Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Det här handlade om elnät! INTE kraftproduktion.
Det hänger inte ihop på nåt sätt då? Stänger du ett kraftverk och nätet är dimensionerat efter att det finns blir det mörkt, i stort och i smått.
"Nya skatteregler som annonserades i vårbudgeten har gjort att kraftvärmebolaget Sthlm Exergi inte får ihop ekonomin i produktionen av el från kraftvärme, och Ellevio hinner inte bygga ut elnätet i den takt som krävs."
Förstärka nätet/lokalnätet i Stockholm är kanske inte så näpet, vad vet jag?
 
Nästan alla har en jobbpendling som ligger klart under halva körsträckan för en elbil redan indag.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det hänger inte ihop på nåt sätt då? Stänger du ett kraftverk och nätet är dimensionerat efter att det finns blir det mörkt, i stort och i smått.
"Nya skatteregler som annonserades i vårbudgeten har gjort att kraftvärmebolaget Sthlm Exergi inte får ihop ekonomin i produktionen av el från kraftvärme, och Ellevio hinner inte bygga ut elnätet i den takt som krävs."
Förstärka nätet/lokalnätet i Stockholm är kanske inte så näpet, vad vet jag?
Du pratade om kärnkraft och vattenkraft, den ligger inte centralt och har därmed inget med saken att göra.
 
  • Gilla
DaErkiman
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du pratade om kärnkraft och vattenkraft, den ligger inte centralt och har därmed inget med saken att göra.
Klart det gör!
Du har ett kraftvärmeverk som de beskattar så leverantören stänger elproduktionen dvs den elen som producerats här måste ersättas av el(som producerats någon annanstans), då blir det transportsträcka och denna är inte utformad för att klara den mängden som tillkommer
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
alla elmätare skall bytas ut för att jämna ut förbrukningen under dygnet
gissar att det blir ett lägre pris nattetid

[länk]
Det är det ju redan, om du har timdebitering. Men detta påverkar fortfarande bara produktionssidan. För att du skall få påverkan på förbrukarsidan så behöver du trängselskatt på elnätet. En enkel sådan finns redan på flera platser i Sverige.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag funderar på om jag borde ha en ackumulatortank hemma, för att ackumulera elektricitet från natten till värme på dagen.

På det sättet så skulle man kunna jämna ut elförbrukningen över dygnet på vintern i alla fall. En isolerad IBC med 60-gradigt vatten bör ju räcka en dag. Det är ju ett sätt att spara pengar på.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att du skall få påverkan på förbrukarsidan så behöver du trängselskatt på elnätet.
Så trött jag blir...varför tror alla människor i (sosse)Sverige att alla problem löses med skatter?
Skatter är till för att finansiera de tjänster/åtaganden en stat har gentemot sina medborgare och omvärlden, inget annat.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Så trött jag blir...varför tror alla människor i (sosse)Sverige att alla problem löses med skatter?
Skatter är till för att finansiera de tjänster/åtaganden en stat har gentemot sina medborgare och omvärlden, inget annat.
Jag tror inte det, jag bara raljerar över att det är så Sverige fungerar.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
Det är väl inga större problem att ersätta Värtans 200MW med lite solceller. Det är ju bara runt 1,8miljoner m2 med moduler som behövs.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Magnus E K
R Robert-san01 skrev:
Det är väl inga större problem att ersätta Värtans 200MW med lite solceller. Det är ju bara runt 1,8miljoner m2 med moduler som behövs.
Nej, inte ens det räcker. Det skulle behövas månskensceller, okänt hur många kvadratkilometer.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Hur skulle det vara att helt enkelt minska energislöseriet?

Förbjud fasadbelysningar och lysande reklamskyltar på över en kvadratmeter. Förbjud uppåtlysande lampor på samma vis som Tjeckien. Förbjud uppvärmda trotoarer.
Hur långt skulle det räcka tro......
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Belysning svarar nog för ganska liten del, och uppvärmda trottoarer/gågator använder väl fjärrvärme? För att minska effekttopparna i centrala Stockholm skulle man t ex kunna förbjuda elektriska spisar i alla lägenheter som har gas indragen.
 
Det finns säkert många flaskhalsar i nätet men det jag menade var ju att man löser ju inte framtida behov med fler producerande enheter. Det vanliga distributionsnätet är iallafall för litet och ska det laddas elbilar kors och tvärs får man ju i princip uppgradera allt typ............Det är ju bara tänka sig hur det blir när alla fastigheter kanske får som norm att ha förberett för kanske 63A för att rymma allt vad framtiden kräver. Då är det inte svårt att inse vad övriga nätet står inför.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Belysning svarar nog för ganska liten del, och uppvärmda trottoarer/gågator använder väl fjärrvärme? För att minska effekttopparna i centrala Stockholm skulle man t ex kunna förbjuda elektriska spisar i alla lägenheter som har gas indragen.
Knappast bra för koldioxiden i atmosfären dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.