Byggahus.se
Skriker ditt kök efter en uppdatering just när det inte finns pengar och kanske inte heller tid? Lugn. Det finns sätt att komma ner i pris och en hel del varianter på en köksrenovering som du kanske inte hade tänkt på. Här listar vi olika sätt att komma ner i pris för att renovera köket eller bara förnya delar så att det känns fräschare.

Du kan läsa artikeln här: Nytt kök billigt
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bra artikel! Mycket självklara saker men tycker det är värt att notera att man faktiskt inte behöver göra allt på en gång utan kan ta det pö om pö för att sprida ut kostnaderna.
 
Vill man komma ner i kostnad bör man fundera på hur mycket lådor man behöver. EN 60×60 låda på Ikea går lös på ca 500. Utan front.
 
Mats-S
A AronD skrev:
Vill man komma ner i kostnad bör man fundera på hur mycket lådor man behöver. EN 60×60 låda på Ikea går lös på ca 500. Utan front.
Men man kan aldrig ha för många lådor. Bättre med stora lådor än ett skåp med hyllor. Allt (eller absolut det mesta) under bänkhöjd ska vara lådor om man ska få ett praktiskt kök.
Ta hellre släta luckor istället för att snika på lådorna (y)
 
  • Gilla
LenaSuzanna och 2 till
  • Laddar…
Byg ikke med kasser. Væggene mellem kasserne giver alt for mange begrænsninger. Gør som i gamle dage hvor man brugte lægter som ramme for lågerne.

En hurtig og nem metode er at begynde med stige reoler. Det eneste man så skal gøre er at lave låger til dem eller som man også gjorde i gamle dage: forhæng i stof.
 
Mats-S
Steen P Steen P skrev:
Byg ikke med kasser. Væggene mellem kasserne giver alt for mange begrænsninger. Gør som i gamle dage hvor man brugte lægter som ramme for lågerne.
Översatt:
Bygg inte med lådor. Väggarna mellan lådorna ger alltför många begränsningar. Gör som i gamla dagar där du använde lister som en ram för dörrarna.
Helt värdelöst ur visuell synvinkel, har man lådor under bänkhöjd ser man direkt vad som finns på plats. Med skåplösningen har man noll koll på det som finns längst in, oavsett om du har öppnat upp "mellan" skåpen.
En hurtig og nem metode er at begynde med stige reoler. Det eneste man så skal gøre er at lave låger til dem eller som man også gjorde i gamle dage: forhæng i stof.
Översatt:
En snabb och enkel metod är att börja med stegehållare. Det enda du behöver göra är att göra dörrar till dem eller som du gjorde förr: gardiner i tyg.
Seriöst ... gardiner i tyg istället för riktiga lådor med riktiga frontstycken ???
 
Mats-S Mats-S skrev:
Helt värdelöst ur visuell synvinkel, har man lådor under bänkhöjd ser man direkt vad som finns på plats. Med skåplösningen har man noll koll på det som finns längst in, oavsett om du har öppnat upp "mellan" skåpen.

Seriöst ... gardiner i tyg istället för riktiga lådor med riktiga frontstycken ???
Man kan sætte låger på hvis man vil det. Det gjorde man i den klassiske stil, mens man satte gardiner i 1970'erne. Man kan også sætte vægge i mellem. Dobbeltvæggene er spild af plads, og de er kun blevet nødvendige fordi materialerne ikke er særlig gode.
 
Någon som har erfarenhet att köpa ett begagnat kök från t ex Blocket? Funkar det vanligtvis att demontera och sedan montera upp ett kök så att det blir snyggt, eller blir det orimligt mycket slitage? Och hur vanligt är det egentligen att allt passar så som man vill ha det?
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Någon som har erfarenhet att köpa ett begagnat kök från t ex Blocket? Funkar det vanligtvis att demontera och sedan montera upp ett kök så att det blir snyggt, eller blir det orimligt mycket slitage? Och hur vanligt är det egentligen att allt passar så som man vill ha det?
Min gissning är att beror lite på kvaliten på köket från början och väldigt mycket på vilka som har bott i köket och vem som plockar ner det.

Jag köpte ett ~5 år begagnat kök av märket Bulthaup med Gaggenau-vitvaror och granitbänkskiva för 30 000. Någon som köpt en lägenhet på östermalm och totalrenoverade. Det var exemplariskt nedplockat av hantverkare med skruvar i påsar och i princip inga skador. Jag la ganska mycket omtanke på att skydda allt i frakten.

Köket verkade knappt använt. Kasserade några skåp och kapade om bänkskiva själv. Var väldigt nöjd men jag hade gjort 2-3 olika variationer på kökritning och letade efter ett beg. kök i kanske 1.5-2 månader som skulle kunna passa. Hade inte köpt ett ikea-kök eller liknande tror jag.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
TRJBerg
K konne skrev:
Min gissning är att beror lite på kvaliten på köket från början och väldigt mycket på vilka som har bott i köket och vem som plockar ner det.

Jag köpte ett ~5 år begagnat kök av märket Bulthaup med Gaggenau-vitvaror och granitbänkskiva för 30 000. Någon som köpt en lägenhet på östermalm och totalrenoverade. Det var exemplariskt nedplockat av hantverkare med skruvar i påsar och i princip inga skador. Jag la ganska mycket omtanke på att skydda allt i frakten.

Köket verkade knappt använt. Kasserade några skåp och kapade om bänkskiva själv. Var väldigt nöjd men jag hade gjort 2-3 olika variationer på kökritning och letade efter ett beg. kök i kanske 1.5-2 månader som skulle kunna passa. Hade inte köpt ett ikea-kök eller liknande tror jag.
Får jag fråga hur ordnade/organiserade du frakten? Var det direkt från lägenheten på Östermalm? Skötte du allt själv eller anlitade du en flyttfirma?
 
Hört att i en del länder i europ tar man med sig köket, dvs det är byggt för att flyttas, så kankse sikta på tyska märken? Kanske tom kolla på någon sida i tyskland.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Får jag fråga hur ordnade/organiserade du frakten? Var det direkt från lägenheten på Östermalm? Skötte du allt själv eller anlitade du en flyttfirma?
Bodde i Uppsala vid tillfället så jag hyrde en sån liten lastbil och tog med min kompis som extraknäckt som flyttkarl. Det var rätt jobbigt men som tur var så var hantverkarna rätt less på att ha köket ståendes så för 500kr så hjälpte dom till att bära ner det. 3 starka polacker.

Kanske var lite naivt men det gick. Stenskivorna som jag varit orolig för gick rätt lätt men kylskåpet vägde 146kg och det var 3 trappor upp utan hiss. Så tur att vi fick hjälp med det. La kanske 5000 på bil+hjälp+emballage+flyttskateboard+filtar etc för att få till en så smidig flytt som möjligt.
 
TRJBerg
K konne skrev:
Bodde i Uppsala vid tillfället så jag hyrde en sån liten lastbil och tog med min kompis som extraknäckt som flyttkarl. Det var rätt jobbigt men som tur var så var hantverkarna rätt less på att ha köket ståendes så för 500kr så hjälpte dom till att bära ner det. 3 starka polacker.

Kanske var lite naivt men det gick. Stenskivorna som jag varit orolig för gick rätt lätt men kylskåpet vägde 146kg och det var 3 trappor upp utan hiss. Så tur att vi fick hjälp med det. La kanske 5000 på bil+hjälp+emballage+flyttskateboard+filtar etc för att få till en så smidig flytt som möjligt.
Tack, bra att veta! Tänkte nog att det borde ha varit jobbigt.
 
Många bra tips i artikeln!

Vi valde att göra en delvis renovering istället för att byta ut allt, och blev väldigt nöjda.

- Luckor lämnades in för slipning och lackning, sidor och passbitar målades om på plats av samma firma.

- Stänkskydd i glas bort, mosaik in

- Nya handtag

- Väggar målades

- Lite ny ”inredning” i lådorna

- Ny blandare

Golv och vitvaror gjorde vi inget med - men nu har jag landat i att det nog får bli en matta på golvet.

https://www.byggahus.se/forum/threads/lacka-om-koeksluckor-och-semi-renovering-koek-story.436935/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.