Byggahus.se
A
anis16: Ok, tack. Ser inget om tvättstuga ska göras som våtrum i tidigare GVK än 2011. Då har jag mitt på det torra fast det vart blött i tvättstugan....
2 svar · 948 läst
L
Liteavvarje: Måla på du :)
3 svar · 1,7k läst
C
CGR: Stort tack för alla tankar! Det blir renoveringsgips på befintlig kompott - dölja skiten helt enkelt... Ibland får man göra det lätt för sig. Och så framtagen pärlspont som huvudgärd (det verkar inte dra).
7 svar · 2,0k läst
·
P
Patrik Hazard: Japp, vägghängda torkställningar ska jag ha. Ett torkskåp kräver ju 60x120 cm yta för att dörren ska gå att öppna, men bara halva ytan är ju effektiv "hänglängd". Med väggmonterade torkställningar kan jag fördubbla hänglängden på samma golvyta. Med ett par stänger att hänga lakan och galgar på blir det nog riktigt bra!
11 svar · 5,9k läst
I
Irouza: Jag får nog hålla med, ska försöka övertala frun. Hon känner väl att det är lite mycket kostnader, men med tanke på att vi nu tagit bort torkskåpet för 13.000 som skulle köpas in och bytt ut mot en avfuktare samt en torktumlare för halva priset så kanske vi kan lägga till detta :) Tack för tipsen!
13 svar · 13,6k läst
·
Biggie
Biggie: [citat] Kan tyvärr inte svara på det eftersom vi har kört på detta sen vi flyttade in, så jag har inget att jämföra med! Men jag tycker inte vår elräkning är speciellt hög. Avfuktaren går hela tiden, även om vi inte har tvätt på tork, tvättstugan är även hos oss i källaren så den hjälper till att hålla oönskad fukt borta!
13 svar · 6,4k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Golvbrunn bör ha 75mm rör, men det finns 50mm också. Toa 110mm. Handfat 75mm. Själva hålet för golvbrunnen bör min vara ca 30cm diameter. Iaf om det är en vanlig purusbrunn eller motsv. Sen brukar man ansluta med två 45° vinklar för justering.
3 svar · 2,7k läst
T
ToRy: Tack för alla svar! (y)Fick mätt igår och rörens utvändiga diameter är 40mm och jag antar att det är det man går efter...? Meckis (och krilleman även om han var tvåa ;)) har en högst relevant synpunkt och tänkbar förklaring till varför det ser ut som det gör. Den variant som sitter där verkar ha en kapacitet på 0,6 l/sek och då är ju den som ni länkade till betydligt bättre
12 svar · 8,4k läst
·
J
Jörgen Ö: Du kan prima halva ytan och sen lägga klinker, sen innan du avslutar en kväll primar du resten. Man ska inte låta primer stå för många dagar innan man beklär den. Dock skulle jag råda dig att lägga så mycket klinker du kan på en gång, och inte dela upp det. Man behöver ibland justera plattorna vartefter man lägger, har du då plattor som sitter fast så kan det ev bli lite konstigt.
7 svar · 11,4k läst
L
Liteavvarje: Ta du en kondensor , den torkar luften rätt bra , det är inte många gram fukt i den , och det går bra att få den luften i tvättstugan , annars ingen mening med kondensor Ett torkskåp ger ganska häftigt med fukt och ska ledas ut genom frånluften , det är synd att behöva ha regnrock när du tvättar och torkar
1 svar · 2,8k läst
R
Ragganof: Bör inte va någe problem, men mattan lär behöva värmas en del beroende på hur stort fallet är. Vilket betyder lite mer tid för att lägga.
4 svar · 2,2k läst
K
kuggmodul: Okej, nog om värmepumpen, Då man inte får gå upp med rör genom golvet så bör dessa komma in i en vägg. En tanke: Om man istället för en duschvägg reglar upp fullhöga väggar runt duschen med endast en dörr (givetvis lämplig för ändamålet) samt en tröskel. Då borde det väl kunna klassas som ett "rum". Då bör man väl även kunna klara sig med endast tätskikt på golvet med
10 svar · 2,9k läst
·
S
Saalsa: Tack för svar! Vi valde att måla över mattkanten med 1-2 cm. Delvis för att kanten inte var helt rak och delvis för att ta det säkra före det osäkra. :)
2 svar · 1,3k läst
GoForIt
GoForIt: Om vi utgår från att du isolerar upp golvet, så ska det ju ha ett fullt tätskikt. Därmed bör du gå efter några av de branschregler som finns för att få det "fackmannamässigt utfört". Regelverk för golv finns för klinker (BKR) respektive våtrumsmatta (GVK).
3 svar · 6,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: Har man fuktproblem så rekommenderas det att man använder en färg som är "öppen", och kan hantera tillskjutande fukt på ytterväggarna. Har du det inte, så fungerar vanlig färg. Gällande bubblorna framför tvättmaskinen, så kan man ju fundera på om det var helt torrt där när man målade..
1 svar · 3,7k läst
Rachid Nord
Rachid Nord: Ingen?
1 svar · 2,3k läst
·
A
Andenzz: Jag valde att inte ta ner all puts. Dock blev resulatatet sådär.. Visste att det skulle vara svårt, men hoppades det skulle gå lite smidigare.. kanske försökte mig på en för stor vägg (ca 5m2) dels var det lite lurigt att få putsen fästa (jag vattna väggen och tunngrunda de rena betongfläckarna) sen att dra väggen rak med rättkäpen gjorde att det ibland lossnade bitar som man fick
9 svar · 2,9k läst
V
volvov70n: [citat] Ringde LF och frågade om besiktningsmannens påstående och fick följande svar: Det gick bra att teckna en försäkring men eftersom tvättstugan är renoverad och inte har fått golvbrunnen utbytt, så utgår inga försäkringspengar om det visa sig vara fel på golvbrunnen vi ev framtida läckage.
16 svar · 1,7k läst
N
newkidintown: Smart tackar så mycket. Det borde lösa problemet :) [citat]
10 svar · 1,7k läst
·
M
Mr LED: Skruvade isär igen & hittade en automatsäkring på baksidan av låskistan, Puch reset, klart Tack för tipsen Mr LED
5 svar · 4,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Mitsubishi. Tyst och fantastiskt effektiv i tvättstugan https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/luftavfuktare/
1 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Idag är väl rekommendationen för tvättstuga att man har tätskikt i golv med uppvik 10 cm på väggarna. På gips ska det vara tätskiktsfolie.
3 svar · 1,3k läst
GoForIt
GoForIt: Jag brukar blåsa rent våra invändigt rejält med tryckluft någon gång per år. Det samlas ju en hel del damm.
4 svar · 3,6k läst
blackarrow
blackarrow: Lätt hänt, men såå lång var inte tråden... ;-) Har en Actus Fenja 10. Ska vara snabb och effektiv, men rent praktiskt är det inte min erfarenhet. Får väl erkänna att jag inte sköter tvätten men tycker restfukten är lite högre än vad jag anser är "skåpstorrt" emellanåt. Sen är inte placeringen optimal för avkedning av vattnet så jag får använda inbyggda lådan. Sen får man
9 svar · 2,8k läst
·
L
Liteavvarje: Tvättstugan är våtrum och ska behandlas enligt gällande regler
1 svar · 920 läst
B
BosseBo: Har tyvärr ingen möjlighet att ta foto då min mobilkameralins är krosskadad, men jag skall försöka förklara. Bänken är byggd mellan två väggar, i typ en "alkov". Från vänster till höger: Vägg, bänksida, torktumlare, bänksida, insats med ett par korgar på skenor (i detta utrymme finns också rören), bänksida, tvättmaskin, bänksida, vägg. Ovanpå detta ligger en "diskbänk",
17 svar · 2,3k läst
P
PochM: [citat] Det är en tanke vi haft men tyvärr sitter elcentralen för nedervåningen just där på väggen i pumprummet och vattenpumpen med dragna rör i golvet vetter mot väggen du nämner. Då blir det ett rätt stort projekt.
7 svar · 3,1k läst
B
Blander: [citat] Smuts... :)
14 svar · 10,0k läst
·
K
Köttisar: Viktigt att du använder samma märke på hela tätskiktet.
4 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.