Byggahus.se

Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

344 Röster 40,0%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

155 Röster 18,0%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

328 Röster 38,2%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    859
Ja, det är helt otroligt att mina paket utomlands försvinner vid gränsen och detsamma i andra riktningen. Jag har paket på väg till England som inte längre är spårbart då det lämnat Sverige och detsamma med ett paket jag väntar på från England. Bägge paketen har gått att följa till gränsen, sedan är de som uppslukad av ett svart hål. Det ena paketet går med DPD (posten) det andra med DHL, men det är lika illa vilken av dessa man använder sig av.

Bägge paketen passerade gränsen för sex dagar sedan och därefter finns ingen information alls.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är helt otroligt att mina paket utomlands försvinner vid gränsen och detsamma i andra riktningen. Jag har paket på väg till England som inte längre är spårbart då det lämnat Sverige och detsamma med ett paket jag väntar på från England. Bägge paketen har gått att följa till gränsen, sedan är de som uppslukad av ett svart hål. Det ena paketet går med DPD (posten) det andra med DHL, men det är lika illa vilken av dessa man använder sig av.

Bägge paketen passerade gränsen för sex dagar sedan och därefter finns ingen information alls.
Vilken dhl? Det finns fler. I tyskland är de t.ex. tre...

I detta fallet DHL från Sverige till England.

Har man inget eget konto på DHL så brukar paket som skickas med dem övergå till posten och borde vara sökbart där. Lika DPD paketen är sökbara på postens hemsida. Har sökt många paket genom åren och helt utan information vid gränsen har jag aldrig varit med om. Förutom då om man vet att det är skickat med DHL och sen bara söker på DHLs hemsida då såklart. Deras spårning upphör ju så fort det hamnar i postens händer.

S Stefan1972 skrev:
Har man inget eget konto på DHL så brukar paket som skickas med dem övergå till posten och borde vara sökbart där. Lika DPD paketen är sökbara på postens hemsida. Har sökt många paket genom åren och helt utan information vid gränsen har jag aldrig varit med om. Förutom då om man vet att det är skickat med DHL och sen bara söker på DHLs hemsida då såklart. Deras spårning upphör ju så fort det hamnar i postens händer.
Nja.

Skickar man med dhl express är det dhl express med sitt nät av servicepoints som hanterar det, skickar msn med dhl freight är det dhl freight som hanterar det (,enbart utkörning på kontorstid eller avhämtning på terminal). Inget av dessa går via postnord. Dhl parcel (www.dhlpaket.se) är jsg osäker på. Från tyskland kan man skicka med dul deutche post och då blir det postnord som levererar.
Vad tjänsterna heter i uk vete 17... men att säga att man skickar med dhl är inte tillräckligt, mottagaren måste veta vilket dhl.

S sunqan skrev:
Nja.

Skickar man med dhl express är det dhl express med sitt nät av servicepoints som hanterar det, skickar msn med dhl freight är det dhl freight som hanterar det (,enbart utkörning på kontorstid eller avhämtning på terminal). Inget av dessa går via postnord. Dhl parcel (www.dhlpaket.se) är jsg osäker på. Från tyskland kan man skicka med dul deutche post och då blir det postnord som levererar.
Vad tjänsterna heter i uk vete 17... men att säga att man skickar med dhl är inte tillräckligt, mottagaren måste veta vilket dhl.
Det är väl inte riktigt så heller eftersom det är massor med dhl paket från tex tyskland som posten distribuerar. Det finns definitivt inga klara linjer om vem som distribuerar i slutändan.

Jag har skickat med DHL paket, när paketet lämnat Sverige så är det inte spårbart längre.

Och paketet från England går med deras postverk, även detta tappar sårbarheten vid gränsen.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har skickat med DHL paket, när paketet lämnat Sverige så är det inte spårbart längre.

Och paketet från England går med deras postverk, även detta tappar sårbarheten vid gränsen.
Royal mail eller dhl mail? :)

pacman42 pacman42 skrev:

vart spårar du det isåfall? Det borde ju rimligtvis vara synligt på motpartens sidas dhl eller postverks hemsida

Jag har testat allt. Men det är inte lätt att veta hur numret skall skrivas.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har testat allt. Men det är inte lätt att veta hur numret skall skrivas.
nä det är också sant, finns inget konsekvent där heller. DHL kör med tre olika nummer och ibland får man lägga till nånting eller ta nåt nummer som inte alls verkar vara nå kollinummer. Nån gång har jag fått lägga till nollor för att det skulle bli tio siffror jämt eller nåt sånt. Antar att det beror på att det skulle bli oerhört tungrott att koppla ihop alla länders ta system. Det skulle nog bli värre än försäkringskassans datasystem.

S Stefan1972 skrev:
vart spårar du det isåfall? Det borde ju rimligtvis vara synligt på motpartens sidas dhl eller postverks hemsida
Om det ju inte vore för den lilla detaljen att man byter trackingnummer...
Och postnords kundtjänst har noll koll oftast, en gång tog det 40 minuterninnan personen på kundtjänsten konstaterade att pistnord bytte trackingnummer när de tog över...

Men... Det var länge sen jag råkade ut gör att man inte kunde använda det ursprungliga numret, men på rätt trackingsida... Hatar när det står att försändelsen lämnats över till the delivering agent. Det bästa är när man måste ta hjälp av avsändaren, de har ingen aning om att det är så krångligt.

@sunqan, helt enligt mina erfarenheter också. Och när jag får paket från Asien, då försvinner spårbarheten i alla system när de kommer till Sverige också, de rapporteras ofta som levererade i samma ögonblick de kommit till Sverige.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
May not ship to Sweden
Efter Postnords avgift och fördröjning av paketleveranser från Kina, är det nu ett flertal företag som inte skickar något till Sverige!
Jag förstår dem, då många paket blir liggande även efter att PostNord fått sin betalning. Med leveransgaranti får då leverantören från Kina betala tillbaks varans pris och kunden behåller varan.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Varför skulle kunden få behålla varan? Nu var det något jag inte förstod. Eller menar du att man får ersättning för att paketet inte dykt upp i tid och sedan kommer varan i alla fall? När det har hänt har jag betalat tillbaka pengarna till säljaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.