Bowman
S Stadsfiskalen skrev:
3


Hur skiljde sig priset mellan Epoq och Ikea? Var det någon kampanj när du jämförde?
Med ungefär samma bygge, svårt att få det exakt lika såklart. Så blev det på tusenlappen samma ca 50kkr minus vitvaror.
 
J Jarlsgård skrev:
Idag går dessutom Ikea att få med täcksidor i glas till lådorna
[bild]

Sockelhöjden är väldigt inviduellt, nackdelen där är la att Ikea inte har sockellådor något jag själv tycker är rätt käckt för att ha sånt man inte använder allt för ofta.

Sen ställer det till om man vill ha en sockelradiator då det blir för lågt för dessa. Annars är det inget fel på Ikea :)
Jo, i Metod kan man få lådsidor - om man betalar extra. 30 år eller mer har det tagit innan Ikea ordnade detta. Dessutom har man gjort det märkvärdigare än det behöver vara genom att använda klar plast så att man kan se igenom, och som förmodligen lätt blir repigt. Hur ofta har man nytta av det? Som ses på bilden i inlägget jag kommenterar går sidan bara till halva höjden, så innehållet kan i alla fall ramla ut om man väljer den varianten. Köksbranschen har länge varit utseende före funktion, inte minst nu. Det här är bara ett exempel.
 
Redigerat:
Att använda glas som Ikea gör Är det flera tillverkare som gör. Tycker själv att det känns som ett bättre alternativ än att ha släta pladt/plåtsidor då översikten blir bättre!

Att det kostar extra gör det nog hos alla tillverkare och lär alltid ha gjort, inget konstigt där.
 
  • Gilla
oddiq
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Värt att nämna kan ju vara att Ikea har lägre sockelhöjd än de andra (epoq och hth iaf).

Sen spelar tillbehören in stor roll anser jag, hth tex har utdragbar städskåpsinredning vill jag minnas, något som tex Ikea inte har.

Lite mer tillbehör i kalkylen tror jag kunnat göra skillnad, så som bestickinsatser, lådavskiljare och dylikt. Priserna på dessa tillbehör kan lägg skilja 1-200kr/st och när man börjar plussa ihop det så blir det en hel del
:)
Sockelhöjden bör vara viktigt vid bedömningen; bygger man om ett gammalt kök kan det finnas behov av att dra rör under bänkskåpen och då finns det inte mycket plats under Ikeas Metod. Ikeas sockelhöjd är ett ofrånkomligt resultat av valet att ha alla mått baserade på 20 cm (och lådor som kan vara 10 cm höga).

Rätt om tillbehör och annat! Val av leverantör bör baseras på en totalkalkyl, där man också bör undersöka vad som kan användas från andra (direkt eller genom att borra några extra hål för fäste) för att få köket så komplett som möjligt. Besökare på byggahus.se är väl ganska händiga i allmänhet?
 
H Höök skrev:
Om jag minns rätt Marbodals enklaste, spelar i samma liga. Hemmakök hos vanlig tvåbarnsfamilj.

Det som jag tror påskyndar nedbrytningsprocessen är om en ställer in blöt/fuktig disk eller inte. Och blir det ett hack i färgen så bör en bättringsmåla omgående så inte fukt tränger in för det tål inte spånskivor.

En del av spånköken ser ut som skräp redan som nya med slarvigt limmad laminat, vassa kanter i stommar osv. Syna!
Vi valde ett massivträkök, såklart dyrare än Ikea men i samma härad som tex Ballingslöv... Vitvaror håller 5-10 år, ett bra kök kan hålla fem gånger så länge. Måste man renovera resten (golv, fönster,byta el, vvs osv) så blir det inte totalt sett ett stort tillägg procentuellt sett. Har dock stor respekt för där en stram budget finns, då är det ju perfekt med dessa billiga kök. Dock tror jag de som byter kök från 60 talet och tidigare till Ikea gör sig själva en björntjänst, för gamla kök hade ofta bra kvalitet...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag kan bara säga att vi är väldigt nöjda med Epoq köket, bra kvalité med lådor, gångjärn från ett av wurts dotterbolag. Men det bästa av allt är bänkskivan av Quartz, den kostade en slant men kommer aldrig att svälla av vatten eller få lister som släpper. Deras ritprogram gillade jag och möjlighet att välja udda bredder. När vi beställde köket så frågade säljaren om vitvaror, jag sa att de var 15K dyrare än att köpa på nätet ”inga problem” sa säljaren och prismatchade alla vitvaror.
 
B Bumlersson skrev:
Jag kan bara säga att vi är väldigt nöjda med Epoq köket, bra kvalité med lådor, gångjärn från ett av wurts dotterbolag. Men det bästa av allt är bänkskivan av Quartz, den kostade en slant men kommer aldrig att svälla av vatten eller få lister som släpper. Deras ritprogram gillade jag och möjlighet att välja udda bredder. När vi beställde köket så frågade säljaren om vitvaror, jag sa att de var 15K dyrare än att köpa på nätet ”inga problem” sa säljaren och prismatchade alla vitvaror.
Det var det jag skrev tidigare. Epoq kan vara ett utmärkt val; i synnerhet om man samtidigt köper vitvaror på Elgiganten.
 
Bowman
Jag fastnade mest för epoq. Men smidigheten med Ikea kanske vinner ändå.
 
Något som kan vara värt att ta med är stomhöjden och totala arbetshöjden. KVIK och IKEA har mig veterligen 80cm höga stommar men med lite olika sockelhöjd Ikea runt 8cm och KVIK justerbar mellan 9-12cm. Så hos dessa 2 märken får man ju en del extra utrymme för pengarna. Kan vara bra att ta med i beräkningen.
 
L LinusK skrev:
Något som kan vara värt att ta med är stomhöjden och totala arbetshöjden. KVIK och IKEA har mig veterligen 80cm höga stommar men med lite olika sockelhöjd Ikea runt 8cm och KVIK justerbar mellan 9-12cm. Så hos dessa 2 märken får man ju en del extra utrymme för pengarna. Kan vara bra att ta med i beräkningen.
Kom i så fall ihåg att kontrollera vad som får plats i lådorna när konstruktionens höjd har räknats bort. Ikeas lådor med 10 cm höjd ger inte mycket utrymme. Prova exempelvis med en vanlig visp och se om lådan kan stängas.
 
  • Gilla
LinusK
  • Laddar…
En annan sak att ta i beaktning är djupet på lådorna. Här vet jag att det skiljer i djup mellan tillverkarna, så även om tex Ikea har högre stomhöjd så kan deras lådor vara grundare. Då är frågan vad man har mest nytta av, höjden eller djupet.
 
J Jarlsgård skrev:
En annan sak att ta i beaktning är djupet på lådorna. Här vet jag att det skiljer i djup mellan tillverkarna, så även om tex Ikea har högre stomhöjd så kan deras lådor vara grundare. Då är frågan vad man har mest nytta av, höjden eller djupet.
Absolut. Frågor av detta slag fanns väl inte med i den ursprungliga artikeln - som jag tycker var alltför tunn.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
D
jämföra 4 priser på standardkök kan jag göra själv. det som saknas helt är jämförelse mellan de olika kvalitéer av beslag (blum och grass och de andra har ett gäng olika sereier. t ex ikea använder den billigaste blum serien som är ganska osmidig att använda), hur köket känns att använda, tjocklek på material, hur mycket vikt lådorna tål och hur vingliga de är osv osv. ganska usel artikel, tyvärr.
 
da_os skrev:
jämföra 4 priser på standardkök kan jag göra själv. det som saknas helt är jämförelse mellan de olika kvalitéer av beslag (blum och grass och de andra har ett gäng olika sereier. t ex ikea använder den billigaste blum serien som är ganska osmidig att använda), hur köket känns att använda, tjocklek på material, hur mycket vikt lådorna tål och hur vingliga de är osv osv. ganska usel artikel, tyvärr.
Ingen skillnad
 
Varför ska man byta kök är det en fluga ? Om man kör till Polen och köper samma kök som här på IKEA så kommer man billigare undan men då får man transportera hem det själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.