Hej, jag har tänkt lägga träklinker och undrar om man måste lägga med mellanrum för fog eller om man kan lägga kant i kant. Jag ska lägga dom på ett isolerat källargolv av betong med golvärme. Det är inget duschutrymme.

Träklinker?
Vad är det?
Är det klinker som ser ut som trä.......eller vad menar du?
Är det klinker så skall de vara fog, oavsett hur dom ser ut.

Staffans2000
Japp. Det är det.
De råd jag fick var att lägga med ett ytterst smalt mellanrum ca: 1mm. Anledningen är att det är väldigt svårt att få plattorna på EXAKT samma höjd. Misslyckas man med det, känner man en vass kant i skarven eftersom den ena plattan sticker upp lite över den andra.
Smal fog anbefalles.

Staffan

I min värld skulle man göra tvärtom om plattorna inte är lika tjocka, lägga bredare fog, där fogen tar upp
nivåskillnaden.
Är den laserskuren?
Efter 35 år i branchen har jag aldrig hört talas om "träklinker", är det en keramisk platta eller? Länk ngn? :-)

Jepp det är klinker som ser ut som trä. Hade tänkt mig dessa: http://www.bygghemma.se/golv-och-va...ll-ceramic-northwood-vitkalkad-15x60/p-542380

Det är riktigt snygg men som ni säger ,det gäller nog att underlaget är riktigt jämt för annars kan det bli en vass kant. Dom flesta klinkerplatter har väl en svag avfasning som går mot fogen och dessa är helt skarpa och är underlaget inte jämt så blir det nog en kant

Jag skulle lagt 1mm fog om det gick,

BirgitS
  • Gilla
peejay100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.