detta fall så bör du leta bland LED-armaturer för konstant ström. Tillhörande drivdon ska gömmas någonstans så detta är något som bör med i planeringen. Dessa drivdon dimras med antingen tryckknapp eller vred, valfritt. Tryckknapp innebär att man får hålla in knappen för att dimra upp och ned medan ett vred (kallas 1-10V) har en ratt för omedelbar inställning av ljusstyrkan. Det finns en prisskillnad här då tryckknapp kan åstadkommas med en vanlig strömställare som kompletteras med en fjäder så att den blir monostaabil, medan 1-10V innebär en potentiometer som ofta betingar ett kraftigt överpris. Det går givetvis inte att svara på dessa frågor utan det beror på hur det ser ut hos er och vilka preferenser ni har.

Välj ett fabrikat och butik som levererar en användbar installationsanvisning och som kan rekommendera typ, antal, spridningsvinkel etc för att få det resultat som ni önskar. Bland dessa finns hidealight men det kan finnas fler.

LED för konstant ström innebär att ledningsförläggningen på sekundärsidan om drivdonet inte har några elsäkerhetsmässiga krav på sig (inte behörighet heller) så man kan välja t.ex RKUB och dra fram ledningarna på bästa sätt. Tillverkaren kan ha synpunkter på val av kabeltyp så kolla det först. Då det dessutom handlar om en låg ström så spelar det ingen roll om ledningen (eller flexröret) blir begravd i isolering, detta som svar på frågan om att borra i reglar.

Likaså finns inga elsäkerhetsmässiga krav på spottarna över duschen utan det är tillverkaren som får bestämma det. I brist på annan information så kan man titta efter märkningen IP44. Det beror ju också på takhöjd och om det är torrt i taket. Om badrummet renoveras så kan man kanske se till att installera fungerande installation som håller taket torrt. Då kan valfri ljusarmatur användas.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.