Bostadsrätt
Marlen Eskilsson: Här är en checklista över vad du ska tänka på när du köper bostasdsrätt. https://www.byggahus.se/ekonomi/kopa-bostadsratt-12-steg
Igår: [citat] Min uppfattning är att byggare försöker se till att bilda bostadsrätter för att kunna "dölja" verkliga kostnader. 13000:/ kvm i lån är mycket. Jag har arbetat som mäklare och skulle starkt avråda någon från att köpa en del i en BRF när det i själva verket är ett radhus/parhus. Månadskostnaden är i själva verket c:a 9000:-/mån. Nej svårsålt i nästa läge.
måns hagberg: [citat] Det hade med brandcellsindelningen att göra. En lägenhet ska normalt vara en brandcell. Plaströr bedömdes kunna smälta/brinna och eld ta sig mellan brandceller.
Christer G.V.: [citat] Nu är det ju inte en Conex- koppling.😀
lbgu: [citat] Jag skulle svara "See you in court" Han bluffar.
daddydj: [citat] Ja, det känns som det troligaste alternativet.
Claes Sörmland: I en ny dom från HD får vi veta hur man som bostadsrättshavare har rätt till ersättning vid en nyupplåtelse av bostadsrätt där föreningen inte levererar vad som utlovats i upplåtelseavtalet. Det hela regleras i de första paragraferna i 7 kap., bostadsrättslagen. HD ger nu förtydligande vad som gäller:
olof63: Faktiskt, inte aktuellt nu men jag har andra uppdrag och där såsar jag inte, så visst men jag antar att jag börjar bli gammal och gubbig :-)
BirgitS: Bärande väggar kan också bestå av träreglar med gipsskivor på. Det är bara det att, beroende på lastkraven, kan reglarna vara kraftigare än annars.
Kampf: Om modifieringen påverkar ventilationen så vill föreningen gärna veta det.
BirgitS: [citat] Ja, här förlängde man inte kontraktet med en viss ekonomisk förvaltare just för att det företaget var oflexibelt och skulle ha mycket betalt för allt som inte tillhörde rutinen. T.ex. uthyrning av en föreningslokal någon gång då och då till olika personer.
Hempulare: TS, hur har det gått?
Claes Sörmland: [citat] Utgångspunkten när man bor i bostadsrätt är att föreningen inte erbjuder ersättningsbostad vid underhåll som föreningen ansvarar för. Det är något som hör hyresrätten till.
Alfredo: [citat] Jag tror @cpalm menar det han citerade ur föreningslagen i #13.
Daniel 109: En fråga kräver inte beslut. Men en föranmäld fråga kräver nog ett svar. En fråga som tas upp på mötet kan styrelsen välja att ta med från mötet. Men jag håller med om att den ska tillåtas och protokollföras.
hempularen: Känns ju inte som någon dealbreaker om besiktningen inte utförs. Det man som spekulant alltid skall göra vid köp av bostadsrätt är att titta i senaste årsberättelsen från föreningen (gärna två eller tre år bakåt). Där kan man ev. få information eller ledtrådar till om det finns några problem med husen. Utöver att studera den ekonomiska redovisningen.
Henrik Eriksson4305: Jag tror det säger sig själv att det inte kan handla om dammsugare, tvättmaskin, tv eller annat slags ljud som är på under begränsad period och som skiftar i karaktär. Sådana ljudkällor är inte svåra att identifiera, självklart handlar detta om något mer svåridentifierat. Svårt veta. Men man kan undra om grannen arbetar med någon tung datautrustning som har ett kraftigt
cpalm: [citat] För att förtydliga så menar jag alltså att lagstiftningen i allmänhet är otydlig och inte är särskilt väl anpassad eller genomtänkt för den med dubbel bosättning (ett för övrigt omöjligt begrepp enligt din tolkning). Till den milda grad att lagstiftaren undantar sig själv från reglerna. Vad beträffar den specifika paragrafen är poängen att den språkligt har en del att
hempularen: [citat] Det är ju egentligen inte jättedåligt, det är ju ett belopp som du inte behöver betala skatt, arbetsgivaravgifter osv. på. Lite grovt räknat motsvarar det en månadslön på 34 000 kr.
Daniel 109: [citat] I min vägförening gjorde de så. Skribenterna hade inte koll på grundläggande trafikregler. Men de bifogade motionen i kallelsen tillsammans med en förklaring om hur regelverket ser ut.
sebastiannielsen: [citat] Syftet med ett sådant krav skulle ju vara så att om en granne vill glasa in först, så ges den andra grannen möjlighet att ta en inglasning samtidigt (så man delar skiljeväggskostnaden mellan varandra). Så man inte skyndar igenom en inglasning för att vältra över hela kostnaden på grannen.
Matti_75: Bara för att lite ge lite substans till TS trots att han redan tackat nej. Det finns krav på hur mycket det får låta i en lägenhet från andra utrymmen inkl utomhus. Beroende på om det är ljudklass c- a så är dom olika bra. Ljudklass c är bas kraven medans ljudklass a är bäst. Lite beroende på så brukar det krävas att det görs en ljudmätning av ex antal procent av huset innan
Mårten Levin1: [citat] Intressant fråga men vad jag kan förstå är balkongen ett fast tillbehör så även om ni har bekostat den tillhör den nu fastigheten.Ni kan knappast ta med er den vid flytt. Däremot underhålls ansvaret blir det knepigare. Vad var avtalat vid bygget ? Om inget är avtalat så faller det på föreningen. Sedan verkar som att orsaken är felaktig avrinning från taket.
Mårten Levin1: [citat] Ja speciellt i nya föreningar är det viktigt då fallen kan vara väldigt dåliga. Spola var femte år eller oftare kan vara smart för ett stopp kan bli väldigt kostsamt.
radioop: Angående frågan om att gå igenom bjälklaget: Vi nämnde alternativa lösningar (att dra rör längs väggen) först i vårt sista mail till styrelsen och i handlingarna. Vi upplever att styrelsens nej aldrig handlat om tekniska detaljer. De sa nej redan innan de ens hunnit läsa färdigt första utlåtandet antar vi, eftersom de ställde följdfrågor som redan hade besvarats i utlåtandet.
hempularen: Som sagt, om de uttryckt sig så, så är det ju otrevligt. Men i sak är det rätt. Sedan kan man ju ha synpunkter på kommunikationen, om det verkligen inte kommit några signaler om hissrenoveringen förrän 1 vecka innan. Kanske på en föreningsstämma?
Peter787: [citat] Brandcellens skyddsbarriär, dvs. betongtaket, finns ju kvar, så brandklassningen påverkas inte av att det sitter ett undertak i trä under, lika lite som brandklassningen påverkas av vilka möbler man har.
Unikt namn: Jag kan också dra en anekdot som inte heller hjälper TS. Jag stog och snackade skit med grannen när våra ungar lekte härom dagen. Praktiskt att de bara kan trilla över till varndra utan planering eller skjutsande.
blackarrow: Hur har det gått så här drygt ett år senare @Blabl ? Blev det hyreslägenhet igen?
Civilpolisen: Tack så mycket för många intressanta tankar och uppslag! Jag råkade uttrycka mig dum, det är avgift som avses, inte hyra. Ursäkta mig. Det är dock till stor hjälp att ta del av era andra vittnesmål och hur ni har gjort i andra situationer som på olika vis påminner om denna. Just nu ska vi spola i avloppet i varje lägenhet och det är inte på liv och död om "vi" (entreprenören) inte