5 463 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Träklinker
Hej, jag har tänkt lägga träklinker och undrar om man måste lägga med mellanrum för fog eller om man kan lägga kant i kant. Jag ska lägga dom på ett isolerat källargolv av betong med golvärme. Det är inget duschutrymme.
Japp. Det är det.
De råd jag fick var att lägga med ett ytterst smalt mellanrum ca: 1mm. Anledningen är att det är väldigt svårt att få plattorna på EXAKT samma höjd. Misslyckas man med det, känner man en vass kant i skarven eftersom den ena plattan sticker upp lite över den andra.
Smal fog anbefalles.
Staffan
De råd jag fick var att lägga med ett ytterst smalt mellanrum ca: 1mm. Anledningen är att det är väldigt svårt att få plattorna på EXAKT samma höjd. Misslyckas man med det, känner man en vass kant i skarven eftersom den ena plattan sticker upp lite över den andra.
Smal fog anbefalles.
Staffan
I min värld skulle man göra tvärtom om plattorna inte är lika tjocka, lägga bredare fog, där fogen tar upp
nivåskillnaden.
Är den laserskuren?
Efter 35 år i branchen har jag aldrig hört talas om "träklinker", är det en keramisk platta eller? Länk ngn?
nivåskillnaden.
Är den laserskuren?
Efter 35 år i branchen har jag aldrig hört talas om "träklinker", är det en keramisk platta eller? Länk ngn?
Jepp det är klinker som ser ut som trä. Hade tänkt mig dessa: http://www.bygghemma.se/golv-och-va...ll-ceramic-northwood-vitkalkad-15x60/p-542380
Det är riktigt snygg men som ni säger ,det gäller nog att underlaget är riktigt jämt för annars kan det bli en vass kant. Dom flesta klinkerplatter har väl en svag avfasning som går mot fogen och dessa är helt skarpa och är underlaget inte jämt så blir det nog en kant
Det är riktigt snygg men som ni säger ,det gäller nog att underlaget är riktigt jämt för annars kan det bli en vass kant. Dom flesta klinkerplatter har väl en svag avfasning som går mot fogen och dessa är helt skarpa och är underlaget inte jämt så blir det nog en kant
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Det verkar som att Hill Ceramics rekommenderar 2 mm fog för kakel med raka kanter som Northwood: http://www.golvshop.se/documents/Kakel_Klinker_-_Klassning_PEI.pdf
Men du kan ju alltid mejla dem och fråga.
Men du kan ju alltid mejla dem och fråga.
Klicka här för att svara