Byggahus.se
nikasp
Informativt och bra. Hoppas jag får något projekt där jag får testa.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vad är det för verktyg för slipning som används? Är det en slipkloss för kakel/klinker?
 
Jag vet faktiskt inte, men det ser ju så ut. Någon plattsättare här som vet kanske?
 
Diamantslip.
Två diamantslipblock i rött och blått mot vit bakgrund.
 
  • Gilla
Kennethihbg och 2 till
  • Laddar…
Förr innan listerna, fanns nästan alla plattor som jolly. Man fick oftast med någon kartong av dessa. Saknades några plattor gjorde man som plattsättaren i artikeln.
 
Snyggt ytterhörn (y)

...men bara jag som undrar varför plattis satt minibitarna bredvid varandra i innerhörnet? Det är ju en smaksak, men jag skulle inte gjort så ;)
 
  • Gilla
morotsman
  • Laddar…
Å nej, jag tyckte väl att det var något som inte stämde i innerhörnet :eek:

"Gör om och gör rätt" :p
 
Tycker det ser bra ut. Förstår inte hur ni tycker det skulle varit annars ? Och vi ser ju inte hur resten av väggarna är.
 
RoBo skrev:
Tycker det ser bra ut. Förstår inte hur ni tycker det skulle varit annars ? Och vi ser ju inte hur resten av väggarna är.
Nej, jag vet att vi inte ser helheten, men det man ser tycker jag personligen är hundra snyggt. Jag föredrar att klyva plattorna så att en kort bit på ena sidan hörnet matchas med en lång på andra sidan - i idealfallet avkapet - och på nästa skift tvärt om.

Sen är det ju klart att den mörka fogen gör att det blir extra framträdande. Vitt kakel med mörka fogar ger mig alltid lite slakthuskänsla :p
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ursäkta den fula bilden, men så här skulle jag lagt fogarna ;)

Vit kakelvägg med eluttag och felaktigt lagda fogar i ett hörn som ser asymmetriskt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 12 till
  • Laddar…
G
Det räcker att man haft ett barn som slagit huvudet i en sådan här kant för att inse att hörnlisten är ett bättre alternativ ur säkerhetssynpunkt.
 
Tyckte det blev bra. Tråkigt att ingen längre gör plattor med glacerad kant. Det hade underlättat betydligt och visst hade många gärna betalt det lilla extra dessa plattor skulle kosta.😀
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Kennethihbg skrev:
Tyckte det blev bra. Tråkigt att ingen längre gör plattor med glacerad kant. Det hade underlättat betydligt och visst hade många gärna betalt det lilla extra dessa plattor skulle kosta.😀
Jodå, det finns tillverkare som fortfarande gör plattor med glaserad/rundad kant. Byggfabriken säljer, bland annat, men det kostar ju tyvärr lite mer..
 
  • Gilla
Kennethihbg och 1 till
  • Laddar…
M
A aleica skrev:
Jodå, det finns tillverkare som fortfarande gör plattor med glaserad/rundad kant. Byggfabriken säljer, bland annat, men det kostar ju tyvärr lite mer..
Stor fördel med Byggfabrikens kakel är också att det är riktig glasyr och även deras vita kakel har ett djupt lyster i sig. Vårt badrum med billigt vitt kakel känns kallt och rått i jämförelse.

Lätt värt extra kostnaden tycker jag. Personligen kommer jag aldrig köpa nån annan kakel.

Men smaken är som baken naturligtvis!

Edit: såg inte hur gammal den här tråden är när jag svarade, men den dök upp på mailet imorse. Kan väl bara nämna att vi resonerade att inte snåla på det man ser mest - kaklet är väl det man ser allra mest egentligen - och vi har inte ångrat oss.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.