Byggahus.se
Mikael_L
B Bellat skrev:
Däremot om det visar sig att skadan sker och det inte är fackmannamässigt gjort så kan jag använda detta intyget mot firman/säljaren för att driva att det är dom som får stå för kostnaden då dom uppenbarligen skrivit ett falskt intyg. DÄR är min säkerhet.
Här blandas lagrum ihop rätt friskt.

Först och främst, om det sker en skada och det visar sig inte vara fackmannamässigt gjort så spelar intyget ingen roll längre.
Skadan, f-bolagets ersättningar och alla skadestånd osv drivs utifrån verkligheten, inte efter något papper.

F-bolag kan minska ersättning, oavsett om papper finns.
Du kan kräva säljaren för den skada du åsamkats, oavsett om papper finns.


Om du ska driva något mot säljaren i någon framtid så blir det ett civilmål, en stämning.
Du ska framställa varför säljaren är skyldig till din skada och du ska visa på vilken skada du lidit och precisera någon ersättning.
Den skada du lidit blir inte alls annorlunda oavsett vilka papper som finns eller inte finns.
Sen är frågan om säljaren blir med skyldig till att du åsamkats en skada. Om en firma upprättat ett intyg om att allt är korrekt fast det inte är det så är det frågan om det inte istället friar säljaren från ansvar. Denne är ju inte expert på badrumsrenoveringar, och har ju alltså bara litat på de papper denne fick.
Så det är kanske en sämre juridisk sits för dig ifall det finns kvalitetsintyg.



Och du kan näppeligen driva något för just ett själva förfalskade intyget. Möjligen att skadan var att du öht köpte lägenheten, men nu har du ju inte haft intyget i din hand då du tecknat kontrakt, så frågan återkommer hela tiden, om detta nu var så viktigt, varför gick du vidare med affären, och skrev kontrakt.
Se detta i juridisk synvinkel, det är så det ska förstås.
Men i princip är det förfalskade intyget inget som orsakar dig någon skada, men det felaktigt byggda badrummet med fuktskada har ju orsakat dig skada, men detta gäller ju oavsett förekomst av något kvalitetsintyg eller inte.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Mikael_L
Och slutligen.
Säljarens muntliga löfte om att ordna fram intygen kan ju ses som ett muntligt tilläggsavtal, och det var ju det i dina ögon sett, dvs minst hälften av de inblandade parterna ser det ju så.
Så till minst 50% är det ju ett korrekt tilläggsavtal, att sen i process bevisa det till 100% är kanske en uppförsbacke. Men det är inte heller någon lättsam resa för säljaren, h*n är inte heller garanterad något utslag till sin fördel.

Så det är ju inte omöjligt att juridiskt driva, även om jag tycker det är rätt lönlöst och slöseri med alla möjliga slags resurser, inte minst ditt eget välbefinnande.

Men vad har säljaren lovat då?
Att ordna fram kvalitetsdokumentet?
Tänk om säljaren kommer med ett dokument som är ofullständigt ifyllt och det som är ifyllt är fullt med uppenbara fel?
Säger att det var det dokument som han fick ...

Nu har säljaren uppfyllt sin del av avtalet, du har fått det utlovade pappret ... :)


Du ser, det är inte lätt detta.


Lärdom:
Se till att allt som är viktigt är besiktigat eller undersökt innan kontrakt. Det som inte kan göras före kontrakt - ha med som en klausul som innebär att man utan kostnad eller besvär kan ensidigt häva kontraktet om det sen visar sig inte vara som förväntat.



Och slutligen, slutligen.
Glöm inte att du är bunden av ett kontrakt. Jag bedömer att du själv sitter mycket risigare till p.g.a ditt fördröjande av affären och slutlikvid. Säljaren kan säkert nå framgång i att stämma dig!
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Om jag förstått situationen, så har TS skrivit på ett köpeavtal, avtalet stipulerar inget speciellt om kvalitetsdokument.

Det är då ett bindande avtal, redan när TS inte fullföljde affären på tillträdesdagen begick han ett avtalsbrott, (för tillfället bortser vi från huruvida säljaren ev. också begått ett avtalsbrott ang. kvalietsdokumentet).

Om säljaren tröttnar på situationen så kan han hävda köparens avtalsbrott, och på den grunden häva avtalet. Därefter säljer han till någon annan, och stämmer TS på alla kostnader. inkl. en ev skillnad i köpesumma.

Nu anser TS att säljaren begått avtalsbrott genom att inte tillhandahålla kvalitetsdokumentet. Eftersom detta inte nämns i det skriftliga avtalet, så är dte väldigt tveksamt om säljaren kan anses ha begått ett avtalsbrott. Och ännu mer tveksamt om det ev. avtalsbrottet kan värderas till 100 000.

Men om vi leker med tanken att TS har rätt, vid en framtida domstolshantering, så döms säljaren att betala 100 000 för det saknade dokumentet. Men TS hade ju backat ut affären helt och hållet, genom att inte betala på tillträdesdagen.

Då kan vi hamna i situationen att TS blir skyldig säljaren ex. 300 000 för omkostnader pga. kontraktsbrottet (det blir ex. ett nytt mäklararvode), den nye köparen kanske köper för 200 000 mindre osv. Samtidigt blir säljaren skyldig TS 100 000 för det saknade kvalitetsdokumentet.

Och hamnar man i det läget så lär advokatkostnaderna vara uppe i mångmiljonbelopp.

Men mera sannolikt är att säljaren får igenom det mesta av sitt skadeståndsanspråk, köparen får inte igenom något alls.

Det är väldigt riskabelt att inte fullfölja ett bindande avtal..

Men om vi leker med tanken
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
BirgitS
H hempularen skrev:
Det är då ett bindande avtal, redan när TS inte fullföljde affären på tillträdesdagen begick han ett avtalsbrott, (för tillfället bortser vi från huruvida säljaren ev. också begått ett avtalsbrott ang. kvalietsdokumentet).
Nu framgick det väl i något inlägg att TS och säljaren på den först tänkta tillträdesdagen undertecknade ett tilläggsavtal där det stod att tillträdesdagen flyttades fram dvs. TS har inte begått något avtalsbrott.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu framgick det väl i något inlägg att TS och säljaren på den först tänkta tillträdesdagen undertecknade ett tilläggsavtal där det stod att tillträdesdagen flyttades fram dvs. TS har inte begått något avtalsbrott.
Det stämmer nog, verkar som en överenskommelse slutits om senare tillträdesdag. Men det avgörande blir vad som händer vid den nya tillträdesdagen . Kanske
1 säljaren presterar någon form av intyg. Allt är ok
2 säljaren har fortfarande inget intyg. Om köparen då inte fullföljer avtalet kan säljaren stämma köparen på de kostnader som avtalsbrottet leder till. Köparen kan försöka få någon form av kompromiss. För köpare/ TS är det värdefullt att förbereda hur detta bäst hanteras
 
Tack för alla svar!
Nu har jag kollat igenom allt som vi skrev under vid det mötet då handpenningen betalades. Vi skrev då bland annat under objektsbeskrivningen båda två.
I objektsbeskrivningen står det under Badrum att "kvalitetsintyg" finns. Alltså står de med i det kontrakt som undertecknades då objektsbeskrivningen står som en bilaga till kontraktet.

Så alltså bör det inte bli några problem?
Antingen har säljaren med sig intyget på måndag, tumme upp!
Eller så har han inte det, och då bryter han mot avtalet.

Tyvärr så har vi haft en ganska okunnig och hetsig mäklare i allt detta, så där har jag inte fått någon hjälp alls.
Om han hade haft koll på vad som står i de kontrakt som han själv upprättat så hade det ju underlättat denna processen för vår del.

Detta handlar inte om att jag ska vara gnällig, hade säljaren/mäklaren sagt vid visningen att det inte fanns några dokument så hade jag ställt mig till det och riktat mitt bud efter den informationen. Men så va inte läget, säljaren har dessutom vara sjukt noga med att få in varenda krona. Det står i kontraktet att tvättmaskin och liknade ska ingå, ändå har han tagit med sig tvättmaskinen och säger att han informerat mäklaren om detta. i det fallet har jag inte krävt något, även om det står i underskrivet kontrakt att den ska ingå. Det är bara en av alla grejer som blivit fel till min nackdel, så just nu börjar jag bli lite trött på denna säljare.

Jag förstår att det är en stor och viktig process för säljaren, men det är faktiskt en väldigt stor, viktig och nu väldigt jobbig situation för mig som köpare med. Det är mycket pengar för mig som ska ut. Det minsta jag begär är då att säljaren uppfyller sin del av avtalet.
 
  • Gilla
kitco och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu framgick det väl i något inlägg att TS och säljaren på den först tänkta tillträdesdagen undertecknade ett tilläggsavtal där det stod att tillträdesdagen flyttades fram dvs. TS har inte begått något avtalsbrott.
Det stämmer, tilläggsavtal finns om detta.
 
A
När det i objektsbeskrivningen står att kvalitetsdokument finns.

När mäklaren bekräftar att kvalitetsdokument ska fram.

När nu säljaren accepterar att flytta fram tillträdesdagen för att få fram papper.


Detta gör att TS situation är mycket bättre för det muntliga avtalet finns med vittne och säljaren accepterar det genom att flytta fram överlåtelsedatum.

För att göra det tydligare för TS kan man skriva ett brev till mäklaren och fråga vad som gäller om säljaren inte får fram de dokument som ni muntligen kom överrens om.
Beroende på hur mäklaren svarar ger detta ett skriftligt bevis på att mäklaren har sammma uppfattning som TS.


TS behöver bilda sig en uppfattning om hur mycket badrummet är värt utan dokument. Om det var en budgivning, vad kommer andra budgivare säga/erbjuda. Hur mycket mer bjöd TS än andra personer
 
  • Gilla
Bellat
  • Laddar…
O
B Bellat skrev:
Men försäkringsbolaget tar inte försäkring på badrummet om jag inte kan visa att det är fackmannamässigt gjort
Det fungerar inte så. Det finns ingen försäkringsbolag som vägrar teckna en bostadsrättsförsäkning för att du inte har ett våtrumsintyg på badrummet. Det som händer är att vid en eventuell fuktskada i badrummet så görs en utredning. Om det i den utredningen visar sig att skadan beror på att badrummet inte är korrekt utfört får du ingen ersättning. Om du då har ett kvalitetsintyg från ett företag kan du, eller ditt försäkringsbolag, rikta ersättningskrav mot företaget istället. Försäkringsbolaget tittar även på badrummets skick och slitage och kan sänka eller neka ersättning även om du har kvalitetsdokument om de anser att du på något annat sätt orsakat skadan.
 
B Bellat skrev:
Varför utfärdar seriösa bolag kvalitetsdokument då om det inte har någon betydelse?
De utfärdar ett kvalitetsdokument för sina egna jobb. Tycker du att det är seriöst?
 
Kan inte förstå varför det skulle vara fel eller onödigt att i ett dokument intyga vilka material och t ex tätskikt, mängder, tjocklekar, utföranden underlag, infästning, brunnar mm som använts. Det är ju ett intygande av betydelse.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
De utfärdar ett kvalitetsdokument för sina egna jobb. Tycker du att det är seriöst?
Det är väl så de flesta intyg ser ut i vårt samhälle?
 
S seniorkonsult skrev:
Kan inte förstå varför det skulle vara fel eller onödigt att i ett dokument intyga vilka material och t ex tätskikt, mängder, tjocklekar, utföranden underlag, infästning, brunnar mm som använts. Det är ju ett intygande av betydelse.
Det är inte fel eller onödigt med den typen av dokumentation. Huvudproblemet i den här tråden är att TS verkar ha överskattat värdet av ett sånt dokument.
Det är ju inte så att ett några år gammalt badrum måste rivas och byggas om bara för att det saknas...
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Kan inte förstå varför det skulle vara fel eller onödigt att i ett dokument intyga vilka material och t ex tätskikt, mängder, tjocklekar, utföranden underlag, infästning, brunnar mm som använts. Det är ju ett intygande av betydelse.
Står inget om brunnar i kvalitetsdokument.
 
A
useless useless skrev:
Det är inte fel eller onödigt med den typen av dokumentation. Huvudproblemet i den här tråden är att TS verkar ha överskattat värdet av ett sånt dokument.
Det är ju inte så att ett några år gammalt badrum måste rivas och byggas om bara för att det saknas...
Nä säljaren har lovat köparen att badrummet har gjorts enligt konstens alla regler av ett auktoriserat företag.

Detta skapar ett värde för köparen som vet att ingen hempulare eller myglare har varit i farten.

Om det nu är myglaren som varit i farten finns det ett intyg som gör att köparen kan vända sig dit och kräva garantiåtgärd utan kostnad för köparen.

Så även om papperet inte visar att badrummet är rätt så lämnar det en garanti för köparen på var denna ska vända sig vid fel!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.