Bostadsrätt
sep '18
Marlen Eskilsson: Här är en checklista över vad du ska tänka på när du köper bostasdsrätt. https://www.byggahus.se/ekonomi/kopa-bostadsratt-12-steg
22h
Claes Sörmland: [citat] Precis, ni sätter upp arrendeavtal för bastun på föreningens mark. Sen äger du bastun som lös egendom vid sidan av bostadsrätten. När du säljer bostadsrätten så ser du till att också arrendeavtalet överlåts parallellt med bostadsrätten så att köparen blir ny arrendator.
8d
Civilpolisen: Tack allihopa för väldigt fina inlägg och nyktra och vettiga kommentarer! Det uppskattas verkligen! Det kan vara att jag är helt ute och cyklar... men då vill jag gärna veta det i ett tidigt skede, så jag inte presenterar något som blir helt fel eller helt galet! Det blir ingen glad över! Just nu är vi fem personer i styrelsen. Det låter väldigt vettigt med en energikonsult. Det ska
10d
menstön: Okej, tackar för svaren då kan man vara lite lugnare iallafall.
19d
Riverground: [citat] Det borde vara till er fördel, för då är det inte bara en kostnadsökning utan den ekonomiska planen är dessutom rejält förändrad. En del av tryggheten i en bostadsrättsförening är dess storlek. Det är inget kriterie som gäller för uppsägning (konstigt nog), däremot står det i de stycken Claes Sörmland citerar att köparen inte ska behöva räkna med några väsentliga
20d
annaww: Skruvarna gick inte att få ut, fast limmade och suttit där i snart 50år. Så blev att såga av skiten istället vilket nog blir mkt bättre då jag slipper åtgärda hål i väggarna. Tack för tipsen
21d
Michael Elinder: Låter som en timer som börjar få slitna kugghjul. Kolla om ni har en timer sittande i något vägguttag i någon av närliggande väggar. Ta ur timern.
23d
hempularen: Fast om ägaren inte är den som bor där och håller på med droghandel (är det säkert att droghandel pågår i det här fallet?). Så håller nog inte den vägen.
26d
Riverground: Räntan kommer att bli högre än vad som är offererat där och därmed avgiften. Hur stor andel av lägenheterna är tecknade i nuläget? Jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa nyproduktion i dagens läge. Alternativt skriva in en klausul om att du får frångå avtalet om under t ex 75% av lägenheterna är tecknade vid överlåtelsedatumet.
26d
Riverground: Ska du ha utedelen på en inglasad balkong?
26d
cpalm: [citat] En bra/erfaren målare har koll på det där. Skulle gissa att de vill spackla om själva sprickan. Kanske med en glasfiberremsa i botten för att ha hängslen och livrem. Väven målas normalt in sen, så den kan sitta på befintligt ytskikt om målaren är nöjd med detta.
28 aug
yoloboi: [citat] Det är du som är föreningen och därmed har ansvaret för underhåll. Det du säger är att du vill åka snålskjuts på andras arbete.
24 aug
hempularen: Väggar kan vara bärande på olika sätt. Vissa väggar behövs för att bevara sidostabiliteten. I äldre hus öär dte vanligt att alla väggar är "lite bärande". Alltså att huset kanske inte rasar om du river väggen, men golvet i lägenheten ovanför kanske sjunker 10 mm. Det finns lägen där det inte räcker att lägga en balk i överknat när en vägg rivs, man kan behöva ställa in
18 aug
fusion: På 80 talet bodde jag i en liten bostadsrätt (HSB) och fick problem med svartmyror som kom in från trapphuset. Ledsnade att tjata på HSB. Efter tips från en kollega köpte jag en tub honung, sprutade ut lite i trapphuset en bit från min lägenhets dörr. Myrorna försvann snabbt från lägenheten, men det var rätt svart på golvet vid honungen. Skurade sen golvet noga inne i lägenheten
13 aug
BirgitS: [citat] Nej, TS försvann väldigt fort utan att besvara den typen av frågor.
11 aug
Claes Sörmland: Japp föreningens underhållsansvar så det hamnar på styrelsen eller den som styrelsen har uppdragit förvaltningen åt.
7 aug
simonnnn: [citat] Hur gick det för dig Åsnan, hur slutade projektet? :)
31 jul
Demmpa: [citat] Och nyckeln ser exakt ut som TS nyckel i inlägg 14? https://www.byggahus.se/forum/threads/fritt-fram-att-kopiera-lgh-nyckel.494376/post-5327672 Och kan du gå till vilken låsfirma som helst å få nyckeln kopierad?
14 jul
Claes Sörmland: [citat] Detta är solklart en fråga som faller på föreningen, alltså i praktiken styrelsen. Lukten kommer inte från lägenheten utan från huset utanför lägenheten. Med styrelsens ansvar kommer också deras rätt att inte agera och enklast är ju då att acceptera det om det går att leva med. Meddela styrelsen att du tätar springan i väggen och att det nu ligger på dem att åtgärda
9 jul
Daniel 109: Okej, men du var alltså inte där? Motioner som skickas in enligt gällande regler ska behandlas. Det behöver dock inte vara långdraget. Lämpligen skickas motioner tillsammans med styrelsens förslag på beslut ut tillsammans med kallelsen. Sedan kan man klubba styrelsens förslag på löpande band om ingen har invändningar.
8 jul
Claes Sörmland: [citat] Skönt när det rullar på som det ska med ansvarsfördelningen! Tråkigt nog med omständigheterna i övrigt.
5 jul
Snnica: [citat] Du menar att de bara målar ovanpå smutsen? Jag har haft en saneringsfirma här, men det var att som att slänga pengarna i sjön. De gjorde inte rent lister, foder, springor ordentligt.
26 jun
MrJay: https://lumon.com/se/anvandarinstruktioner/faq-lumon-inglasning/ Kolla under ”Är en inglasning helt tätt?”
20 jun
Fairlane: [citat] Så är det ofta, men det är inte nödvändigtvis så. Det kan stå i stadgarna att stämman väljer ordförande.
8 jun
mariedal: [citat] Ja, måste också lära mig att ta bilder innan jag får nåt åtgärdat. Vare sig det gäller bostad eller bil.
7 jun
Jonatan79: 1. Överklaga styrelsens beslut om uthyrning till din bror till hyresnämnden. Stor chans att du vinner och kostar inget om du sköter det själv 2. Överlåt 10-50% av Lgh till honom och se vad styrelsen säger. Om de även vägrar låta honom bli medlem rullar ärendet vidare i hyresnämnden. Din bror kan även överklaga deras beslut om medlemskap. Samt att din bror kan ju vara inneboende hos
6 jun
Claes Sörmland: [citat] Låter lite B men enklast är väl att såga av listen där den går in i väggen så går den att ta bort. [citat] Det är inte helt ovanligt att innerväggar är tomma. Så var det i min första lägenhet som var byggd på 70-talet. Och det kom upp i någon tråd nyligen att nyproduktion tydligen byggs så om man inte betalar extra som tillvar för isolering i innerväggar. [citat]
3 jun
BirgitS: Fråga om det lönar sig att lacka om luckorna, måla om väggarna etc. alltså hur de bedömer att marknadspriset ändras för olika åtgärder.
3 jun
A-Man_08: Det är nog ingen större fara då resten av huset värme håller det över nollan. Men har er förening kolla på alterantiv, borra för bergvärme eller ni installerar en luftvärmepump.
1 jun
Claes Sörmland: [citat] Men det gäller väl en bostadsrätt i tråden så då är det köplagen och inte jordabalken som är aktuellt lagrum. De har likheter men också skillnader. Lagkommentaren till 20 § i köplagen: "Har köparen inte undersökt varan eller provet trots att han uppmanats av säljaren att göra det så kan han inte åberopa fel som han skulle ha upptäckt vid undersökningen. Dolda fel kan