Byggahus.se
PeterHog PeterHog skrev:
Då måste det vara nått fel på den alternativt att enheten du mäter med har dåligt nätverkskort, jag använder Unifi accesspunkter i mitt hus och maxar ut 100mbit linan jag har in till dom.
Jag kör också med Unifi accesspunkter, ap-ac pro och på 5Ghz-bandet får jag ut ca 430Mbit/s mot bredbandskollen, har en 500/500-lina. Trådat får jag ut lite mer men det trådlösa levererar riktigt bra imo. Får man bara ut 6-7 Mbit/s är något galet fel.
 
  • Gilla
sjodda78
  • Laddar…
Det är inte produkterna som "fixar" nätverket hemma, det är kunskapen som gör det. Precis som med det mesta annat, man måste veta lite vad man gör.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
P P.R skrev:
Jag kör också med Unifi accesspunkter, ap-ac pro och på 5Ghz-bandet får jag ut ca 430Mbit/s mot bredbandskollen, har en 500/500-lina. Trådat får jag ut lite mer men det trådlösa levererar riktigt bra imo. Får man bara ut 6-7 Mbit/s är något galet fel.
Behöver du ha 500/500 över WiFi, eller varför har du så brett kanalband?
 
X xLnT skrev:
Behöver du ha 500/500 över WiFi, eller varför har du så brett kanalband?
Man vill väl ha så snabbt som möjligt?
 
PeterHog PeterHog skrev:
Man vill väl ha så snabbt som möjligt?
Vet du vilka konsekvenser/nackdelar det för med sig då?
Hade du inte funderat lite innan du trimmade bilen till 400km/h om det gick att göra i ett gui med en knapptryckning? Hur bra kommer bromsarna fungera, klarar axlarna 400km/h osv?
 
X xLnT skrev:
Vet du vilka konsekvenser/nackdelar det för med sig då?
Sämre täckning men unifi ap byter mellan banden när det behövs
 
PeterHog PeterHog skrev:
Sämre täckning men unifi ap byter mellan banden när det behövs
Beror ju på flera faktorer. Inne i stan är det ju inte så trevligt om alla kör 80Mhz kanalbredd och 20dBi tex.
Är det viktigt att en AP kör 80Mhz i ett rum och inte når till nästa, då är det ju rätt.
Men som jag skrev, varför köra mer än man behöver?
 
X xLnT skrev:
Beror ju på flera faktorer. Inne i stan är det ju inte så trevligt om alla kör 80Mhz kanalbredd och 20dBi tex.
Är det viktigt att en AP kör 80Mhz i ett rum och inte når till nästa, då är det ju rätt.
Men som jag skrev, varför köra mer än man behöver?
Mer än man behöver? Varför göra bilar som går snabbare än 30km/h? :p
 
X xLnT skrev:
Beror ju på flera faktorer. Inne i stan är det ju inte så trevligt om alla kör 80Mhz kanalbredd och 20dBi tex.
Är det viktigt att en AP kör 80Mhz i ett rum och inte når till nästa, då är det ju rätt.
Men som jag skrev, varför köra mer än man behöver?
Behöver? Jag kör så snabbt som jag kan och har inga tillkortakommanden med det upplägget (80Mhz VHT). Varför skulle jag önska mig mindre än det jag kan få?
Detta exemplifierar mest att Herman19 har ett fel/problem som gör att han bara får ut 6-7Mbit/s, nivån upp är enorm.
 
P P.R skrev:
Varför skulle jag önska mig mindre än det jag kan få?
Jag tog precis upp det.
Jag har aldrig förstått det resonemanget, står du och spolar max vattentryck ur kranarna när du borstar tänderna också? Eller kör du alltid ugnen på 350 grader C? Fyller du badkaret tills du får ytspänning?
 
X xLnT skrev:
Jag tog precis upp det.
Jag har aldrig förstått det resonemanget, står du och spolar max vattentryck ur kranarna när du borstar tänderna också? Eller kör du alltid ugnen på 350 grader C? Fyller du badkaret tills du får ytspänning?
Här i denna villa som jag befinner mig i just nu ser jag inga andra 5 GHz-nät än mitt eget (som består av en enda AP). Varför skulle jag inte nyttja 80 MHz bandbredd? Enheterna tar upp mindre airtime, saker och ting flyter på fint. Visst, kryllade det av andra nät här vore saken en annan, men så är det långtifrån alltid i villaområden.
 
Vet man vad man gör och är medveten om konsekvenserna är det sin sak. Och du får göra precis vad du vill med dina saker. Jag vill belysa nackdelarna med erat tillvägagångssätt.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
B
Herman19 skrev:
Jag har inget intresse i nätverk, köpte en UBNT Unfi accesspunkt för att den var plugg’n’play... jag får ut 6-7mbit från den även fast vi har 500mbit på tråden in till den...
har du en router innan antar jag? då är kanske den gammal? Unifi-appen är ju smidig att konfiguerar AP med, men felet ligger säkert i din router...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.