Byggahus.se
Y
Jag tycker ju det är roligt att följa husets elförbrukningar så är snabb på skriva av alla avläsningar från Fortums webbsida.

Men så upptäckte jag att att dom tidigare avläsningarna hade blivit justerade, till högre värden.
Idag när allt är digitalt så kan ju jag tycka att det ska ske väldigt fort och exakt.

Mailade supporten och frågade hur det kom sig, men dom kände inte för att svara alls.


Jag anar att det är vanligt hos samtliga elbolag, men det sticker ju lite i ögonen att ens egennoterade statistik inte stämmer nu över tidigare månader eftersom dom har ändrat i efterhand. Givetvis till något högre så dom kan fakturera mer.

Eftersom Fortum inte kände för att förklara detta så kanske ni har svaret på varför dom gör så?
 
Låter ju skumt. Bestrid alla kommande fakturor tills dom förklarat sig.
 
Y
Månad = förstnoterade förbrukning / deras efterjusterade värde

2 = 609 / 609
3 = 630 / 630
4 = 481 / 790 *
5 = 376 / 376
6 = 296 / 304 *
7 = 244 / 254 *
8 = 298 / 298
9 = 326 / 333 *
10 = 463 / 475 *
11 = 633 / 633 (troligen förtidigt, dom justerar inte så fort)
 
Står det inte datum för avläsning och förbrukning som ligger till grund för fakturan någonstans? Verkar ju skumt som du säger att de lägger till 8-10 kWh vid efterjusteringen. De måste ju kunna svara på varför det blir så här.
 
Hur stor är prisskillnaden/kWh mellan dom olika månaderna (justerad månad-månaden efter)?

Gå och läs av elmätaren tex en gång varannan timme från kvällen innan avläsningsdagen och under hela avläsningsdagen.
 
Kan man skicka data till elmätaren eller kan den endast skicka?
 
Läser du av vid samma tidpunkt på dygnet som de baserar sin fakturering på?
 
Y
Jag väntar i ca 7 dagar tills avläsningen kommer på deras webbsida. Sedan skriver jag av det som står.

Skickade ett nytt brev till Fortum som jag fick svar på idag där dom "inte kan se att vi har gjort några ändringar och det stämmer med fakturorna" "ifall vi missförstod din fråga så återkom"


Så kort och gott så är det både snabbare och stabilare att jag läser av direkt på mätaren än vänta den veckan för siffror som ändrar sig i efterhand.. "utan att Fortum vet något"..

(och jag brukar dubbelkolla när jag skriverav siffrorna)
 
Redigerat:
Du tittar ett specifikt datum och jämför sedan med månadsavläsningen från Fortum?

I alla fall utom något enstaka så handlar det om några få kWh i diff - det beror antagligen på att ni läst av vid olika tidpunkter på dygnet.
 
Jag fattar inte riktigt problemet. Mätaren uppger väl antal kWh sen start?

Då spelar det ju ingen större roll om det flyttas några kWh från en månad till en annan?
 
Y
Nej, deras avläsning sker på rätt dag, bara att det tar dom några dagar att visa det för mig.
Varje avläsning är daterad.

Problemet är att jag har trott på deras siffror, och gjort noteringar efter detta.
Sen upptäcker jag att dom har ändrat deras egna siffror, och jag får då gå igenom årets samtliga avläsning och justera det jag skrev första gången.

Jag är inte bekymrad för att kostnader skulle vara mer då det rör sig om kronor men jag för statistik och så kul är det inte att upptäcka att jag måste börja felsöka för att dom inte skrivit rätt siffror från början.

Allt löser sig sen när jag läser direkt från mätaren istället för tro på deras webbsida som nu då tydligen kan ändra sina siffror.
 
Redigerat:
huggan skrev:
Kan man skicka data till elmätaren eller kan den endast skicka?
Det el-bolagen kan se i mätaren är ju aktuell förbrukning och sånt där. Hur länge den har snurrat utan att någon fas eller flera har varit borta. Även vissa mätare går att stänga av fjärrstyrt om man tex inte betalat.
Sen finns det mer logg system och även en sammanställning vilka mätare som ligger i område ett (tex så man vet vilka transformatorkiosker som har hand om berörda elmätare) sen kan de "snacka" med varandra om någon mätare har dålig signal till mätstationen så kan dess info bli skickad via andra mätare för att kunna komma fram.

Kort och gott iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.