316 641 läst · 1 957 svar
317k läst
2,0k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Men återigen, hanteringen av paketet på själva tullområdet kostar iallafall.Förstår inte varför ni hakar upp er på att det måste bli gratis om ni gör pappersjobbet själva ? Någon bär och sorterar paketet också och de ska ha lön de också och lokalerna ska finansieras.blackarrow skrev:
Det behövs ju ett online system till tullen där posten kan kontrollera att tull och moms är betalt, så slipper de sortera undan och slarva bort paketen, för dom som är beredda på att betala i förskott.
Alternativt att utlämningsstället hanterar inbetalningen av tull/moms. Då blir extrahanteringen minimal.
Edit: Är det ingen som tänkt på detta?? Hur svårt kan det vara?
Jag säger inte att det skall bli gratis. Jag vill bara inte betala för att de gör tulldeklarationen åt mig. I PostNords beskrivning av tjänsten så hävdar de att det är denna de tar betalt för, men uppenbarligen är den gratis. De beskriver inte korrekt vad det är de tar betalt för.
Om jag slipper moms på produkten för att den är momsfri, slipper jag då betala 75kr? Knappast. Jag har fått varor där jag har betalat 75kr för postens hantering, trots att varan är momsbefriad.
Om jag slipper moms på produkten för att den är momsfri, slipper jag då betala 75kr? Knappast. Jag har fått varor där jag har betalat 75kr för postens hantering, trots att varan är momsbefriad.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
PostNord levererar inte! Trots att avsändaren betalat extra för SMS-avisering och tjänsten innebär att varan ska levereras till dörr, så struntar PostNord systematiskt både att avisera och att leverera. Man får själv jaga rätt på var paketen befinner sig och åka och hämta paketen. Två dagar efter att paketet redan hämtats på terminal skickas avisering per brev ut... och då var det inte överenskommet att avi skulle skickas med B-post. Hur kunde posthanteringen urarta och bli så här dålig?
All post som kommer in till Sverige sorteras. Viss post sorteras undan, transporteras undan och magasineras i väntan på att ett par hundra nyanställda ska hantera dessa brevpåsar och paket.S Stefan1972 skrev:
Likväl som att sortera ut paket som inte behöver momsas bland all post skulle sorteringsmaskinen kunna sortera ut fördeklarerade paket där moms och tull är förbetalt som då kan levereras utan extra magasinering och hantering. Ingen extra hanteringskostnad uppstår.
Ett annat alternativ vore sampackning i kina, tex 10 små plastpåsar som kallas brev, läggs i ett större paket och man betalar bara en hanteringsavgift isf 10 på sin order, men då blir det väl kaos i kinas paketlogistik.
Fast just det har de gemensamt med alla transportörer. De har en avtalspart,och det är den som beställt frakten av dem. Normalt är det säljaren, men det finns inget som hindrar att mottagaren gör det. Däremot kan det bli svårhanterligt för säljaren.A Allinug skrev:
Gäller detta inrikes paket?A Allinug skrev:PostNord levererar inte! Trots att avsändaren betalat extra för SMS-avisering och tjänsten innebär att varan ska levereras till dörr, så struntar PostNord systematiskt både att avisera och att leverera. Man får själv jaga rätt på var paketen befinner sig och åka och hämta paketen. Två dagar efter att paketet redan hämtats på terminal skickas avisering per brev ut... och då var det inte överenskommet att avi skulle skickas med B-post. Hur kunde posthanteringen urarta och bli så här dålig?
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Fast riktigt så enkelt är det nog inte. Alla importpaket kommer ju till en tullgräns. Antingen på arlanda eller importhamn. De som transporteras inom EU går antagligen inte samma väg riktigt så faktum kvarstår ju ändå att gods från utrikes på ett eller annat sätt passerar "tullen" och de vill ha betalt för den hanteringen. Även om man så att säga deklarerar det i förväg så är det någon som ska titta på det och sortera det på dessa ställen. Det finns liksom ingen som importerar varor som slipper dessa avgifter. Många större deklarerar allt själva i förväg dessutom och då sparar man in den kostnaden iallafall för gör man inte det själv tar de duktigt betalt för den tjänsten också. Även om nu posten kraftigt förenklat förklaringen vad avgiften står för så är det fortfarande inte själva deklarerandet de tar betalt för utan att den hanteras av dem överhuvudtaget. De har de ju själva svarat vid frågor som framgår i tidigare svar..blackarrow skrev:
All post som kommer in till Sverige sorteras. Viss post sorteras undan, transporteras undan och magasineras i väntan på att ett par hundra nyanställda ska hantera dessa brevpåsar och paket.
Likväl som att sortera ut paket som inte behöver momsas bland all post skulle sorteringsmaskinen kunna sortera ut fördeklarerade paket där moms och tull är förbetalt som då kan levereras utan extra magasinering och hantering. Ingen extra hanteringskostnad uppstår.
Ett annat alternativ vore sampackning i kina, tex 10 små plastpåsar som kallas brev, läggs i ett större paket och man betalar bara en hanteringsavgift isf 10 på sin order, men då blir det väl kaos i kinas paketlogistik.![]()
Man får liksom komma ihåg att man är importör på samma villkor som nån annan och vill man importera ett tiopack hårnålar så hanteras det på samma vis som 150 pall kalsonger.
Det är ju det som är själva grundproblematiken för folk ser sig inte som importörer utan de köper på postorder bara och det slumpar sig så att avsändaren finns i kina och nej varför ska jag betala en massa avgifter. jag har ju bara köpt en liten grej för 11kr. Varför ska jag då betala en avgift på 75kr? Som exempel alltså. Nu är det ju ändå vissa gränser men jag försöker bara berätta hur de flesta ändå tänker.
Ett paket från Holland med levande växter, ett från Tyskland, ett från en bilskrot i Sverige och ett annat paket från Sverige med hemleverans.S sunqan skrev:
Paketet från bilskroten betalade jag tom 300 kr i frakt för!
Andra paket som skickas som inrikes brev och som mycket väl skulle gå ner i min postlåda delas heller inte ut, men då får man avin direkt i lådan och vet var man kan hämta brevet. Så paket som skickas som brev fungerar bättre.
Värre är det med PostNords hemleveranser. Då vet man aldrig var man ska leta efter paketen...
Nej, inte riktigt, men problemet var "kinabreven" som slank igenom utan tull och moms blev så många.S Stefan1972 skrev:Fast riktigt så enkelt är det nog inte. Alla importpaket kommer ju till en tullgräns. Antingen på arlanda eller importhamn. De som transporteras inom EU går antagligen inte samma väg riktigt så faktum kvarstår ju ändå att gods från utrikes på ett eller annat sätt passerar "tullen" och de vill ha betalt för den hanteringen. Även om man så att säga deklarerar det i förväg så är det någon som ska titta på det och sortera det på dessa ställen. Det finns liksom ingen som importerar varor som slipper dessa avgifter. Många större deklarerar allt själva i förväg dessutom och då sparar man in den kostnaden iallafall för gör man inte det själv tar de duktigt betalt för den tjänsten också. Även om nu posten kraftigt förenklat förklaringen vad avgiften står för så är det fortfarande inte själva deklarerandet de tar betalt för utan att den hanteras av dem överhuvudtaget. De har de ju själva svarat vid frågor som framgår i tidigare svar..
Man får liksom komma ihåg att man är importör på samma villkor som nån annan och vill man importera ett tiopack hårnålar så hanteras det på samma vis som 150 pall kalsonger.
Det är ju det som är själva grundproblematiken för folk ser sig inte som importörer utan de köper på postorder bara och det slumpar sig så att avsändaren finns i kina och nej varför ska jag betala en massa avgifter. jag har ju bara köpt en liten grej för 11kr. Varför ska jag då betala en avgift på 75kr? Som exempel alltså. Nu är det ju ändå vissa gränser men jag försöker bara berätta hur de flesta ändå tänker.
Tror iofs att posten hellre automatsorterar 10-tals plastpåsebrev än några lådor som måste tullas manuellt.
Så man blev tvungen att stoppa den tull och framförallt momsfria kinaimporten pga de stora volymerna och uteblivna skatteintäkterna.
Jag tycker absoluta att man skall betala tull och moms på privatimport, annars blir det orättvis konkurrens!
Nån bekant provade att frakta via EU land, Spanien och Estland, men det blev en dyrare administrationsavgift än postens... Är det så att man inte vill betala skatt/mons så är det nog något annat problem man har. I det här falle tblev den nog bara en överraskning...
Ok. Själv har jag bara haft problem med eu-paket. Det verkar inte spela nån roll vad avsändaren valt för tilläggstjänst eller om sms-avisering ingår i avsändarlandet. När postnord (liksom tidigare posten och även dhl freight för den delen) tar över ansvaret tappas det nästan alltid bort. Båda dessa bolag byter ju dessutom trackingnummer när det kommer till sverige, men hos podtnord kan man numer söka på originalnumret också. De värsta att ha att göra med är dhl freight... men dhl express kundtjänst brukar vara jättetrevliga och brukar hjälpa till att reda ut stöket med dhl express trots att de egentligen bara delar namnet.A Allinug skrev:Ett paket från Holland med levande växter, ett från Tyskland, ett från en bilskrot i Sverige och ett annat paket från Sverige med hemleverans.
Paketet från bilskroten betalade jag tom 300 kr i frakt för!
Andra paket som skickas som inrikes brev och som mycket väl skulle gå ner i min postlåda delas heller inte ut, men då får man avin direkt i lådan och vet var man kan hämta brevet. Så paket som skickas som brev fungerar bättre.
Värre är det med PostNords hemleveranser. Då vet man aldrig var man ska leta efter paketen...