Bostadsrätt
-
sep '18
Checklista köpa bostadsrätt
-
3d
Föreningens rätt/skyldighet vad gäller framkomlighet för äldre bostadsgäst
Bart: Det är väl Boverkets regler för tillgänglighet som du bör läsa in dig på. Eller gäller särskilda regler för flerfamiljshus? -
S6d
Fel ventilation i köket?
_Sga_: [citat] Han sa också det, att man ska bara skära loss och sätta den tillbaka när det väl är dags. Det som jag var mest orolig för är att ifall det inte är ett godkänt galler att ha i köket liksom. -
16d
Kan styrelsen förbjuda en mellanvägg? Och lång väntetid
16386: [citat] Om detta är i Stockholms kommun har Stadsbyggnadskontoret ritningarna. Finns att hämta där eller på nätet (https://bygglov.stockholm/hitta-ritningar/). -
C16d
Köpa Bostadsrättslägenhet
carlotto: Hej, Jag ska köpa en bostadsrätt i en nyproduktion. Jag har lagt en lite del i handpenning, och resten ska betalas vid upplåtelsen. Nu har jag fått mail från Mäklaren att jag ska åka till han vid tillträdesdagen, och då ska resterande pengar vara insatta på föreningens konto. Efter mäklaren ser att jag betalt och att jag skrivit under avtalen kommer jag få nycklarna. Då har jag två -
J
-
19d
Bostadsrättslagen ändras 1 jan 2023
Claes Sörmland: [citat] Det är väl mer att stadgarna ofta är copy-paste av bostadrättslagen och då kan det ju vara lämpligt att lagen och stadgarna överensstämmer tänker jag. Har man som de flesta gått den vägen med väldigt extensiva stadgar som upprepar hela bostadrättslagen så är nog en ändring lämpligt till stämman 2023. -
H23d
Bärande vägg av lättbetong och trä?
hempularen: [citat] Där kommer man in i gråzonen. Enligt bostadsrättslagen är man skyldig att skaffa tillstånd från styrelsen i vissa fall. Ett av dessa är ingrepp i bärande konstruktion, som ju är rätt uppenbart. Men det finns även en punkt i lagen om att man måste inhämta tillstånd om man gör en väsentlig förändring. Vad "väsentlig" innebär är inte definierat. Om man gör en ändring -
K25d
Vad är golvet behandlat med
Kringlat: Hej! Har ett parkettgolv i vardagsrummet som skulle behöva nån typ av uppfräschning men jag minns inte om det är lackat eller oljat (jag TROR oljat) Går det att se eller känna vad ett parkettgolv är behandlat med? alternativt: Finns det något jag kan göra (typ bona/skura med nånting), som funkar oavsett om golvet är lackat/oljat? [bild] -
M27d
En juridisk fråga om undersökningsplikten
mnils: [citat] totalrenoverad är snarare en varningssignal då vet man att de varit och pillat på allting, speciellt om det inte framgår vem som utfört arbetet! -
28 maj
Vilseledd av mäklare och BRF
Jonatan79: [citat] Claes har rätt här, vore intressant om det vore mer fördel för köparen om det byggdes lägenheter med äganderätt istället för Brf. Det är bara Sverige och några få andra länder som grisar vidare med Brf konstigt nog… -
H19 maj
Finns det dolt fel i bostadsrätt?
hempularen: [citat] Jo det är ju ett ytterligare kriterie för ersättning, Det handlar om att ersättningen är inte för själva felet. Utan en ersättning för att man har betalat för mycket för bostaden om den har okända dåliga egenskaper. Då behöver man värdera hur mycket billgare bostaden skulle ha varit om det okända felet hade varit känt vid köpet. Eftersom en sådan värdering i princip -
J18 maj
Dolda fel bostadsrätt
Johan456: [citat] Du svarar inte på speciellt många frågor. Sprickorna kan mycket väl vara 90 år och lagade på 60-talet. Att puts lossnar runt en spricka är inget konstigt. Knacka bort allt löst och putsa på nytt. -
14 maj
Asbestsanering bostadsrätt
BirgitS: [citat] Bara om man börjar förstöra plastgolvet, vilket man inte brukar göra. Men plastmatta inkl. dess lim och parkettgolvet är vad du är ansvarig för. Dessutom är det ju du som vill riva upp golvet. När det gäller stambyte i badrum är det normalt föreningen som vill riva bort befintligt kakel, klinker resp. matta och tar in en firma för det vilket medför att det ingår i firmans -
T13 maj
”Stökig” person i bostadsrättsförening - vad kan göras?
Trunk: Är det någon som pratat med personen? Jag vill ju gärna tro att det gjorts men med tanke på hur folk är så kan man inte vara alltför säker. Om inte, börja med det. Om ja, gör som redan nämnts och dokumentera allt. En person som vid upprepade tillfällen stör trots tillsägelse samt kastar glas omkring sig, vilket är en skaderisk, kan bli vräkt trots att det är en bostadsrätt. Se -
12 maj
Vad är detta för djur?
Methane: Ja, mitt fel, latin kom bara av slentrian (från tyskans Schlendrian). Delen ptera, som just betyder vinge hittar man till exempel i ordet helikopter (skruvvinge) eller i urtida flygödlan pterodaktyl (vingfinger). -
T12 maj
Renovering som kräver ingrepp hos grannen - vad gäller?
TypRätt: [citat] Nej det är väl självklart att om ett beslut från styrelsen skulle förstöra fastigheten eller att man kan visa på att tidigare beslut var felaktigt (bröt mot någon lag eller på annat sätt försämrar fastigheten) så måste man inte fortsätta med samma beslut. Det jag menar är att man inte godtyckligt kan godkänna det för en medlem och sedan säga nej till nästa för att -
11 maj
Underhållsplan, går det göra själv?
Dannelarsen: Snyggt! Per nu har jag inte dykt ner i kaninhålet på riktigt. Har bara nosat runt lite på ytan inför nästa möte, men med tanke på våran storlek så är det inte orimligt att Planima är en av de bättre lösningarna. -
7 maj
Utrymningsvägar i lägenhet i två våningar
johan marklund: Hej, jag hoppas få köpa loss en underliggande lokal till den lägenhet jag köpt för att bygga samman dessa två. Jag blir dock inte helt klokt gällande krav på utrymningsvägar. På ena sidan den underliggande lokalen finns två fullstora fönster -
T
-
R3 maj
Köpt lägenhet med dålig ventilation
rolflidvall: [citat] OK, jag fattar att det finns olika lösningar och att man behöver ta reda på exakt vad som gäller i fastigheten. Hursomhelst så kommer att framgå av protokollet om det finns något otillåtet. -
M30 apr
tips om budgivningen
munge: Nu börjar det bli köparens marknad och det finns ingen anledning att vara bussig. Bjud 950’ och säg att du tittar på ett par andra också. -
H19 apr
Rätt till andrahandsuthyrning? BRF/banken
hempularen: Har inte sett den formuleringen. Men jag gissar att banken bara vill säkerställa att din ev. andrahandsuthyrning görs formellt korrekt, så inte hyresgästen kan få besittningsrätt, eller att du får bostadsrätten förverkad, om du inte sköter det rätt mot föreningen. -
17 apr
Oense vid ombyggnad; vad gäller?
Jonatan79: Glöm avtal, du kommer kanske ändå inte kunna tvinga henne skriva på. Meddela hennes kontakt att denne inte är välkommen att utföra arbetet innan ni är överens. Samt, om ni är delägare bör ni dela på avgift, ränta och amortering om inte sambon är fattig som en kyrkråtta:( -
S10 apr
Ingår duschdraperi vid köp av bostadsrätt?
Spikin: [citat] Om det behövs för att skapa ett användbart duschutrymme , vilket även säljare och köpare i denna fråga anser varför det är styrkt att det är ett nödvändigt tillbehör . För att betecknas som byggnadstillbehör anger lagen endast att tillbehöret skall vara monterat för stadigvarande bruk vilket även parterna anser . TS har efterfrågat den juridiska grunden, varför ett -
9 apr
Ventilationen omgjord av förra ägaren, problem vid försäljning
Claes Sörmland: [citat] Och det ska sägas att denna situation är bland det krångligaste juridiskt med bostadrättsupplägget där bostadrättsinnehavaren behöver riva en del av sitt badrum för att föreningen ska komma åt sin del, ventilationen. Det finns så att säga ingen solklar juridisk reglering gällande detta. Och jag tror att det löses olika från fall till fall, ibland betalar föreningen någon -
-
E7 apr
Vattenskada
elmont: Kan ju vara lite olika metoder men på dom byggen jag har varit har man satt urspårningar för alla genomgångar för vent och vvs. -
K5 apr
Dolda fel?
klimt: Om man är osäker på funktion och tekniska detaljer räcker det inte att fråga mäklaren, som ofta bara vidarebefordrar säljarens uppgifter. Det man kan göra är att kontakta föreningens styrelse för frågor som man har. Om man inte får tillräckligt med svar kan man antingen gå vidare med teknisk expertis eller avstå köpet. -
M3 apr
Ny br, dåligt målat tak
mariedal: Tack för tipset om kolla stadgarna. Man blir ju lite besviken. Bodde tidigare i en br byggt av ett av de största byggbolagen. Fanns väl en del att anmärka på själva husen. Men den lägenheten hade perfekta tak. -
2 apr
Har bostadsrättsföreningen rätt att neka ändrad användning?
yonna: TS har inte varit inne på forumet på 2, 5 år så vi får nog inte veta hur det gått med lägenheten /-erna.
Laddar...