Byggahus.se

Bostadsrätt

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Marlen Eskilsson

Checklista köpa bostadsrätt

Här är en checklista över vad du ska tänka på när du köper bostasdsrätt. https://www.byggahus.se/ekonomi/kopa-bostadsratt-12-steg
    Marlen Eskilsson · sep '18 · 0 svar · 1,2k läst
    ·
  2. S

Röklukt från grannen under - säljare visste om men undanhöll informationen

[citat] Grannen är ju en befintlig hyresgäst i detta fall - han kan glatt röka på i sin lägenhet.
    spirou197 · 24h · 78 svar · 11,1k läst
    ·
  3. K

Rimligt med avgift för nybyggda balkonger i bostadsrätt?

Litet info i frågan från bostadsrätterna, en intresseorganisation https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/balkongbygge
    klimt · 4d · 9 svar · 561 läst
  4. C

Någon på forumet som känner till brf Välbehaget 1?

[citat] Misstänker att det finns en djupare anledning här än att kebabrestaurangen slamrar med bestick. Den som är bekant med området har knappast undgått att det är ruskigt stökigt där när vädret är fint, med tillresta ungdomar, inte minst från "orten", hög musik, fylla, droger, buskörning med såväl bilar som vattenskotrar, nedskräpning osv. Så att restaurangens personal för
    cpalm · 4d · 19 svar · 2,1k läst
  5. Anna_H

Är det svårt att bilda en brf och ungefärlig kostnad?

[citat] Den frågan är redan besvarad.
    Anna_H · 6d · 11 svar · 562 läst
  6. M

Kräva självrisk från föreningen

[citat] Helt rätt. Likhetsprincipen gäller. Styrelsen får inte agera i strid med stadgarna. Om en medlem får tillbaka betald självrisk mm så blir det prejudicerande att alla i brf ska få samma möjlighet till samma förmån. Har varit med om situation när styrelsen går emot stadgarna, revisorn var inte glad.
    Miro63 · 15d · 47 svar · 4,6k läst
  7. C

Gemensamt ägd skorsten - vad gäller och vad är kutym?

Jag tycker grannen har en rimlig grundinställning. Om man behöver åtgärda ett problem som endast berör en enskild kanal är det åtminstone inte uppenbart att man bör dela på den kostnaden. Givetvis har var och en ansvar för att det inte uppstår några störningar för andra, men där är ändå regelverket rätt tydligt.
    cpalm · 27d · 1 svar · 362 läst
  8. G

Renovering av badrum & hall BRF

Föreningen stod för beredaren. De byter vid behov samt vid ägarbyten.
    grozny · 13 apr · 12 svar · 916 läst
    ·
  9. T

Hål i taket i en garderob stambyte?

Märkningen på röret indikera avlopp. ma system klass b https://www.gustavsberg-ror.se/sv/sortiment/ma-system.aspx
    topmount · 6 apr · 5 svar · 423 läst
    ·
  10. T

Trasig fog i dusch-fuktskador?

[citat] Då är vi överens.
    topmount · 2 apr · 12 svar · 1,1k läst
    ·
  11. H

Mäklare vill vi skall reservera vår lägenhet åt köpare

Självklart bör man i första hand välja en annan köpare. Men är detta det bästa man får, så kan man ju ha lite perspektiv på det. Oftast går det bra. Detta gäller en bostadsrätt, där har man ändå alltid en villkorsklausul om att köparen skall beviljas medlemskap. En köpare som ångrar sig kan använda den klausulen. Man kan ”straffa sig från medlemskap. Gör du klart för
    hempularen · 25 mar · 17 svar · 2,6k läst
  12. S

Lyhördhet i "nyproduktion", dolt fel?

Det första att kolla/lista ut är om ljudet kommer direkt från grannar på samma plan eller över/underliggande våningar eller både och. Kommer ljudet från tilluftsdon, från frånluftsventilen i badrummet eller från köksfläkten/frånluftsventilen i köket så går det att åtgärda med ljuddämpare i drabbade lägenheter. Det blir en liten klump som behöver döljas....detta kan kollas
    Stenkant · 5 mar · 35 svar · 10,0k läst
  13. M

Rösttvång för styrelsemedlemmar

Sitter själv i br styrelse, fastighetsdelen. Måste säga det flyter på bra och jag o den som är ekonomiansvarig(räkningar) har nog mest att göra. Men alla bidrar på sitt sätt. Enda pensionären i styrelsen ligger på o förhandla gemensam el, boräntor osv. Dvs det som man kan göra om man är mycke ledig. Själv har jag inställningen att jag inte måste demokratiskt dra allt för
    mariedal · 1 mar · 7 svar · 875 läst
  14. E

Finns det professionella styrelsemedlemmar?

[citat] Det stämmer, stadgarna är ju föreningens "lag". Nu finns det så många versioner som är många år gamla men gäller än. Så finns det nya lagar som gäller oavsett stadgarna. Som sagt, det beror på.
    Erfaren styrelseledamot · 26 feb · 16 svar · 1,0k läst
  15. E

Anmäla mäklare eller inte?

Det är klart att du ska anmäla mäklaren, du har ju blivit förnedrad och lurad. (y)
    elmont · 25 feb · 12 svar · 1,0k läst
  16. M

Göra om en fyra till en trea? (Bostadsrätt, 102 kvm)

Gör om lägenheten så som ni som ska bo där nu vill ha den. Nästa ägare kan alltid smälla upp en ny vägg. (Förutsatt då förstås att väggen inte är bärande och att styrelsen är med på noterna.)
    Magnus E K · 23 feb · 4 svar · 1,6k läst
  17. P

Trasig isolering kring rör i schakt (bostadsrätt)

[citat] Det gäller ju då att komplettera det med en riktigt bra gasmask för annars lär det ju vara mer farligt att andas in ångorna från sprayen än att det ev finns asbest bakom en inspektionslucka
    Pumba · 23 feb · 9 svar · 831 läst
  18. V

Elfel i BR ,skall man kontakta den som gjorde dem?

Vare sig det går att reklamera eller inte, så ingår det i köparens undersökningsplikt. Är man inte kompetent nog så får man ta in en i efterhand, före kontraktet är skriven. Undersökningsplikten är riktigt tung men gråzonig. Jag har hittat massa skit i min gamla lägenhet, men det är lönlöst, det är undersökningsplikt som gäller. I detta fall, hade ni tagit in en elektriker
    vincentt · 17 feb · 16 svar · 3,7k läst
    ·
  19. H

utbyggnad kattvind Brf

Ur bygglovssynpunkt, så blir det inte en våning bara för att man inreder kattvinden. En våning definieras av vilken höjd det är mellan översida av golvet, och översidan av yttertaket i punkten där ytterväggen "skär igenom" taket. Om det avståndet är mer än 70cm (inte absolut säker på "70") så räknas det som en våning. Om du ger dig på att inreda kattvinden bör du kontrollera
    hempularen · 16 feb · 2 svar · 309 läst
  20. H

Föreningsfråga - styrelsearvode

Julmiddagar och liknande ligger helt klart i gråzonen, framförallt om det bara är styrelsen som är med. Men bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan, där hade vi egna anställda för förvaltning och fastighetsskötsel, totalt 6 anställda (800 lgh). Det var naturligt att vi tog en julmiddag för de anställda. Och vi hade någon konferensskryssning till Finland
    hempularen · 11 feb · 48 svar · 4,4k läst
  21. Appendix

Renovera en bostadsrätt (40kvm) för att sen sälja med en vinst

Nu har de flesta redan berört det men problemet med renoveringsobjekt är. Superbra investering. Om du bor i den själv och kan göra det mesta själv. Men det är inte kul bo i ett renoveringsprojekt. Prisskillnaden på "bra" objekt är sällan stor mellan slitet och toppskick om du tittar i storstadsregionerna. Ty folk har börjat lära sig att det är läge, läge, läge som gäller. Att
    Appendix · 6 feb · 24 svar · 1,9k läst
    ·
  22. nino

Renovera badrum eller inte

[citat] Rent spontant så känns det inte aktuellt... Räknar med ca 15' för matta och inläggning, 15' för duschvägg (asymmetrisk för va 6-7') och en möbel plus lite för Färgen lär ju kosta flera 1000 Sen är det väl flera dagars målning Håller tummarna att det går att byta rören
    nino · 30 jan · 10 svar · 747 läst
    ·
  23. O

Bli av med andelsrätter i gammal fritids brf ?

Nej inget sådant, andelstalen räknades om och stämman godkände allt, så det är inget konstigt med det.
    olof63 · 29 jan · 9 svar · 664 läst
  24. S

Värdering av förening enbart för studenter ?

[citat] Ja, i synnerhet på bostadsmarknaden i Stockholm. :cool: Man får förstås bjuda det man själv tycker bostadsrätten är värd men kommer någon annan som tycker den är värd mer och bjuder mer så får man leta vidare. Men det finns väl någon som heter besittningsrätt, om man har bott tillräckligt länge. Det är väl lagstadgat och en förenings stadgar kan väl inte sätta sig
    SM4UKE · 27 jan · 7 svar · 489 läst
  25. Shadowpree

Totalrenoveringen av en 2:a

Jag är för tillfället mitt i total renovering av min första lägenhet och tänkte jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter av de jag lärt mig under tiden jag har hållt på. Satt ungefär i samma sits som dig lite erfarenhet och Bakgrund: Det är en 3 på 85 kvadrat som är byggd i mitten på 60-talent. Första beräknade renoveringskostnad ca 400 000 kronor Läxa 1. Jag lärde mig är
    Shadowpree · 24 jan · 35 svar · 3,3k läst
    ·
  26. T

Budgetrenovering! Hjälp

Bruka räkna ut allt jag ska ha och sedan be om offert på allt, lämna det till respektive byggvaruhus säljare. Mitt sista hus bygget skiljde sig på nästan 300 tusen från billigaste och dyraste offert pris, då räknade samtliga på samma eller nära lika material, till saken var att jag byggde i Östersund, och K-rauta Umeå var förvånande nog billigare trots frakten till Östersund, tog
    Takläggare · 22 jan · 6 svar · 419 läst
  27. A

Tolkning av stadgar med avseende på golvbrunn

[citat] Hålen har orsakat bubblor i tapeterna eftersom vattenånga kunnat tränga in och troligen bildat kondens mellan tätskiktet och vävtapeten (som blivit målad med våtrumsfärg av tidigare ägare. rosa tätskikt fanns under tapeten så möjligen fukt som fastnat mellan tätskikt och den målade vävtapeten som inte lät fukten avdunsta på rätt sätt, därav bubblor i tapeterna) och
    a.non · 15 jan · 22 svar · 1,5k läst
  28. K

Köpa radhus

Birgit har redan ställt flera relevanta frågor. Du kan även läsa i föreningens stadgar vad som gäller för föreningens ansvar. Ett troligt svar är att det är föreningens ansvar om föreningen godkänt förändringen och ägarens ansvar om det inte är godkänt. När bostaden säljs övergår ansvaret i så fall till den nye ägaren.
    klimt · 9 jan · 2 svar · 485 läst
  29. B

Laddbox i bostadsrättsförening

Det skrevs i ett par trådar om just det under hösten: https://www.byggahus.se/forum/threads/debiteringsmodell-foer-brfer-med-laddplats-laddbox.358898/ https://www.byggahus.se/forum/threads/laddbox-elbil-och-motorvaermare-i-samma-enhet.350113/
    BirgitS · 7 jan · 1 svar · 366 läst
  30. H

BRF tillåter andrahandsuthyrningar för generöst

Troligen är det svårt att "tvinga" en förening att hålla sig till ex. hyresnämndens riktlinjer. Men man kan givetvis låta ett stämmobeslut fastslå det som riktlinje. I föreningen där jag var ordf. för 30 år sedan, så försökte vi köra enl hyresnämndens regler. Men vi utökade det lite. Enl. reglerna så får man ju hyra ut om man har ett tidsbestämt arbete på annan ort. Det
    hempularen · 7 jan · 24 svar · 2,2k läst
  31. lopec

Problem med bostadsrättsförening

Då bör man som förening kanske gå ut med att varje gång man som förening måste göra en extra OVK så kommer denna att debiteras direkt på de boendes fakturor tills dess att man ej behöver göra extra OVK längre utan att det räcker med den lagstadgade var... 5:e (?) år... Kanske folk lär sig att inte mixtra med sådant de ej bör mixtra med :D
    lopec · 2 jan · 29 svar · 4,0k läst
    ·
Laddar...