Byggahus.se
C
Anlitade i mina tiders begynnelse Swedbanken men eftersom den nallade pengar från kontot titt som tätt för både ditten och datten bytte jag för 12 år sedan till Handelsbanken och har inte betalat en bankavgift sedan dess. Fick nu besked att de från årsskiftet ska ta avgift för det så kallade "Allkontot" varje månad. Har försökt tyda deras prislista. Det framgår under 4. Övrigt att internetbanken förblir gratis. Däremot kostar Baserbjudande 25 kronor/månad. Det verkar som om man måste ha detta "baserbjudande" för att ha "Allkonto". Det står visserligen att "Övriga konton" är gratis. Betyder det att det finns någon typ av konto som är gratis som man kan använda tillsammans med internetbanken som också är gratis och därmed slippa "baserbjudande"? Eller finns det förutom "Allkonto" bara speciellt reglerade konton som skogskonton som inte går att använda som transaktionskonton?

Eller finns det någon annan bank som tillhandahåller konto och internetbank med inloggningsdosa utan avgift?
 
Det finns sparkonton och placeringkonton du kan använda utan basservicen men det är nog dock svårt att hantera dessa för rätt så regelbundna transaktioner. Misstänker att du inte kan ha autogiron tex.men å andra sidan så ingår internetbanken, hur funkar det?
Var helt ovetande om kommande kostnad men värt att forska vidare eller kanske inte?? 300 spänn per år är överkomligt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Det fungerar utan autogiro för jag använder e-faktura för regelbundna transaktioner. Eventuellt behövs autogiro när jag skaffar gymkort vid årsskiftet. Ska höra mig för angående sparkonto utan baserbjudande någon dag framöver.

Det kom meddelande i internetbanken och sedan även i media. Hade jag betalat avgiften hela tiden som jag har anlitat Handelsbanken hade det blivit 3600 kronor. Och då räknar jag utan ränta.
 
Redigerat:
Som guldkund hos LF kostar varken kort, konton eller dosa något alls. Men det förutsätter att du har bank och boendeförsäkring där med.
https://www.lansforsakringar.se/goinge-kristianstad/privat/om-oss/erbjudanden/guldkund/villkor/

Såg nu att du måste spara 500 kr i månaden i isk med. Det har jag gjort från början och de har inga ockerfonder som swedbank har. Visst hade jag omsatt pengarna bättre själv men eftersom 500 kr inte är något som stör mig så får de växa där tills jag se att de rasar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Det fungerar utan autogiro för jag använder e-faktura för regelbundna transaktioner. Eventuellt behövs autogiro när jag skaffar gymkort vid årsskiftet. Ska höra mig för angående sparkonto utan baserbjudande någon dag framöver.

Det kom meddelande i internetbanken och sedan även i media. Hade jag betalat avgiften hela tiden som jag har anlitat Handelsbanken hade det blivit 3600 kronor. Och då räknar jag utan ränta.
Ja kolla gärna lite och återför här, det uppskattas.

Problemet med SHBs meddelanden är att dom inte syns via mobil inlogg, Mao så går det ibland ett år innan jag ser dom :-/
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Står ju att kund med bankkort/allkort kostar det 0 för. Men du kanske inte har kort?
 
C
Ja, det står att baserbjudande är gratis för kund med Bankkort Mastercard, Allkort och/eller Platinum. De har dock årsavgifterna 300 kronor, 360 kronor respektive 2 400 kronor.

Jag har OKQ8 VISA, Santander CONSUMER BANK Mitt kort MasterCard och Circle K MasterCard. De har årsavgifterna 0 kronor, 0 kronor (erbjuds inte längre) respektive 0 kronor. Finns fler kreditkort utan avgift, så det är ingenting man ska betala för.
 
Dags att byta till länsförsäkringar. Har ändå villaförsäkringen där.
Är helkund hos Handelsbanken idag. Sa upp mitt handelsbanken mastercard för nått år sedan eftersom jag är allergisk mot årsavgifter. Men nu inför dom alltså en ”basavgift” om man inte betalar för bankkortet... suck.
 
Det var inga konstigheter att förhandla bort kortavgiften i senaste bolåne förhandlingen..
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
För mitt Nordea-engagemang betalar jag 24 kr/mån, alltså 288 kr/år. Är det dyrt?
Inser att det finns gratisvarianter, men so what?
Du är Förmånskund hos oss
Du får en egen rådgivare - en Personlig Bankman. Du får även Vardagspaketet för bara 24 kr/mån (ordinarie pris är 36 kr/mån) och betal- och kreditkortet Nordea Gold utan årsavgift.
Förmånskund kanske för att jag har haft lån hos dem för länge sedan.
Nu har jag bara internetbanken med betalningar in/ut och har några extra "reservkonton".
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För mitt Nordea-engagemang betalar jag 24 kr/mån, alltså 288 kr/år. Är det dyrt?
Inser att det finns gratisvarianter, men so what?
Du är Förmånskund hos oss
Du får en egen rådgivare - en Personlig Bankman. Du får även Vardagspaketet för bara 24 kr/mån (ordinarie pris är 36 kr/mån) och betal- och kreditkortet Nordea Gold utan årsavgift.
Förmånskund kanske för att jag har haft lån hos dem för länge sedan.
Nu har jag bara internetbanken med betalningar in/ut och har några extra "reservkonton".
Ja det är dyrt. Jag har egen personlig rådgivare/bankman och ingenting kostar där. Jag har pengar och lån hos dem vilket betalar deras avgifter helt och hållet.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Eller finns det någon annan bank som tillhandahåller konto och internetbank med inloggningsdosa utan avgift?
Prova att förhandla bort avgiften hos Handelsbanken. Jag vet en "kompis" som gjorde det igår...
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Söker också alternativ till Handelsbanken, kostnadsfritt. Kollade Länsförsäkringar då jag har försäkringar där men där finns inget utan kostnad.
 
Jag har full förståelse för att man reagerar när nya avgifter kommer, det gör jag också. Jag har också förståelse för att affärsdrivande företag vill krama ur kunderna så mycket pengar som möjligt och när det gäller såna här saker så är det nog svårt att driva den service man gör om allt ska vara gratis. Sen kan man ju tycka vad man vill om det.
Men det lustiga är att det aldrig är nån som klagar över att lösgodiset kostar 100kr kilot varje fredagkväll, Att cigaretter kostar det de gör, att favoritwhiskyn plötsligt är 50kr dyrare, att man lägger 50k extra för att få komfortpaket med bluetooth i bilen. osv osv
varför inget gnäll på sånt?
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Lite skillnad på fysiska varor och digitala tjänster.
 
  • Haha
  • Wow
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.