Byggahus.se
Mikael_L
M malarmaster skrev:
I våtrum under väggmatta o i tak används våtrumsspackel. Den tål vattenbelastning samt är hårdare och fäster bättre än vanligt väggspackel typ medium.
Men nu måste försöka reda upp några saker här.

Det är tillåtet med OSB + vanlig kartonggips + våtrumsmatta som vägg?

Men det kan vara bra att välja plywood 15mm, isf OSB, och följa våtrumsvägg 2012, om man vill vara lite mer ordentlig?


Man bör använda våtrumsspackel för gipsskivorna, trots att skivorna i sig inte är mer fuktsäkra?
 
Ja
Ja
Ja
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Tack nino, malarmaster och andra.

Men visst känns det aningens ologiskt att jag kan köra med vanlig kartonggips som inte tål fukt något vidare, men måste ha fukttåligt våtrumsspackel ... :thinking:

Men nu har det ju även kommit argument såsom spacklets bärförmåga, dvs det kanske inte egentligen handlar om fukt primärt.


nino, du sätter ju plattor yrkesmässigt, såvitt jag förstått, monterar du även våtrumsmatta?
 
Ja ibland så händer det
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu måste försöka reda upp några saker här.

Det är tillåtet med OSB + vanlig kartonggips + våtrumsmatta som vägg?

Men det kan vara bra att välja plywood 15mm, isf OSB, och följa våtrumsvägg 2012, om man vill vara lite mer ordentlig?


Man bör använda våtrumsspackel för gipsskivorna, trots att skivorna i sig inte är mer fuktsäkra?
Kolla med ditt försäkringsbolag och hör vad de säger om osb bakom gipset, täcker försäkringen en skada om väggen ej är gjord enligt säker vatten. Dumt att frångå våtrumsvägg 2012 för att spara in en summa som i sammanhanget torde vara ytterst marginell.
 
Den är inte ett krav enligt säkert vatten.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Osb är inte en godkänd skiva att använda bakom kartonggips i våtutrymmen. 15mm k plywood på 70 stomme c/c 450 (eller "bättre) är gokänt.
 
Jo det är den visst de
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tack nino, malarmaster och andra.

Men visst känns det aningens ologiskt att jag kan köra med vanlig kartonggips som inte tål fukt något vidare, men måste ha fukttåligt våtrumsspackel ... :thinking:

Men nu har det ju även kommit argument såsom spacklets bärförmåga, dvs det kanske inte egentligen handlar om fukt primärt.


nino, du sätter ju plattor yrkesmässigt, såvitt jag förstått, monterar du även våtrumsmatta?
Grejen är att man inte ska använda sandbaserade spackel för dessa löses upp av mattlimmet eller om man nu använder våtrumslim för folie.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
N Nils82 skrev:
Osb är inte en godkänd skiva att använda bakom kartonggips i våtutrymmen. 15mm k plywood på 70 stomme c/c 450 (eller "bättre) är gokänt.
 
Mycket intressant tråd, ska ge mig på vårat badrum i vinter så det är fräscht innan vi säljer.

Så mata på med info
 
Det funkar ju uppenbarligen bra tillsammans med vattenlösliga tapetklister. Jag har inte jobbat med våtrumslim så jag vet inte hur det uppför sig.
 
T tank77 skrev:
[media]
What? Vad är det jag missar?
 
T
D Daniel 109 skrev:
Det funkar ju uppenbarligen bra tillsammans med vattenlösliga tapetklister. Jag har inte jobbat med våtrumslim så jag vet inte hur det uppför sig.
Skillnaden är att tapeten är ju inte tät, det är våtrumsmattan och folien och släpper därmed inte igenom fukten. Det gör tapeten och då torkar ju spacklet efter ett tag även om man har löst upp det med tapetklistret.

Fast egentligen är ju våtrumspackel också ett sandbaserat spackel med skillnaden att det är förstärkt vad det nu innebär.
 
T
N Nils82 skrev:
What? Vad är det jag missar?
Att du har fel i att OSB inte är godkänt att ha bakom kartonggips i ett badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.