1 464 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Montera nytt kök och golv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 785 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 785 inlägg
En bra början är att läsa vad golvtillverkaren skriver i sina instruktioner. Det brukar bero på om de nya under- och högskåpen i första hand hänger på väggen och bara har mindre stödben i framkanten eller om skåpen har hela sin vikt på golvet. Det beror också på vad det är för sorts golv.
Ställde samma fråga tidigare.
Jag tyckte det var enklare att ställa dit köket innan det nya golvet.
Lägger in nytt golv i gluggarnaa bara där diskmaskin, kyl/frys och spis står 👍
Så med andra ord, köket står på golvspån sen la jag vinylklick
Jag tyckte det var enklare att ställa dit köket innan det nya golvet.
Lägger in nytt golv i gluggarnaa bara där diskmaskin, kyl/frys och spis står 👍
Så med andra ord, köket står på golvspån sen la jag vinylklick
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Frågar du fem stycken så får du fem olika svar på en sådan fråga tyvärr.
De flesta tillverkare idag friskriver sig med att det inte ska läggas under inredningen men hur man gör om man har tunga akvarium eller bokhyllor ståendes på golvet pratas det sällan om.
Vi kollegor hade för en del år sedan en diskussion i ämnet vilket resulterade i telefonkontakt med Pergo som då rekommenderade att man la golv över hela ytan.
Personligen har jag lagt måååånga golv under inredningar hos kunder genom åren och aldrig haft några problem med detta.
Numera är det dock vanligare och vanligare med stenskivor vilket också tynger ner inredningen och i dessa fall har vi mer eller mindre slutat att lägga golv under inredningen.
Däremot har jag svårt och förstå varför ni ska låta gammalt golv ligga kvar. 😱
Tänk på problem som kan uppstå vid dörrhål/karmar samt att det kan uppstå gammal vidrig lukt beroende på vad det är för golv där ligger.
Själv har jag alltid kört med att ALLT gammalt ska bort...
De flesta tillverkare idag friskriver sig med att det inte ska läggas under inredningen men hur man gör om man har tunga akvarium eller bokhyllor ståendes på golvet pratas det sällan om.
Vi kollegor hade för en del år sedan en diskussion i ämnet vilket resulterade i telefonkontakt med Pergo som då rekommenderade att man la golv över hela ytan.
Personligen har jag lagt måååånga golv under inredningar hos kunder genom åren och aldrig haft några problem med detta.
Numera är det dock vanligare och vanligare med stenskivor vilket också tynger ner inredningen och i dessa fall har vi mer eller mindre slutat att lägga golv under inredningen.
Däremot har jag svårt och förstå varför ni ska låta gammalt golv ligga kvar. 😱
Tänk på problem som kan uppstå vid dörrhål/karmar samt att det kan uppstå gammal vidrig lukt beroende på vad det är för golv där ligger.
Själv har jag alltid kört med att ALLT gammalt ska bort...
För mig är det givet att ta bort gamla golvet och lägga nytt på hela ytan. Dels för att golvet annars skulle vara är halvfärdigt, dels för att man idag vill ha läckageskydd under diskmaskin, kyl och frys och då vill man ju ha ett slätt golv under.