Byggahus.se

Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    344 Röster 40,0%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    155 Röster 18,0%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,2%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    859
Men Postnord säger ju själva att de tar betalt för Tullhanteringen också.
 
Bara för att förtydliga vad Tullverket säger på sin sida:
"I vanliga fall är det Postnord som tulldeklarerar din vara. Om du inte vill att Postnord ska göra din deklaration kan du välja att göra det själv."

Och detta säger PostNord:
"Importdeklaration privat (Deklarerat varuvärde under 1500 kr) 60 kr (75 kr inkl. moms)"

Det borde innebära att det jag kan göra själv är det som kostar 75kr hos posten...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter inte som att det bli billigare...
Nej givevis inte, men in poäng är ju att även om sidan råkar vara uppdaterad i år (anpassad till postens nya system) så har det gått att tulldeklarera och betala in moms även förut.
 
Jag har försökt hitta den informationen för något eller några år sedan. Då handlade det om hurvida man kunde momsa paket som posten missade. Men det gick inte. Försök själv hitta någon information om hur man gör som är äldre än postens nya regelverk. Det gick inte att tulla paket som privatperson.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
Alltså jag betalar gärna om dom kunde vara så snälla att leverera!
Det tog 7 dagar för mitt paket från Asien till Sverige och ankom Sverige den 27de men har nu 14 dagar senare inte kommit fram till mig än. Har betalat avgift och allt men ändå står det fortfarande "på väg".
Jäkliga stort land vi har eller så levereras det med sirap..
Postmord har enorma problem med logistiken verkar det som ...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nej givevis inte, men in poäng är ju att även om sidan råkar vara uppdaterad i år (anpassad till postens nya system) så har det gått att tulldeklarera och betala in moms även förut.
Svar nej!
 
martin43 martin43 skrev:
Nej givevis inte, men in poäng är ju att även om sidan råkar vara uppdaterad i år (anpassad till postens nya system) så har det gått att tulldeklarera och betala in moms även förut.
:thinking: att sidan är uppdaterad säger väl inget om när den skapades och vad den tidigare innehöll?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Dvs även då förutsattes det att posten stoppat paketet.
 
Det står oxå "Tänk på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv."
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bara för att förtydliga vad Tullverket säger på sin sida:
"I vanliga fall är det Postnord som tulldeklarerar din vara. Om du inte vill att Postnord ska göra din deklaration kan du välja att göra det själv."

Och detta säger PostNord:
"Importdeklaration privat (Deklarerat varuvärde under 1500 kr) 60 kr (75 kr inkl. moms)"

Det borde innebära att det jag kan göra själv är det som kostar 75kr hos posten...
ja fast det där känns ändå som en tankevurpa från någon. Tulldeklarera kan du mycket riktigt göra själv men det är ju fortfarande så att själva avgiften finns där ändå. Den tar alla ut som hanterar paketet vid gränsen. Alltså tullen själva eller nån annan aktör som sköter detta. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Annars skulle alltså större företag också slippa avgiften som ju alltid sköter papperen själva? Det gör de inte kan jag lova. Det finns inga som har så mycket avgifter som importhamnar och tullkontor. Där får man avgift på avgift och än det ena och än det andra pålagt för att de passerar "tullen"
75kr i sammanhanget för en import är rena fyndet egentligen........
 
hsd
DHL tar följande:
Som transportör hanterar vi införtullning och tulldeklaration av ditt gods. Det innebär även att vi använder vår kredit/konto hos tullen för dina importavgifter. Därför tillkommer en tilläggsavgift per försändelse för vår hantering, kallad Om dina totala importavgifter vid privat import är under 50 kr är vår tilläggsavgift 25 kr + moms (totalt 31,25 kr). Är de totala importavgifterna under 300 kr är vår tilläggsavgift 50 kr + moms (totalt 62,50 kr). Är de totala importavgifterna mellan 300 – 3 333 kr är vår tilläggsavgift 100 kr + moms (totalt 125 kr). För belopp över 3 333 kr är vår tilläggsavgift 3 % av beloppet + moms.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det står oxå "Tänk på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv."
Och det var naturligtvis som jag misstänkte, PostNord tar samma avgift om jag deklarerar momsen själv, trots att det blir mindre arbete för dem:
"Om du som privatperson vill deklarera och betala in moms för import brev själv, kommer ändå en hanteringsavgift på 75 kronor tas ut, då PostNord fortfarande hanterar försändelsen och det tillkommer extra arbete.

För företagskunder ser det annorlunda ut."
 
  • Arg
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Det behövs ju ett online system till tullen där posten kan kontrollera att tull och moms är betalt, så slipper de sortera undan och slarva bort paketen, för dom som är beredda på att betala i förskott.
Alternativt att utlämningsstället hanterar inbetalningen av tull/moms. Då blir extrahanteringen minimal.

Edit: Är det ingen som tänkt på detta?? Hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I min fråga till Tullverket så föreslog jag just det.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.