Hej har en gammal Nibe rvp 32 som varit avstängd fram tills igår då jag fick hjälp eftersom att jag inte visste hur man satte på den.
Men problemet är att på bild 2 så åker graderna bara konstant upp och jag blev tillsagd att den ska ligga på max 30, den ökar bara konstant hela tiden så jag kommer att stänga av den helt tills jag får svar på detta eftersom att jag är orolig att bränna ner hela huset då elementen blir skållheta även när jag drar ner dem till lägsta.
På bild 3 så är det den mojängen som fortsätter att åka mot 1 istället för att stanna där jag vill ha den även fast jag inte rör den utan den gör det automatiskt, antar att det är detta som är orsaken till problemet- hur får jag den att stanna?
Tacksam för alla svar o tips som finns!
Mvh Amanda
 
  • NIBE RVP32; termostat för värmestyrning med klocka, temperaturjustering och energisparlägen symboliserade av sol och måne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med tryckmätare, röd expansionskärl, ventiler och elektriska ledningar, installationsdetaljer, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En industrikontrollpanel med knappar och kablar, skymd av suddig, svart scribble på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart strömbrytare eller termostat på rör, röda och vitrör, kablar, otydlig bakgrund, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Bild 3 visar en shuntventil, den styrs av reglercentralen och utegivaren.
Du kan testa med att vrida reglaget på reglercentralen (bild 1) till "handläget", sedan ska du manuellt kunna vrida shuntventilen till ett läge som ger lagom värme i elementen.
Reglercentralen och utegivare kommer då ej längre att justera tempen på vattnet till elementen.

Det ser ockås ut som det är lågt tryck i systemet, kan beror på lite vatten. Påfyllnad kan då behövas.
 
  • Gilla
Zamanda
  • Laddar…
Tack så jättemycket verkligen nu håller den sig vid den graden jag vill🙏👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.