Att jolla - såga snygga hörn vid plattsättning

4k läst  13 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Informativt och bra. Hoppas jag får något projekt där jag får testa.

• Laddar…
  3. Lime113
    Medlem Nivå 10
    Vad är det för verktyg för slipning som används? Är det en slipkloss för kakel/klinker?

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag vet faktiskt inte, men det ser ju så ut. Någon plattsättare här som vet kanske?

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Diamantslip.
    479_c945156c9eb41c47ffcb4a0713133f76.jpg

6. R
    Medlem · Nivå 10
    Förr innan listerna, fanns nästan alla plattor som jolly. Man fick oftast med någon kartong av dessa. Saknades några plattor gjorde man som plattsättaren i artikeln.

7. K
    Medlem Nivå 11
    Snyggt ytterhörn (y)

...men bara jag som undrar varför plattis satt minibitarna bredvid varandra i innerhörnet? Det är ju en smaksak, men jag skulle inte gjort så ;)

• Laddar…
  8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Å nej, jag tyckte väl att det var något som inte stämde i innerhörnet :eek:

"Gör om och gör rätt" :p

9. R
    Medlem · Nivå 10
    Tycker det ser bra ut. Förstår inte hur ni tycker det skulle varit annars ? Och vi ser ju inte hur resten av väggarna är.

10. K
    Medlem Nivå 11
    Nej, jag vet att vi inte ser helheten, men det man ser tycker jag personligen är hundra snyggt. Jag föredrar att klyva plattorna så att en kort bit på ena sidan hörnet matchas med en lång på andra sidan - i idealfallet avkapet - och på nästa skift tvärt om.

Sen är det ju klart att den mörka fogen gör att det blir extra framträdande. Vitt kakel med mörka fogar ger mig alltid lite slakthuskänsla :p

• Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 11
  12. G
    Anonym
    Det räcker att man haft ett barn som slagit huvudet i en sådan här kant för att inse att hörnlisten är ett bättre alternativ ur säkerhetssynpunkt.

13. K
    Medlem Nivå 2
    Tyckte det blev bra. Tråkigt att ingen längre gör plattor med glacerad kant. Det hade underlättat betydligt och visst hade många gärna betalt det lilla extra dessa plattor skulle kosta.😀

14. A
    Medlem Nivå 2
    Jodå, det finns tillverkare som fortfarande gör plattor med glaserad/rundad kant. Byggfabriken säljer, bland annat, men det kostar ju tyvärr lite mer..

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: