Byggahus.se

Åtta produkter som fixar nätverket hemma

2k läst  27 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. N
    Medlem Nivå 1
    Möjligtvis missledande att skriva "Repeatern tar emot signalen och skickar den sedan vidare med full kraft." Den förlänger befintlig signal som en mottager från routern i nätverket, MEN kommer att halvera KAPACITETEN på signalen då de enklare och billigare oftast bara kan hantera en dataström åt gången. Så signalen blir bättre men kapaciteten blir halverad per automatik när man kopplar in en repeater. Finns dock repeaters som kan hantera flera dataströmmar "MU-MIMO", men de är i den högre prisklassen.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 19
    Lokala nätverk har bara en router. Router är inte en synonym till accesspunkt.

4. Herman19
    Renoverare · Nivå 4
    Jag har inget intresse i nätverk, köpte en UBNT Unfi accesspunkt för att den var plugg’n’play... jag får ut 6-7mbit från den även fast vi har 500mbit på tråden in till den...

5. T
    Medlem · Nivå 6
    Nja, nuförtiden har många extenders/repeaters (från kända tillverkare) dubbla radios – en som de använder mot din router, och en annan som de använder mot de anslutna klienterna. Då får du inte den där halveringen som var vanlig förr när repeatern pratade på samma kanal med din router som med till sina anslutna klienter.

(MU-MIMO är för övrigt något helt annat som inte har med detta att göra, det handlar istället om att flera klienter under vissa specifika förutsättningar kan prata samtidigt på samma kanal. I praktiken ganska meningslöst i dess nuvarande form)

6. N
    Medlem Nivå 1
    Kan du några specifika? Det som händer om jag var otydlig är att topphastigheten sjunker med 50%. Citerar från pålitlig källa: "Faktum är att en vanlig konsumentrepeater halverar den teoretiska topphastigheten i och med att den måste skicka och ta emot data samtidigt. Om det är möjligt att använda en accesspunkt i stället för en repeater är det därför att föredra."

Sen börjar man komma till de mer avancerade produkterna så använder de något som kallas frekvensbandskorsning, då kan man i teorin få högre topphastighet och därmed inte tappa lika mycket kapacitet som innan.

Gällande MU MIMO så kommer det visst att kännas som nätverket går snabbare i och med att låt och säga två av tre enheter inte måste vänta på att den tredje enheten har pratat klart med routern. Så ganska meningsfullt i ett hushåll med flera enheter igång samtidigt. Och ganska meningsfullt när man pratar om repeaters också.

"Lösningen är Mu-mimo-tekniken som gör att repeatern kan skicka data till flera klienter samtidigt. Den teoretiska hastigheten ökar inte genom användandet av Mu-mimo, men det gör däremot de verkliga hastigheterna. I exemplet med den treströmskompatibla Wireless AC-repeatern och de tre enströmskompatibla klienterna, kommer repeatern att kunna leverera upp till 433 Mb/s till varje klient, i stället för att låta dem dela på 433 Mb/s"

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Då föreslår jag att du startar en tråd om det åskan du få hjälp att fixa farten 10-20ggr högre.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    De flesta har bara en. Mitt har två. Eller vänta. Tre faktiskt.

9. T
    Medlem · Nivå 6
    Kommer inte ihåg några modeller på rak arm, men jag vet att bla Netgear säljer sådana som har en dedikerad radio för backhaul och i sådana fall sänks som sagt inte topphastigheten med 50%. Dessutom, idag när många extenders/repeaters har 3x3- eller om 4x4-radios så har vidaresändningen goda möjligheter att göras med en betydligt högre phyrate än vad din 2x2-mobil/dator klarar av, vilket gör att även sådana repeaters som inte har separat radio för backhaul fungerar bättre än de gjorde förr. Min erfarenhet är att dagens modeller fungerar klart bättre än de som såldes för 4-5 år sedan. Däremot är de inte den optimala lösningen, förstås, men de kan absolut vara riktigt användbara för många idag. Jag håller däremot givetvis med om att en (förmodat trådad) accesspunkt är en bättre lösning :)

Ok. I de tester jag har gjort har vinsterna varit små, de fall där det har fungerat nästan som utlovat är om de olika klienterna är stilla samt laddar ner en kontinuerlig dataström. Så fort man börjar röra någon av dem så minskar effekten. Ett annat problem är att det är förvånande få klienter som faktiskt stöder MU-MIMO (Samsungs telefoner är ett bra undantag!). I mitt tycke är MU-MIMO så som det är implementerat i 802.11ac inte särskilt genomtänkt, något som jag inte tycks vara ensam om att tycka med tanke på att 802.11ax hanterar multipla klienter på ett smartare sätt. Så nej, i mina ögon är MU-MIMO (som i 802.11ac-specen) huvudsakligen att betrakta som ett tomt buzzword.

10. D
    Medlem · Nivå 19
    Vad har du för udda upplägg på ditt nät?

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 1
    Såvitt jag känner till så är det ingen repeater på marknaden som har dedikerat backhaulband. Asus har någon lösning med AiMesh, likaså Dlink men har dålig koll på om de lösningarna har dedikerat backhaulband.

Absolut har många produkter idag flera mottagare och sändare som du säger. Men de höjer i praktiken bara den teoretiska hastigheten på enheten. Tex AC1200 eller AC 1750 som det oftast står på produkten. Är inget proffs men det jag läst är det såhär som jag skriver den tolkning jag gjort av det hela.

Ja Mu mimo är nog inte optimalt som du säger och fungerar sådär i praktiken. Bygger oftast på att hela nätverket har stöd för det, annars kan en enstaka enheter dra ned kapaciteten på nätverket.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja den är lite annorlunda, men jag har en remote site med två användare som inte har en aning om vad dom håller på med, så dom befinner sig på ett eget subnät bakom en router. Sedan fick jag göra en mcguyver-lösning pga att gokartens dashlogger hade en korkad ip-implementation så den hamnade bakom en egen router och på ett eget wifi för att det skulle fungera som jag ville.....

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 6
    Här har du ett exempel: https://www.dustin.se/product/5011102560/nighthawk-x6-ex7700 Jag har inte testat just den, men flera andra.

Precis. Ganska larvigt eftersom klienterna inte har hängt med i den utvecklingen (främst för att det drar mer ström att ha fler antenner), de flesta är "bara" 2x2 och någon enstaka (tex Macbook Pro) är 3x3 medan dagen routrar etc ofta har 4x4 antenner/strömmar. ...men just när det gäller extenders/repeaters så kan det komma till nytta eftersom det inte är ovanligt att dessa faktiskt har 3x3 eller tom 4x4 antenner, så deras länk mot din router kan vara betydligt rappare än den mellan din klient och extendern, vilket har bidragit till att dagens extenders inte är lika usla som de var förr :)

Men men, det här kan vi diskutera länge och det känns lite onödigt. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter, nämligen att dagens extenders kan fungera riktigt bra. Däremot är det alltid trevligt att kunna undvika sådana lösningar genom att dra kabel.

14. N
    Medlem Nivå 1
    Grymt! Tack för länken! Ja den verkar ha ett dedikerat backhaulband Dock i den högre prisklassen och inte de billigare som artikeln riktar sig mot.

Exakt. Håller med dig kring mimo och hur det fungerar. Långdragen diskussion, men tack för god ton.

• Laddar…
  15. PeterHog
    Medlem Nivå 1
    Då måste det vara nått fel på den alternativt att enheten du mäter med har dåligt nätverkskort, jag använder Unifi accesspunkter i mitt hus och maxar ut 100mbit linan jag har in till dom.