Byggahus.se
I Hälsingland finns ett hus från 1800-talet som kallas Träslottet. Det är omålat (aldrig målat) och
Vackert.

På vissa ställen har jag läst att ommålning ffa är en utseendefråga, inte träskyddande, när det gäller trä av mycket hög kvalitet, som målats med falu rödfärg tidigare.
På andra ställen (målarfärgsproducenternas) rekommenderas 10-15 års intervall.

Ska man kolla genom att sticka en syl in i trät? Eller kan man testa träets behov v ommålning på annat sätt?

Mitt hus är byggt ca 1850, och i gott skick
 
När det gäller falu rödfärg är det ett visuellt beslut när man vill måla om...

Sylen kontrollerar bara om du har friskt virke inte färgkvalite...

När jag tänker efter är de flesta ommålningsbeslut visuella...

/ATW
 
Det är mest en utseendefråga som sagt, det som händer om man väntar för länge med att måla om är att all färg på ytan eroderar bort och det yttersta trälagret börjar brytas ner av väder och vind. Då måste det stålborstas för att ny färg ska fästa.

Jag målar löpande med rödfärg efter behov, sydfasaden behöver säkert dubbla frekvensen mot västfasaden ex.
 
Jag tänker att rödfärgen mest är en utseendefråga om virkeskvaliten är tillräcklig, ommålning max en gång per generation om huset ska behållas i släkten och ev en extra ggn om man ska sälja.
Bygger,köper eller ärver man huset då man är 20år och målar då bör det kunna ta 65år till nästa målning om man inte har önskemål om att det ska vara rött och fint utan accepterar att träet blir grått på den/ de väderutsatta fasaderna.

Om man köper vanligt fasadvirke i bygghandeln är nog slamfärgtillverkarnas antaganden om ommålningsintervall rimliga.
 
Ett bra sätt att kolla ommålningsbehovet är att stryka med fingret på ytan. Blir det då rött så är linoljan borta ur färgen och det är dags att måla om. Det är linoljan som binder slammet till ytan. Vill man inte göra det så brukar det sägas ommålningsintervall på 5-10 år. (Lite tätare intervall i början då man startat att måla på nytt trä.)
 
surris
All slamfärg innehåller inte linolja
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
surris surris skrev:
All slamfärg innehåller inte linolja
du har helt rätt! Och har man rödfärg utan linolja så kritar de av sig bra mycket lättare ! (Men jag tror det numera är vanligt med linolja i ?)
 
surris
Njao...det finns både och att köpa och vad som är vanligast just nu vågar jag inte svara på. Kvalitativt virke har definitivt inget behov av linolja, är det före 1900 så har man nog inte använt det även om det förekom även då. Det har även varit endel problem med svartmögel när man använt slamfärg med linolja på 1900 talet. Dagens är väl bättre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.