Har försök hitta trådar om hur länge man behöver vänta med att lägga klinkergolv. Nån handlade om ett renoveringsprojekt, bara en mindre yta som var nygjuten och där behövde man inte vänta så länge.

Men hur är det med platta på mark? Måste man vänta längre om man ska ha klinker jämfört med ex. parkett? Visst är det plattans fuktighet som avgör?

En fundering till. Frågade byggmästarn för länge sedan om diffspärr på golvet. Har för mig att han sa att hela ytan skulle plastas innan man la golv. Men det kan väl inte stämma? Då kan man väl inte lägga klinkers direkt på betongen, som vi tänkt göra på bv. Hmm, hur är det egentligen?

Kjell G

Det är inte i huvudsak plattans fuktighet som avgör när man kan lägga keramik på den, det är att betongen ska ha fått krympa tillräckligt (hänger ihop, men är inte samma sak). Normalt rekommenderas tre månader, men det finns fix på marknaden (eller tillsatser man blandar i fixet) som gör att man kan lägga efter redan en månad, under förutsättning att plattan legat i normal rumstemperatur och luftfuktighet under den tiden.

Man lägger naturligtvis ingen plast på plattan innan keramisk beläggning, aldrig.

Torktiden är 3 månader med "standard betong", men det gäller inte bara fukten. Skall man lägga på nygjuten betong så ställer det stora krav på fästbruket, pga krympningen i betongen. Det finns fästbruks tillverkare som har produkter som går att lägga på 1 månad gammal betong.
Du har nog blandat ihop saker och ting, klinkers läggs direkt på betongen, om det inte är ett våtutrymme, då krävs fuktskydd.

Hej jon_h, du va visst redan här! :)

Hehe, skönt att vi är överens i alla fall. ;)

Ja, idag e jag lugn och harmonisk, med en kall öl i handen.... ;)

Ardexsmitten skrev:
Torktiden är 3 månader med "standard betong", men det gäller inte bara fukten. Skall man lägga på nygjuten betong så ställer det stora krav på fästbruket, pga krympningen i betongen. Det finns fästbruks tillverkare som har produkter som går att lägga på 1 månad gammal betong.
Du har nog blandat ihop saker och ting, klinkers läggs direkt på betongen, om det inte är ett våtutrymme, då krävs fuktskydd.
OK, jag kan ha lyssnat dåligt, men jag tyckte faktiskt han sa så, byggmästarn. I badrummet är jag med, där ska det vara ett tätskikt på fallet som spacklas mot brunn. Så långt har jag förstått.

Men jag undrar förstås vart ev fukt från plattan tar vägen just i våtutrymmet? Men den kanske läcker ut i rummen bredvid? Jaja, det är så litet man vet men frågar man inte vet man ännu mindre.

Kjell G

Självklart ska man fråga! :) Men jag vet inte om jag har alla svaren du söker. Det är ganska komplicerat, det här med fuktskydd, relativ fuktighet, ånggenomgångsmotstånd osv... Skulle det vara enkelt så skulle ju alla problemen varit lösta för länge sen! Men som byggreglerna är idag, så ska plattan ha torkat ut tillräckligt efter 3 månader, under normala förutsättningar, för att kunna beläggas med fuktskydd och klinkers.

Va bra, plattan har legat sen december, inflyttning beräknas i maj, då ska det ju inte vara nåra som helst problem. Förutsatt att jag haft "normala förutsättningar", vad nu det kan vara. Men vi har sluppit regn o snö på plattan, huset var tätt i januari, byggfläkt i gång februari och golvvärmen inkopplad i början av mars.

Tänkte köra klinkers i hela bottenplan, trots att några varnat för köksregionen. Tappa porsling osv. men man får försöka vara stadig på handen ;)

Kjell G

Låter bra. Glöm bara inte att ha golvvärmen avstängd eller nerdragen till under 20 grader under plattsättningen och minst fyra veckor efter fogningen.

OK, tack för tipset! Det hade jag inte koll på, supertack!

Kjell G

PS. Gillar verkligen feedbacken på detta forum

Ardexsmitten skrev:
Självklart ska man fråga! :) Men jag vet inte om jag har alla svaren du söker. Det är ganska komplicerat, det här med fuktskydd, relativ fuktighet, ånggenomgångsmotstånd osv... Skulle det vara enkelt så skulle ju alla problemen varit lösta för länge sen! Men som byggreglerna är idag, så ska plattan ha torkat ut tillräckligt efter 3 månader, under normala förutsättningar, för att kunna beläggas med fuktskydd och klinkers.
Förlåt att jag frågar igen men - "fuktskydd" vad är det? Inte ska det väl vara nån plast, som jon_h påpekade, på betongen? Och tre månaders torktid är kanske inte tillräckligt för alla typer av golv vad jag förstår, men klinkers borde gå bra fast då får man väl inte stänga bort plattans möjligheter till att torka ut genom att lägga plast/fuktskydd?

Trodde jag hade förutsättningarna klara men när jag läste tråden igen blev jag fundersam. Hjälp mig reda ut det här snälla!

Kjell G

Ja just det! Kanske inte var riktigt tydlig där. Fuktskyddet som jag snackar om gäller i våtutrymmen. Det korrekta ordet är väl egentligen tätskikt, men kallas en massa olika, tätmembran, fuktspärr, fuktskydd osv.. Hoppas det vart något klarare! :)

Mikael_L
Torkning av betongplatta är ju ett alldeles superstort ämne, som jag tror inte nån har helt koll på. :)

Ska sammanfatta de saker som jag tror jag har koll på, så väl de som vet bättre skriva och rätta, och jag lovar att jag inte blir sur. :)

1. Plattan ska torka ut >= 3 mån för att krympningen ska vara såpass klar att det går att lägga klinker.

2. Plattan ska torka ut till max 85% rH för att plastmatta ska gå att lägga, annars släpper limmet.

3. Plattan ska torka ut till max 70% rH för att det inte ska kunna bli mögelangrepp på organiska material som ligger på plattan, detta tar i normalfallet minst 9 mån.

Uttorkningstider i .2 och .3 beror på väldigt många faktorer, betongens vct, kom det extra fukt på plattan vid/efter gjutningen, hur varmt/torrt/ventilerat var det under torktiden.

4. I våtrum måste tätskikt anbringas på plattan (och väggarna) detta tätskikt är antingen våtrumsmatta eller ett rollat tätskikt. Efter att tätskiktet är på plats är fortsatt uttorkning av plattan i princip stoppad.

5. Klinker i övriga utrymmen läggs med fix direkt på plattan, plattans uttorkning fortsätter, dock antagligen med lägre hastighet.

6. Klickgolv läggs med foam under, vilket reducerar stegljud, jämnar ut smärre ojämnheter på plattan, skyddar golvet mot ev för hög rH i plattan och slutligen, stoppar nästan helt vidare uttorkning av plattan.

7. Under all syll, både ytter och innerväggar ska det ligga en remsa med plast el speciellt syllband el takpapp el liknande för att skydda syllen mot för högt rH från plattan.

Tänk också på att plattans rH beror på temperaturen i densamma, vid högre temp så är rH lägre och vid lägre temp = högre rH, detta trots att det är exakt samma mängd vatten i plattan.

Med allt detta i åtanke skulle jag själv egentligen vilja ha endast klinker överallt, för det medger trots allt att plattan blir torrare och torrare allt vad åren går.

Tack alla, kärt barn har många namn.

Mikael_L: du regerar, snygg uppställning, uppgradering till forumgud väntar;)

Och klinker i hela bv, det måste bli bra enligt den uppställningen. Återstår bara läggningen då:)

Kjell G

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.