16 570 läst ·
13 svar
17k läst
13 svar
Plastmatta i källaren
Har 2 st rum i källaren som det ligger plastmatta i. Vad jag vet så är det knappast bra med ett sånt lufttätt material.
Idag så började jag riva ett rums matta och slipade bort lite lim/mattrester.
Kom sedan på att det kanske finns asbestrisk. Huset är är ifrån -64 och mattan är garanterat original. Går det att se med ögonen ifall så är fallet och hur går jag isåfall vidare??
// Lite orolig
Idag så började jag riva ett rums matta och slipade bort lite lim/mattrester.
Kom sedan på att det kanske finns asbestrisk. Huset är är ifrån -64 och mattan är garanterat original. Går det att se med ögonen ifall så är fallet och hur går jag isåfall vidare??
// Lite orolig
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Sökte lite på nätet då jag har en hall i källaren med vinylplattor från 1965. Limmet under är svart, ungefär som tjära och kan tydligen innehålla asbest.
http://www.kretsloppsradet.com/file...ram/material/remiss 060630/Bil_1_Soklista.doc
http://www.analytica.se/hem2001/asbest/provtagning.asp
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/43300-43399/file_43318.pdf
http://www.kretsloppsradet.com/file...ram/material/remiss 060630/Bil_1_Soklista.doc
http://www.analytica.se/hem2001/asbest/provtagning.asp
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/43300-43399/file_43318.pdf
Man frågar ju sig själv lite om hur farligt det egentligen är. Jag menar, hur många personer har inte renoverat själva i 60-talshus utan ens en tanke på asbest?
Är det farligt att bara skrapa bort lim på betong eller är det först när det slipas och blir damm?
Är det farligt att bara skrapa bort lim på betong eller är det först när det slipas och blir damm?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Fräste av 22 kvm betong golv igår. Satan vad det dammade 
Skyddsmask med både partikelfilter ch gasfilter satt inte fel. Kan rekomendera att hyra em industridammsugare samtidigt som fräden då var egen blev full på en gång. Med dammsugare kopplad dammar det nästan ingenting.
Skyddsmask med både partikelfilter ch gasfilter satt inte fel. Kan rekomendera att hyra em industridammsugare samtidigt som fräden då var egen blev full på en gång. Med dammsugare kopplad dammar det nästan ingenting.
Tja, nu har jag inte läst alla inläggen här, men det låter troligt att det kan vara asbest. Jag vill bara göra dig medveten om att det är otroligt viktigt att du inte andas in några som helst asbest fibrer! Är du rökare och har otur så kan en enda fiber räcka för att få cancer. Vill inte skrämmas, men andas inte in asbest fibrer i onödan. Jätte viktigt att tänka på om man ska riva i saker som kan innehålla asbest.
Läste lite mer nu, kan sticka in med att det är asbest fibrerna man andas in som är farliga, så ja, damm med asbest i är definitivt farligt. Varför man inte tänker på att asbest är farligt kan vara mycket på grund av fördröjningstiden från att man får i sig fibrerna till det att man blir sjuk. Därför kopplar man inte ihop händelserna i första taget. Detta kan ta upp till 15 år, beroende på mängd.
Jensa04, att som hempulare jobba några timmar med asbest utan riktig skyddsutrustning är inte något man blir sjuk av vare sig direkt eller om 15 år. För de som förr i tiden jobbade dagligen med asbestdamm utan skydd var det givetvis mycket illa men det är en annan sak.
Det är lite som att säga att man utsätter sig för oerhörda risker om man röker 2 cigaretter...
Det är lite som att säga att man utsätter sig för oerhörda risker om man röker 2 cigaretter...
Klicka här för att svara