Byggahus.se
Hej!

Långt inlägg här, ber om ursäkt.

Skall måla om köksluckorna i vårt 1952-kök. Håller just nu på att måla grundfärg.

Tänkte att jag skulle måla överluckorna lite ljusare och nedre lite mörkare då köket är mörk med en liten fönster.

Skrapade bort 10 lager färg (jo jag räknade, härlig färgvarition man ser verkligen tidens vingslag!!) då de sista 3 lagren var rollade på och helt porösa och äckliga och i farten blev det ju lite ojämnt hur man skrapar bort så lika bort ta bort allt.

Luckorna är av typen raka luckor inte snedluckor, med ticka-beslag.

Kökslådorna är av modellen som har inbyggd trähandtag. Tänkte först "wow, nu kanske jag kan skrapa fram teak" men nej till min besvikelse var det samma trä som resten av lådan och ganska mjuk färg och rätt misshandlad plus missfärgat. Så jag målade över med grundfärg.

Vill ha hjälp med färgsättningen.

mörkare NCSS 2010 B30G
ncs-kleurstaal-s-2010-b30g.jpg

ljusare NCSS 1510 B
ncs-kleurstaal-s-1510-b.jpg

Tyvärr finns inte just NCSS 1510 B30G i Fluggers färgkarta och jag tvingade dem att kolla i sin dator ifall de kunde bryta trots allt men nej det går inte.

Flugger är mycket oflexibla på den vägen, jag var tvungen att tvinga dem att scanna av en färgprov som inte fanns i NCSkod då jag ville ha en ljusare färg av samma nyans. I första butiken totalvägrade de, men i andra butiken gick kvinnan med på att göra det motvilligt. (sa något i stil om att det inte är NCSkod, det är färger som de blandar till själv!) Dumma flugger. Men är binden till dem pga att hyresvärden har avtal med dem.


Vad tror ni om färgerna?

Sedan handtagen. Jag undrar om det kanske är en kul idé att måla själva handtagdelen i kontrasterande färg. Vilken? Det "tråkiga" är att använda det ljusa på handtaget på själva lådan som är mörkare nyans. Det roligare är ju att ta en helt annan färg.

Vi ska tapetsera en fondvägg med den här tapeten. Köpte tapeten, fy va porös den var, gick sönder bara jag rullade upp den så jag ser inte fram mot det, haha men upp ska den pga priset.. :p INTE billigt minst sagt.

Så färgerna har jag fått från den. Grundnyansen har jag tagit från den "blågröna".
Den är dålig bild rakt från butikens website. Det mörkbruna är faktiskt guld och det "gröna" är ljusgult. Jag kanske ska ta bättre bild själv.

tapet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådan ser ut så här, nu med grundfärg över:
låda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min idé är att måla matchande med det man scannat från det "blågröna" på tapeten: NCSS 3020 B30G ncs-kleurstaal-s-3020-b30g.jpg färgprovet på bilden verkar ljusare än den på kartan. Men så har jag inte kartan med mig här hemma, jag har "bara" en färgkarta från 80-talet i pantone-skalan! Jag saknar förr i tiden då man kunde plocka hem NCS-lappar!


Och inom parentes... Färgerna ska också fungera tillsammans vår retro-smeg-diskmaskin som är bubbelgumrosa..... Ja, lite dum färg men var det som vi har hittat på blocket då vi var i akut behov av extern diskmaskin (extern som i att ha eget hölje kunna stå fristående) plus billigt! Fin är den i alla fall.
 
Redigerat:
TL;DR, TS vill ha hjälp med färgsättning på köksluckor. Antingen i blågrönt eller annan blågrönt.

Välj en blågrön ton som matchar tapeten, med en kulörstyrka som matchar diskmaskinen. Bubbelgumsrosa låter rätt klatchigt... har du någon ungefärlig referens på det som man kan jämföra med? Utgå inte från bilder på tapeten utan besök en butik eller beställ ett riktigt prov.

Synd att Flugger hade sån tråkig attityd när du måste handla där (å andra sidan... tror du att hyresvärden ser skillnad på färg och färg om du skulle råka komma hem med en alcroburk?). Om de hade kompetens och trevligare inställning så hade de åtminstone kunnat förklara för dig varför antalet färdiga NCS-recept är begränsade.
 
Jag har tapeten här hemma så jag vet vilken färg det har. :) Just bilden är från butiken men jag har som sagt riktiga tapeten här och jag tog med en liten bit till butiken så de läste av färgen på det blåa och det är det som är NCSS 3020-b30g

Vad gäller Flugger är det så att hyresvärden står för pengarna - avtal med dem endast, vill jag ha annat så får jag betala själv. Helt ok men jag har betalt själv mkt isynnerhet då jag köpt dyra tapeter så bra de kan stå för lite med när det är hyra. ;)

Plus det här med att jag är döv, skriver på papper och penna så antar att de inte riktigt orkar förklara noga att recept är begränsade. (yeah, jag minns då Beckers var mkt mer tillmötegående då jag köpte färger fr dem 10 år sedan)

Lite svårt för mig att ta med diskmaskinen till butiken för att de ska läsa av färgen. :) Men annars intressant idé.

Vad anser du förresten om olika ljusa nyanser plus kontrast för handtag?

http://www.smeg.com/product/blv2ro-2/
Här är diskmaskinen.

Sent nu, men ville skriva ändå.
 
Redigerat:
Och TL;DR är väl bra för läströtta men inte bra när det tar bort mina frågor ;)

Så mina vitala frågor

* Är de här två färgerna bra ihop?

* Fint med två olika färger, ljusare för överskåp o mörkare till nedre?

* Vilken färg borde jag köra på kontrast för handtag.
 
ichigo skrev:
Lite svårt för mig att ta med diskmaskinen till butiken för att de ska läsa av färgen. :) Men annars intressant idé.

Vad anser du förresten om olika ljusa nyanser plus kontrast för handtag?
För att jämföra styrka på kulörer så kan du tejpa ett av dina blågröna prover på diskmaskinen och så kisar du på avstånd. Det blir såklart fortfarande en grön och en rosa, men du får ett bättre hum om styrkan. En snabb skärmjämförelse säger att 2010-B30G är i rätta trakterna, kanske något starkare / mörkare (vilket jag skulle föredra eftersom det annars blir pastellbomb i köket).

Beroende på antalet luckor / skåp och storleken på köket så skulle jag akta mig för att lägga in kontraster på handtagen. Det kan se väldigt plottrigt ut. Ett mer diskret alternativ är att måla ett streck i den ljusare kulören längsmed handtaget, alternativt måla hela handtagets ovansida i en högblank variant av samma kulör som resten av inredningen.
 
Redigerat:
ichigo skrev:
Och TL;DR är väl bra för läströtta men inte bra när det tar bort mina frågor ;)

Så mina vitala frågor

* Är de här två färgerna bra ihop?

* Fint med två olika färger, ljusare för överskåp o mörkare till nedre?

* Vilken färg borde jag köra på kontrast för handtag.
TL;DR kommentarsproblematik i ett nötskal :D

* Kolla på S2020-B30G också. Jag tror att S2010- kan vara något murrigare än vad du har tänkt dig. S2020- borde återspegla detaljerna i tapeten bättre, och även smälta ihop med diskmaskinen i styrka. Som kontrast hade jag gått mörkare och starkare, typ S5040-B30G, men om du önskar en ljusare så funkar typ allt mellan S1005-B50G till S2010-B30G.

S2020-B30G kan dock upplevas som klatschig på en stor yta, så lite inte på mig helt och hållet ;)

* Spontant känns det lite rörigt, men om man gillar det så varför inte? Snyggt målat i fräscha kulörer är inte fel. I värsta fall tröttnar du själv på det och då har du bara en halv inredning att måla om!

* Se tidigare svar...
 
ichigo skrev:
Hej!
Tyvärr finns inte just NCSS 1510 B30G i Fluggers färgkarta och jag tvingade dem att kolla i sin dator ifall de kunde bryta trots allt men nej det går inte.
Man kan tycka att dom borde kunna bryta mellansteg i NCS standardkulörer.
Tyvärr är det inte så enkelt. Dels för att NCS är ett "upplevelse"definierat system som inte är linjärt i brytmängd. Sedan kan det ske "hopp" där brytpastor ersätts med ett annat recept när färgmättnad eller mörkhet nått ett visst steg.
 
Tack alla! <3

Jag har tyvärr inga färgprover vare sig i form av lappar med ncs eller färg på miniburk (lite väl dyrt pris) så det jag kan gå efter är minnet och det här jag googlat fram men skärm suger. ;)

Får fundelera lite vidare och smälta.

Eller försöka ta reda på vilka butiker som faktiskt har kvar de där NCS-lapparna att ta hem! Flugger har INTE det vet jag. Inte heller Jotun. Jotun har några få lappar men bara av eget namn och inte NCS.
 
MagHam skrev:
Man kan tycka att dom borde kunna bryta mellansteg i NCS standardkulörer.
Tyvärr är det inte så enkelt. Dels för att NCS är ett "upplevelse"definierat system som inte är linjärt i brytmängd. Sedan kan det ske "hopp" där brytpastor ersätts med ett annat recept när färgmättnad eller mörkhet nått ett visst steg.
Framförallt så är det så att NCS-recepten är baserade på NCS egna likare, som alltså är (eller bör vara) standarden för hur allas recept framställs. Det finns 1950 referenser, men emellan dem så har ingen bestämt hur de ska se ut. Om NCS skulle göra likare för varenda kombination i (det ytterst linjära) systemet, så skulle färgkartan innehålla typ 3 960 000 kulörer, och ingen är så jäkla känslig när det kommer till kulörval.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Hej!

Långt inlägg här, ber om ursäkt.

Skall måla om köksluckorna i vårt 1952-kök. Håller just nu på att måla grundfärg.

Tänkte att jag skulle måla överluckorna lite ljusare och nedre lite mörkare då köket är mörk med en liten fönster.

Skrapade bort 10 lager färg (jo jag räknade, härlig färgvarition man ser verkligen tidens vingslag!!) då de sista 3 lagren var rollade på och helt porösa och äckliga och i farten blev det ju lite ojämnt hur man skrapar bort så lika bort ta bort allt.

Luckorna är av typen raka luckor inte snedluckor, med ticka-beslag.

Kökslådorna är av modellen som har inbyggd trähandtag. Tänkte först "wow, nu kanske jag kan skrapa fram teak" men nej till min besvikelse var det samma trä som resten av lådan och ganska mjuk färg och rätt misshandlad plus missfärgat. Så jag målade över med grundfärg.

Vill ha hjälp med färgsättningen.

mörkare NCSS 2010 B30G
[bild]

ljusare NCSS 1510 B
[bild]

Tyvärr finns inte just NCSS 1510 B30G i Fluggers färgkarta och jag tvingade dem att kolla i sin dator ifall de kunde bryta trots allt men nej det går inte.

Flugger är mycket oflexibla på den vägen, jag var tvungen att tvinga dem att scanna av en färgprov som inte fanns i NCSkod då jag ville ha en ljusare färg av samma nyans. I första butiken totalvägrade de, men i andra butiken gick kvinnan med på att göra det motvilligt. (sa något i stil om att det inte är NCSkod, det är färger som de blandar till själv!) Dumma flugger. Men är binden till dem pga att hyresvärden har avtal med dem.


Vad tror ni om färgerna?

Sedan handtagen. Jag undrar om det kanske är en kul idé att måla själva handtagdelen i kontrasterande färg. Vilken? Det "tråkiga" är att använda det ljusa på handtaget på själva lådan som är mörkare nyans. Det roligare är ju att ta en helt annan färg.

Vi ska tapetsera en fondvägg med den här tapeten. Köpte tapeten, fy va porös den var, gick sönder bara jag rullade upp den så jag ser inte fram mot det, haha men upp ska den pga priset.. :p INTE billigt minst sagt.

Så färgerna har jag fått från den. Grundnyansen har jag tagit från den "blågröna".
Den är dålig bild rakt från butikens website. Det mörkbruna är faktiskt guld och det "gröna" är ljusgult. Jag kanske ska ta bättre bild själv.

[bild]

Lådan ser ut så här, nu med grundfärg över:
[bild]

Min idé är att måla matchande med det man scannat från det "blågröna" på tapeten: NCSS 3020 B30G [bild] färgprovet på bilden verkar ljusare än den på kartan. Men så har jag inte kartan med mig här hemma, jag har "bara" en färgkarta från 80-talet i pantone-skalan! Jag saknar förr i tiden då man kunde plocka hem NCS-lappar!


Och inom parentes... Färgerna ska också fungera tillsammans vår retro-smeg-diskmaskin som är bubbelgumrosa..... Ja, lite dum färg men var det som vi har hittat på blocket då vi var i akut behov av extern diskmaskin (extern som i att ha eget hölje kunna stå fristående) plus billigt! Fin är den i alla fall.
HEJ!

Vad är det för en jättefin svindyr tapet? Den vill jag också ha!! Hittar den ingenstans. Hej hopp från Elsa!
 
Är ju ingen färgexpert, men har nyligen haft stor nytta av en Hemnet-artikel om färghjulet. Tycker att det är särskilt praktiskt när man redan har 2-3 färger att ta hänsyn till och vill ha hjälp att förstå vad det är för färgkombination man har skapat, om någon.

Länken till diskmaskinen fungerade inte,men jag googlade Smeg Pink Dishwasher, och om de resultaten jag hittade motsvarar din maskin så skulle jag säga att den faller i det röd-lila spannet. I tapeten ser jag blå-grönt och olika varianter av gul.grönt (fast skärmar kan ju ljuga). Om man märker upp de tre färgerna (alltså gul-grön, blå-grön samt röd-lila) i ett färghjul så ser man att du är en kulör ifrån ett rektangulärt färgschema: orange-röd.

Jag tror att orange-röda handtag hade kunnat se läckert ut med den blå-gröna färgen på luckorna, men det är kanske inte helt enligt moderna smaklökar. Du skulle också kunna betsa dem till en röd-orange mahogny-/teak-aktig kulör om du gillar träets mönstring i grunden.

Om du bara vill köra en mörkare nyans av luckornas färg så kan du med fördel plocka upp den fjärde kulören i någon inredningsdetalj. Kan vara en svår nöt att knäcka, men det bästa vore såklart en kudde eller vas eller något med ett mönster som innehöll hela färgschemat inklusive röd-lila/lila-rosa, för att knyta ihop allt. Beroende då på kökets möjligheter.

Det viktiga när man ska måla är alltid att provmåla lite. Ta en bit kartong, stor som en kökslucka, och måla. Måla som ett handtag i den färg du valt för det. Sen kan du tejpa upp den över en kökslucka och prova att leva med den ett litet tag och känna in den. Själv målade jag nyligen vardagsrumsväggarna i säkert 8 nyanser av gul-orange grå innan jag och sambon (främst jag) blev nöjda, och då krävdes det en blandning av två olika NCS-kulörer i assymetriska proportioner. Men man är ju olika kinkiga. ;)

Bifogar en bild på färgscheman från Hemnet. Om du vrider det rektangulära schemat två kulörer motsols så ser du vet jag menar:
accent5.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.