9 135 läst · 15 svar
9k läst
15 svar
var köper man en långtids-timer?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag skulle behöva ha tag i en timer som stänger av strömmen efter sisådär 12, 18 timmar. Ungefär. Det är för att försäkra sig om att en luftavfuktare inte står och är igång för evigt.
Jag har letat och letat på alla de (för mig iaf) vaniga ställena. Clas, Biltema, k-rauta, elgiganten, osv. Till och med elfa.
Hittar bara kopplingsur, eller timers som har en maxtid på uppemot 1-2 timmar. Men inget alls som skulle funka i då omkring 12, 18 eller 24 timmar.
Men de måste ju finnas någonstans. Eller?
Tips?
Förresten, finns det något med tekniskt/korrekt namn på en sån här makkapär än bara "timer"?
mvh / Alex
Jag skulle behöva ha tag i en timer som stänger av strömmen efter sisådär 12, 18 timmar. Ungefär. Det är för att försäkra sig om att en luftavfuktare inte står och är igång för evigt.
Jag har letat och letat på alla de (för mig iaf) vaniga ställena. Clas, Biltema, k-rauta, elgiganten, osv. Till och med elfa.
Hittar bara kopplingsur, eller timers som har en maxtid på uppemot 1-2 timmar. Men inget alls som skulle funka i då omkring 12, 18 eller 24 timmar.
Men de måste ju finnas någonstans. Eller?
Tips?
Förresten, finns det något med tekniskt/korrekt namn på en sån här makkapär än bara "timer"?
mvh / Alex
De digitala varianterna kanske går app programmera så?
Nu har jag kollat runt lite mer på digitala varianter. Hittade ett kopplingsur på Kjell som hade en manual på webben. Den verkar gå att ställa in som timer (med max 100 timmar).
Det låter iofs bra, men, timern skall vara i ett delat torkutrymme. Om den är för krånglig att använda så kommer folk bara ta ut den
Det kan max vara en knapp att trycka, eller en ratt att vrida på. Får inte vara knepigare än så.
Det låter iofs bra, men, timern skall vara i ett delat torkutrymme. Om den är för krånglig att använda så kommer folk bara ta ut den
Medlem
· Skåne län
· 1 714 inlägg
8timmar
http://www.elbutik.se/product.html/trend-elektronisk-timer-2-polig-2?category_id=317
Eller bygg det hela i elskåpet. 100 timmar
http://www.elbutik.se/product.html/tidrela-multifunktion?category_id=1828
Koppla i serie med ett större relä om du behöver mer än 8A
http://www.elbutik.se/product.html/trend-elektronisk-timer-2-polig-2?category_id=317
Eller bygg det hela i elskåpet. 100 timmar
http://www.elbutik.se/product.html/tidrela-multifunktion?category_id=1828
Koppla i serie med ett större relä om du behöver mer än 8A
Ah, den på 8 timmar hade nästan funkat om det inte hade varit en för inbyggnad
Jag tänker på en helt vanlig "kontakt-timer".
Verkar inte vara så enkelt att hitta som jag har föreställt mig.
Jag tänker på en helt vanlig "kontakt-timer".
Verkar inte vara så enkelt att hitta som jag har föreställt mig.
Här har du samma fast för utanpåliggande...
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=215915&category_id=399
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=215915&category_id=399
Avfuktaren stannar väl av sig själv när den uppnått sitt inställda resultat.?
En avfuktaren som går på tomgång drar ju inte många watt.
Är inte ett naturligt beteende att dom som kommer till torkrummet sätter på avfuktaren och när dom hämtar kläderna stänger dom av den. Om maskinen får gå några timmar i onödan per vecka kostar inte många ören. Skulle tro att en timer har an payoff tid på 20år.
Är inte ett naturligt beteende att dom som kommer till torkrummet sätter på avfuktaren och när dom hämtar kläderna stänger dom av den. Om maskinen får gå några timmar i onödan per vecka kostar inte många ören. Skulle tro att en timer har an payoff tid på 20år.
Om man har uppvärmningsbehov kostar inte en avfuktare någonting alls då den fungerar som en värmepump och återvinner ångbildningsvärmen från fukten i luften. Tvärtom får man billig uppvärmning.
På sommaren kan man däremot behöva stänga av en avfuktare, det är många gånger vår maskin försökt avfukta dimman utanför när badrumsfönstret står öppet.
På sommaren kan man däremot behöva stänga av en avfuktare, det är många gånger vår maskin försökt avfukta dimman utanför när badrumsfönstret står öppet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 338 inlägg
lars_stefan_axelsson
Besserwisser
- Västra Götalands
- Medlem jan 2008
- 9 338 inlägg
- 6 717 gillningar
- 129 bilder
Kolla http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161423164 annars. Jag kommer inte ihåg hur lång man kan ställa nedräkningen, men flera timmar är det iaf. Det är bara en knapp att trycka på; "CD" - Count Down.Nu har jag kollat runt lite mer på digitala varianter. Hittade ett kopplingsur på Kjell som hade en manual på webben. Den verkar gå att ställa in som timer (med max 100 timmar).
Det låter iofs bra, men, timern skall vara i ett delat torkutrymme. Om den är för krånglig att använda så kommer folk bara ta ut denDet kan max vara en knapp att trycka, eller en ratt att vrida på. Får inte vara knepigare än så.
Jag har flera stycken, men iofs ingen på luftavfuktaren i tvättstugan. Det är bara att ställa in den på högre luftfuktighet de (få) gånger som den försöker fukta av utomhusluften.
Ja en förutsättning är ju att man kör med stängda dörrar och fönster. Säger väl sig självt.Om man har uppvärmningsbehov kostar inte en avfuktare någonting alls då den fungerar som en värmepump och återvinner ångbildningsvärmen från fukten i luften. Tvärtom får man billig uppvärmning.
Budget-händig-fixare-varianten är att köra en vanlig mekanisk dygnstimer "baklänges".
OBS: ABSOLUT INTE genom att göra sladdar med hane-hane + hona-hona.
Plocka isär en dygnstimer och flytta matningen till tidurets motor så att motorn bryts när timern slår av. Det krävs kanske lödkunskap men kan gå att ordna med "sockerbitar" om man inte kan/vill löda.
Vid start drar man fram timern till början på en tidsperiod som är "på", så går timern och ger ström ut under så lång tid som "på-tiden", och när tiden är passerad så bryts strömmen och då stannar timern.
Om du vill köra 8 timmar varje tillfälle så ställer du t.ex. in den så att den är påslagen "klockan" 00-08 och 12-20, så får du vrida fram cirka fyra timmar vid varje start.
Det går för övrigt att göra en del intressanta kopplingar med nån sånhär timer + reläer/kontaktorer, när jag ful-körde en portabel AC som värmepump så att den behövde timerstyrning av avisning så använde jag ett par kontaktorer för att den skulle köra en full "värmecykel" + "avfrostningscykel" (ställdes med on/off-perioder på mekanisk dygnstimer) även om den inkopplade termostaten eller radiofjärrmottagaren tyckte det var läge att bryta tidigare.
(Att det sen inte blev nån vidare värmeeffekt från uppriggningen är en annan femma, AC'n var för klen...)
OBS: ABSOLUT INTE genom att göra sladdar med hane-hane + hona-hona.
Plocka isär en dygnstimer och flytta matningen till tidurets motor så att motorn bryts när timern slår av. Det krävs kanske lödkunskap men kan gå att ordna med "sockerbitar" om man inte kan/vill löda.
Vid start drar man fram timern till början på en tidsperiod som är "på", så går timern och ger ström ut under så lång tid som "på-tiden", och när tiden är passerad så bryts strömmen och då stannar timern.
Om du vill köra 8 timmar varje tillfälle så ställer du t.ex. in den så att den är påslagen "klockan" 00-08 och 12-20, så får du vrida fram cirka fyra timmar vid varje start.
Det går för övrigt att göra en del intressanta kopplingar med nån sånhär timer + reläer/kontaktorer, när jag ful-körde en portabel AC som värmepump så att den behövde timerstyrning av avisning så använde jag ett par kontaktorer för att den skulle köra en full "värmecykel" + "avfrostningscykel" (ställdes med on/off-perioder på mekanisk dygnstimer) även om den inkopplade termostaten eller radiofjärrmottagaren tyckte det var läge att bryta tidigare.
(Att det sen inte blev nån vidare värmeeffekt från uppriggningen är en annan femma, AC'n var för klen...)
Då väljer du enklast någon av de föreslagna från elbutik och sätter före vägguttaget i rummet och vips är det klart.Nu har jag kollat runt lite mer på digitala varianter. Hittade ett kopplingsur på Kjell som hade en manual på webben. Den verkar gå att ställa in som timer (med max 100 timmar).
Det låter iofs bra, men, timern skall vara i ett delat torkutrymme. Om den är för krånglig att använda så kommer folk bara ta ut denDet kan max vara en knapp att trycka, eller en ratt att vrida på. Får inte vara knepigare än så.
Just så ser det ut i vår källare.
Redigerat:
Hittade en variant till, 8 h