Byggahus.se
Det är inte ovanligt att man har en pressad budget när man behöver byta ut köksinredningen. Många sneglar då på kökstillverkarna som har en lågprisprofil. Men vad är det för skillnad på dem och vem är billigast egentligen?

Du kan läsa artikeln här: Jämförelse kök från Epoq, Ikea, HTH gds och Kvik
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Lutar åt att det blir Ikea då :)
 
  • Gilla
Tohan
  • Laddar…
Synd att ni inte tog med Kitchn också. Är ju en av de 3 danskarna.
 
  • Gilla
ninne45
  • Laddar…
I
Konstigt att ni skriver att man kan specialbeställa mått via hth gds. När vi köpte kök så tittade vi på hth gds men då luckan vi ville ha ej fanns i gds systemet så gick dom bort. Dom hade en snarlik kulör i gds men då var den ej lackad i samma färg på insidan. Att beställa stommar från gds och luckor från ordinarie systemet var inte omöjligt men tydligen svårt. Blev ikea i slutändan då dom hamnade ca 25000 billigare mot hth gds sortimentet. Berätttade även detta för säljaren på hth och han prutade 15000 direkt på sitt pris.
 
  • Gilla
mandmblocket
  • Laddar…
Gjorde ett seriöst försök att handla HTH förra året. Behövde ett knippe skåp till tvättstugan. Det blev i praktiken en helt omöjlig uppgift.

Standardsortimentet i GDS räckte inte för att få till en ok lösning så då behövde man komplettera med enstaka prylar ur beställningssortimentet, och någonstans där blev det en så krånglig apparat att det knappt gick att beställa eftersom man skulle sitta ner med en designer och priset var olika osv osv osv.

Till slut skippade vi hth och gick tvärsövergatan till ikea och hämtade prylarna på lagret. När jag råkade glömma en täcksida var det bara att åka tid igen och hämta. Och det jag råkade ta för mycket av lämnade jag tillbaka rakt över disk.
 
Nja, det där sa inte så mycket och en prisskillnad mellan 22 och 30 tusen skulle jag säga är i det närmaste oväsentlig. Det lär ju komma till en hel massa för övrigt, så slutsumman blir förstås mycket högre. I så fall är 8000 inte så mycket (tänk på vad maten kostar på ett år!). Jag skulle nog välja tillverkare på helt andra grunder.

I första hand för min egen del känner jag till Ikea ganska väl och det skulle vara ett skäl att fortsätta med dem om jag skulle inreda kök. Däremot är det dåligt av dem att inte kunna erbjuda andra mått än heltalsmultiplar av 20 cm, dvs 20, 40, 60 och 80 på både bredd och höjd. I deras förra system kunde man välja både 30 och 50 cm bredd, vilket kan vara praktiskt när man försöker hitta den mest praktiska lösningen. Å andra sidan kan jag tänka mig att utgå från deras skåp och såga till egna varianter. Det går ibland med både skåp och luckor. En klar fördel är att man ofta och enkelt kan komplettera i något av deras varuhus.

Rådet jag skulle ge är att välja den leverantören som kan erbjuda det utseende man tycker bäst om. Gissningsvis kan man göra en bra affär hos Elgiganten om man köper både inredning och vitvaror där. De brukar vara intresserade av att diskutera priset om man är en hyfsad förhandlare! Det kan man tjäna många tusenlappar på.
 
  • Gilla
TedSprague och 1 till
  • Laddar…
L
Skulle vilja lägga till en aspekt som jag tycker är viktig, service. Vilken upplever ni ger bäst service?
Vi valde för några år sedan Kvik i Gävle då deras utbud av stommar passade bäst in i vårat kök ( gav mest lådvolym o minst antal passbitar). Tyckte tyvärr att servicen var usel. Okunnig och dålig hjälp med uppritning, problem m beställning(saknades delar vid flera tillfällen), höll inte tidplan samt när vi satt upp det kom det fram att vi fått några delar fel också. De hävdade förstås sin oskuld. Där och då önskar jag att vi valt Ikea, superbra service och reklamationsmöjligheter.
 
  • Gilla
ninne45 och 2 till
  • Laddar…
lotta_johansson skrev:
Skulle vilja lägga till en aspekt som jag tycker är viktig, service. Vilken upplever ni ger bäst service?
Vi valde för några år sedan Kvik i Gävle då deras utbud av stommar passade bäst in i vårat kök ( gav mest lådvolym o minst antal passbitar). Tyckte tyvärr att servicen var usel. Okunnig och dålig hjälp med uppritning, problem m beställning(saknades delar vid flera tillfällen), höll inte tidplan samt när vi satt upp det kom det fram att vi fått några delar fel också. De hävdade förstås sin oskuld. Där och då önskar jag att vi valt Ikea, superbra service och reklamationsmöjligheter.
Intressant, vi hade precis motsatt upplevelse av Kvik i GBG. Överlägsen service och kunskap mot de andra lågprismärkena. Upplever dessutom att kvalitén är mycket bättre än på exempelvis IKEA som vi köpte bara fyra år tidigare (lägenheten innan huset).

Vi beställde dessutom installation (till skillnad mot när vi installerade från IKEA då jag gjorde jobbet) och här hade de en egen installatör som kunde köken utan och innan och levererade ett utmärkt resultat på väldigt kort tid.
 
  • Gilla
BafrinAukea och 1 till
  • Laddar…
B
Först och främst har ni gjort en hemsk research.

HTH gds har ju inte möjlighet att måttanpassa stommar eller luckor. Kvik däremot har det, om än med längre leveranstider.

Kviks beslag kommer från Blum

Ikeas beslag är väl knappast från Blum.

Jämförelsen är också totalt ointressant så länge man inte räknar in bänkskivor samt andra nödvändiga saker till köket
 
  • Gilla
Johana1990 och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Nja, det där sa inte så mycket och en prisskillnad mellan 22 och 30 tusen skulle jag säga är i det närmaste oväsentlig. Det lär ju komma till en hel massa för övrigt, så slutsumman blir förstås mycket högre. I så fall är 8000 inte så mycket (tänk på vad maten kostar på ett år!). Jag skulle nog välja tillverkare på helt andra grunder.

I första hand för min egen del känner jag till Ikea ganska väl och det skulle vara ett skäl att fortsätta med dem om jag skulle inreda kök. Däremot är det dåligt av dem att inte kunna erbjuda andra mått än heltalsmultiplar av 20 cm, dvs 20, 40, 60 och 80 på både bredd och höjd. I deras förra system kunde man välja både 30 och 50 cm bredd, vilket kan vara praktiskt när man försöker hitta den mest praktiska lösningen. Å andra sidan kan jag tänka mig att utgå från deras skåp och såga till egna varianter. Det går ibland med både skåp och luckor. En klar fördel är att man ofta och enkelt kan komplettera i något av deras varuhus.

Rådet jag skulle ge är att välja den leverantören som kan erbjuda det utseende man tycker bäst om. Gissningsvis kan man göra en bra affär hos Elgiganten om man köper både inredning och vitvaror där. De brukar vara intresserade av att diskutera priset om man är en hyfsad förhandlare! Det kan man tjäna många tusenlappar på.
Det sade hur mycket som helst. 8 papp är vad en übersuperduper-häll/ugn/kyl/frys kostar. Kan jag spara in det genom att välja en tillverkare med ytterst snarlika produkter, så är det en no-brainer.

Jag är en mycket god affärsman, men jag fullkomligt avskyr att en person kan snacka sig tillett bättre pris än jag. Det vittnar endast om att säljaren är oseriös och har satt ett alldeles för högt pris från början.
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Byggarebob11 skrev:
Ikeas beslag är väl knappast från Blum.

Jämförelsen är också totalt ointressant så länge man inte räknar in bänkskivor samt andra nödvändiga saker till köket
Ikea hat två serier beslag, en billigare och en dom är Blum.
 
  • Gilla
Iluna3000 och 1 till
  • Laddar…
Byggarebob11 skrev:
Först och främst har ni gjort en hemsk research.

HTH gds har ju inte möjlighet att måttanpassa stommar eller luckor. Kvik däremot har det, om än med längre leveranstider.

Kviks beslag kommer från Blum

Ikeas beslag är väl knappast från Blum.

Jämförelsen är också totalt ointressant så länge man inte räknar in bänkskivor samt andra nödvändiga saker till köket
Snack. Du kanske är så privilegierad att du kan snyta dig med 8 papp. De flesta av oss är inte det. Jämförelsens premisser presenterades i början av artikeln, så vad är problemet? Bänkskivor och handtag kan man välja från vilken leverantör och tillverkare som helst, och DET är därmed ointressant att ha med i jämförelsen. Gångjärn, dämpare och sådant som kan vara tillverkarberoende är en helt annan femma.
 
  • Gilla
Gotsbo och 1 till
  • Laddar…
Byggarebob11 skrev:
Först och främst har ni gjort en hemsk research.

HTH gds har ju inte möjlighet att måttanpassa stommar eller luckor. Kvik däremot har det, om än med längre leveranstider.

Kviks beslag kommer från Blum

Ikeas beslag är väl knappast från Blum.

Jämförelsen är också totalt ointressant så länge man inte räknar in bänkskivor samt andra nödvändiga saker till köket
Kanske ska läsa på lite innan du försöker dissa något du inte verkar veta ett skit om.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant, vi hade precis motsatt upplevelse av Kvik i GBG.
Jag håller med Lotta, också Kvik i GBG (Sisjön) där jag ritade. Dock var Bäckebol himla trevliga att prata med, så möjligen hade de varit bättre. Blev avskräckt dock, och priset ska vi inte tala om... Ett halvfärdigt kök (säljaren lyckades inte ens rita klart det vi kom överens om) för trippla Ikea-priset var inte aktuellt...
 
det jag föredrar med ikea är att jag kan planera allt själv, lägga en beställning, och sen hämta upp det på varuhuset.

för något år sen skulle jag byta luckor i min dåvarande lägenhet där det var gamla ikea faktum-stommar. ikea hade då slutat erbjuda efterbeställning av faktum-delar, men Epoqs kök har samma mått som Faktum. Resultatet blev bra, men det jag själv hade kunnat klicka hem på ikea, tog en bra tid att få till via Epoq. Man kan inte beställa något själv utan allt måste gå via deras "köksexperter"

Nu ska jag bygga helt nytt kök i huset jag flyttat till, och ikea är ett självklart val även om jag gillade epoqs varor.
 
  • Gilla
Vesh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.