Jämförelse kök från Epoq, Ikea, HTH gds och Kvik

19k läst  65 svar

  1. Cancerman_777
    Renoverare Nivå 7
    Det verkar inte så längre. Nu kollade jag endast ett underskåp (20:- billigare i Polen) och hällen Matmässig (32:- dyrare i Polen). Så med färjebiljetter, bensin och sådant blir det långt dyrare att köpa i Polen.
     
    • Laddar…
  2. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Ikeas osmidig? På vilket sätt menar du då? Lådorna är bara att lyfta ut genom att lyfta lite uppåt på slutet, går på ett par sekunder. Har man luckor så finns ett trycke i bakkanten på gångjärnet som om man trycker på den så kan man ta loss hela luckan utan att rubba några justeringar.

    Edit: du kanske talar om Förvara lådan, de har ju en dyrare som heter Maximera, men det finns ju ingen anledning att välja det sämsta och billigaste för att man handlar på Ikea, jag har bara lådor överallt (ett fåtal överskåp med gångjärn som öppnar uppåt, mjukstängande) och lådfronter har jag valt Torhamn som har träram där bara fyllningen i mitten består av fanerad spånskiva.
     
    Redigerat 23 jun 2018 23:52
  3. M
    Anonym
    Kvik i kungens kurva blåste mig totalt. Köp INTE ert kök här!
    Vill ni själva se lite bilder på deras fiasko så finns dom här: https://drive.google.com/drive/folders/0B7ZRhwcLQ4IbQmlsTmpOcms0SnM

    Problem jag haft i samband med mitt köp från kvik är:
    * Det saknades ett tjugotal grejer i deras första leverans och då hade jag betalat för att få saker monterade och klara per leveransdatum.
    * Det har tagit 1 och en halv månad att få köket att se någorlunda komplett ut. Dock har saker då leverats via köksfirman och inte till mig personligen så det är ytterst oklart om jag ens fått det jag borde av min order.
    * Vi köpte en 30 000 ung via dom men den låter som en jumbo-jet 20 - 30 minuter efter att man använt den och har fortfarande inte i skrivande stund fått någon återkoppling från deras support angående om jag ska få en ny eller om när en tekniker kan tänkas komma ut för att titta på den.
    * Hantverksfirman dom själva så varmt rekommenderade har inte gjort ett bra jobb över huvud taget. Inte en enda grej har gjorts fackmännamässigt korrekt. Dom körde skruvdragaren i ballofixerna så det inte längre går att stänga av vattnet vilket gjorde att vi blev tvungen att ta in en helt annan firma för att koppla in vattnet så åtminstone det blev korrekt gjort. För elkontakter har man satt i sladden och sedan monterat skåps stommar framför så man inte längre kan dra ut sladden. Elrör har monterats in bakom skåpen så elektrikern blev tvungen att dra elen på utsidan av vägen i hallen samt många andra problem.
    * Det visar sig även att kvik kör specialmått på alla sina skåp, lådor m.m. vilket gör att vi är tvungna att köpa hyllor, lådor m.m. av dom och enbart dom. 4 bestikslådor enbart kostade över tusenlappen och hade då inte den organisering i sig som vi ville ha.
    * Dom skickade ut för långa hyllplan till oss och efter 2 veckors mailade har vi fortfarande inte blivit krediterade på detta så vi tröttnade och åkte istället in personligen till dom och köpt det vi behöver och får åka in personligen med dom för långa hyllorna när leveransen anländer om ca en vecka.
    * Dom har skickat med saker som inte använts över huvud taget i renoveringen.

    Trots den långa lista av problem jag haft så har kvik skriftligen sagt att dom inte kommer erbjuda någon som helst form av kompensation, dom har inte bjudit på en enda sak, dom har inte gjort något prisavdrag på fakturan, dom har inte ens bett om ursäkt. Man kan tycka att om man betalar dom närmare 100 000 kronor och köksfirman offert ligger på över 30 000 så tycker man att man bör kunna förvänta sig någon form av kvalité.
     
  4. P
    Medlem · Nivå 11
    Väldigt tråkigt för er med de bekymmer ni haft med köket. Några av sakerna borde ni dock ha undersökt själva innan köp, det är viktigt att göra sin hemläxa innan man handlar. Exempelvis så borde ni ha kontrollerat:
    - måtten på köksskåpen innan ni handlade från Kvik. I princip alla tillverkare har specialmått på några saker. I mitt kök så har jag inredning från andra tillverkare också, men det hade jag kollat upp att det gick innan jag köpte köket.
    - ljudnivån mm på köksmaskinerna. Detta är något man måste ha koll på innan man köper dem. Alla former av inbyggnadsdelar i köksskåpen har en tendens att låta mer då de måste ha fläktar för avkylning, även långt efter att exempelvis ugnen/mikrovågsugnen stängts av. Jag undersökte ljudnivån på alla maskiner i förväg, men inte ens då går man säker då man exempelvis kan få resonanser i köksskåpen om man har otur (vilket jag drabbades av när min nya kyl/frys införskaffades (fast inte från Kvik). Vibrationer från kompressorn fortplantar sig från kyl/frysen och jag har därför varit tvungen att lägga emellan gummi så att inte kyl/frysen rör i skåpstommen direkt.

    Problem med hantverkare är tyvärr sådant man får räkna med. Kvik och liknande firmor går bara på vilka betyg de har fått vid tidigare arbeten. Vi hade både tur och otur där, vår hantverkare var tekniskt kunnig och jättesnabb på att sätta ihop skåpen, men han hade lite otur när han tänkte vid montaget av exempelvis skåp utanpå eluttag. Men det fångade jag samma dag och fick honom att såga upp ett hål i sidan från kyl/frys så att man skulle kunna komma åt eluttaget därifrån och på ett annat ställe så sågade han ur bakstycket bakom lådorna för att kunna komma åt eluttaget därifrån. I mitt fall så fick hantverkaren ändå ett bra betyg då han inte bråkade om de saker han gjorde fel utan snabbt rättade till dem. Det mesta var dock utomordentligt bra gjort.

    Men hantverkare handlar mycket om tur och otur. Ja har varit med om en hantverkare där jag fick gå in och rätta så många fel så att jag till slut drev honom till att sjukskriva sig själv. Men det var inte mitt fel att han var inkompetent. CHefen på firman fick sedan komma ut och rätta till alla fel, samt färdigställa det som inte var klart. Men dåliga materialval (plastventil på utblåset från en bastu exempelvis, limning av trä i en bastu) mm gjorde att de den gången fick komma tillbaka igen efter några veckor. Detta var en välrenommerad byggfirma, men jag hade otur med att snickaren inte kunde det som han sattes att göra.
     
  5. A
    Medlem Nivå 3
    Tack för att du delar med dig, det blir lättare då att undvika dåliga företag. Nu har vi ju i och för sig bara en sida av historien men det låter ju inte roligt för er. Hur svårt är det för företag att inse att bästa reklamen är en nöjd kund. Har svårt att tro att t.ex. IKEA skulle missat så mycket på samma gång utan att sköta det proffsigt.

    Hoppas att någon på Kvik läser det här och kontaktar er för att reda ut vad som gått fel och att ni får ett fint kök till slut.

    När det gäller ugnen håller jag också med er, en dyr ugn borde man kunna förvänta sig är tyst. Vem skulle inte klaga på en högljudd Mercedes. Säljaren på Kvik borde upplyst er om det nu är som du säger. Vem vill ha en högljudd ugn hemma?
     
  6. AndersPS
    Renoverare Nivå 17
    Nja, bästa reklamen vet jag inte om det är en nöjd kund, de pratar oftast inte så mycket om det, en missnöjd kund är däremot så mycket värre att det av den anledningen är värt att ha nöjda kunder :)

    Har köpt och monterat flera IKEA kök och ett Kvik kök och vid alla tillfällen har det fungerat bra. Lite rörigare manualer från Kvik, från båda har det saknats delar men enkelt kompletterats med. Fördelen med Kvik är att de i butiken känner igen mig och det varit enkelt att diskutera "speciallösningar" eftersom de varit mer engagerade.

    En stor nackdel med franchise är just att man kan få väldigt olika service i olika butiker med samma namn på skylten, men som är helt olika företag.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: