robban44 skrev:
Att sitta och plocka ihop massa undersökningar och välja ut vissa bitar ur dom för att visa och försöka förstärka "giftigheten% i ett ämne ser inte jag som seriöst.

Försäljningen hade inte släppts i Sverige av Roundup om inte seriösa undersökningar gjorts om att medlet inte är farligt, det är min uppfattning och den står jag för.
Det där var ett snabbt axplock för att visa att Roundups ofarlighet är långt ifrån oemotsagd. Jag lämnade en URL för folk att läsa vidare om de har lust. Och om du kan säga emot någon av undersökningarna är du mer än välkommen, jag säger inte att man inte ska vara källkritisk. Och man ska inte heller ha en sådan blind tro på något att man inte kan omvärdera sina ståndpunkter.

Den franska studien visade på att Glyfosat är högst giftigt för moderkakan hos mäniskor i koncentrationer 10 ggr lägre än rek användarkoncentration av Roundup. Vidare visade de t.ex. att Roundup är flera gånger giftigare än enbart Glyfosat. Ja, du kan ju läsa vidare själv.

Jädrans vilken tro du verkar ha på både Sveriges myndigheter och Monsanto som tillverkar Roundup att du säger att det ALDRIG skulle släppas ut något farligt medel på marknaden.

Vad jag inte tycker är seriöst är att gå ut och påstå att Roundup är guds gåva till mänsligheten och inte är farligt för fem öre. Det sade man om ddt också. Inga övriga paralleller dragna.

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Det där var ett snabbt axplock för att visa att Roundups ofarlighet är långt ifrån oemotsagd. Jag lämnade en URL för folk att läsa vidare om de har lust. Och om du kan säga emot någon av undersökningarna är du mer än välkommen, jag säger inte att man inte ska vara källkritisk. Och man ska inte heller ha en sådan blind tro på något att man inte kan omvärdera sina ståndpunkter.

Den franska studien visade på att Glyfosat är högst giftigt för moderkakan hos mäniskor i koncentrationer 10 ggr lägre än rek. Vidare visade de t.ex. att Roundup är flera gånger giftigare än enbart Glyfosat. Ja, du kan ju läsa vidare själv.

Jädrans vilken tro du verkar ha på både Sveriges myndigheter och Monsanto som tillverkar Roundup att du säger att det ALDRIG skulle släppas ut något farligt medel på marknaden.

Vad jag inte tycker är seriöst är att gå ut och påstå att Roundup är guds gåva till mänsligheten och inte är farligt för fem öre. Det sade man om ddt också. Inga övriga paralleller dragna.

/Kalle
JAG tycker att Roundup är guds gåva till mänskligheten, jag har inte påstått med ett enda ord att det är ofarligt. Du däremot påstår ju en massa saker baserat på idogt letande på nätet efter undersökningar som ingen hört talas om.

Källkritisk är ju definitivt dom Svenska myndigheterna då dom tillåtit medlet trots dessa oerhörda faror du pekar på och dom undersökningar du hänvisar till, det kan ju möjligen vara så att dom anser att dessa är undermåliga.

Då jag inte har någon moderkaka så är jag inte så speciellt rädd för den Franska undersökningen och tänker inte omvärdera ett enda ord jag skrivit.

Att du har dom uppfattningar du har om olika saker då bl.a om att använda dom tillgängliga medel som finns på marknaden att använda i sin egen trädgård får du gärna ha men att försöka omvända människor här som vill ha svar och råd om olika saker som dom har problem med och försöka tillrättavisa t.ex mig för att jag rekommenderar ett mycket bra och godkänt medel betackar jag mig för.

Om du nu för en kamp för att rädda världen från dom fruktansvärda effekterna av att använda TG, Roundup t.ex i sin egen villaträdgård och så finns det väl andra forum du kan göra det i, jag har nog uppfattningen om att folk här som ställer en fråga vill ha andra svar än att som du skrev i något fall "gilla läget".
 
robban44 skrev:
Då jag inte har någon moderkaka så är jag inte så speciellt rädd för den Franska undersökningen och tänker inte omvärdera ett enda ord jag skrivit.
Nä, moderkakor är ju inte så viktigt, fråga din mor.

robban44 skrev:
Att du har dom uppfattningar du har om olika saker då bl.a om att använda dom tillgängliga medel som finns på marknaden att använda i sin egen trädgård får du gärna ha men att försöka omvända människor här som vill ha svar och råd om olika saker som dom har problem med och försöka tillrättavisa t.ex mig för att jag rekommenderar ett mycket bra och godkänt medel betackar jag mig för.
Vad är det för fel att informera folk om de metoder som finns att tillgå som inte innefattar gifter? Eller är det så på detta forumet att så fort någon frågar om ogräs så vill de bara ha förslag om vilket gift som är bäst?
Det finns otaliga sätt att bli av med ogräs på och att förhindra deras uppkomst utan att använda gift, det är till stor del en fråga om förebyggande, inte en fråga om giftmängd.

robban44 skrev:
Om du nu för en kamp för att rädda världen från dom fruktansvärda effekterna av att använda TG, Roundup t.ex i sin egen villaträdgård och så finns det väl andra forum du kan göra det i, jag har nog uppfattningen om att folk här som ställer en fråga vill ha andra svar än att som du skrev i något fall "gilla läget".
Jaha, detta är alltså det där forumet där bara människor som tycker som du får skriva!

Enda gången jag skulle säga "gilla läget" (var det så?) är till någon som inte har något intresse av att lägga ner mer än tio minuter för trädgårdsarbete i månaden men ändå tjuter om att maskrosor invaderar gräsmattan. Gilla läget eller skaffa konstgräs.

Nu lämnar jag denna tråd, tack för mig!

/Kalle
 
1. Blanda inte in min mor i detta, typiskt slag under bältet, när argumenten tryter börjar man veva vilt.

2. Inte alla som vill ha markduk över sina rabatter för att förhindra ogräs och markduk över gräsmattan funkar ju inte så bra. Fördel kemisk bekämpning.

3. Du skall alltså tala om för andra att dom skall skaffa konstgräs för att du är total motståndare till att vanliga människor använder det som finns att bekämpa t.ex ogräs och som säljs i varenda snusbutik och detta i sin egen trädgård? Det som varit genomgående i dina inlägg är att käfta inte emot min åsikt utan det jag skriver är rätt och allting annat fel. Det är faktiskt ganska tröttsamt att läsa när en människa kategoriskt förkastar allt annat än sina egna åsikter och när det inte biter så börjar man blanda in andras mödrar.
 
I
robban44 skrev:
----
Källkritisk är ju definitivt dom Svenska myndigheterna då dom tillåtit medlet trots dessa oerhörda faror du pekar på och dom undersökningar du hänvisar till, det kan ju möjligen vara så att dom anser att dessa är undermåliga.
-----


F'låt att jag blandar mig i debatten. (Se det understrukna.)

Ja. Det är dom. Så om våra Sv. myndigheter hade fått råda, hade Round Up fortfarande blivit klassat hårdare och inte sålts i öppna handeln (utom till trädgårdsproffsen). Men att de inte gör det beror på att EU klassade den hårda Sv. klassningen som handelshinder. Därför finns det nu åter att köpa av vem som helst i svensk handel.

Det är ungefär med detta som med alkoholinförseln. Hade Sv. Myndigheter fått råda, så skulle vi inte få ta in den volym alkohol som vi idag kan. Det är oxå EU och handelshinder som föranlett den omställningen.

Och gift som gift....

Svensk myndighetssyn är fortfarande kritisk till både Round Up och ökade möjligheter för privatpersoner att få föra med sig mer än den tidigare litern sprit osv. in i landet. Men vad hjälper det när det är pengarna som styr i EU? Det innebär inte att Sv. myndigheter har blivit mindre kritiska eller accepeterar en annan syn på dessa två ting. Det innebär istället att de tvingas acceptera att andra länder inom EU tycker annorlunda än dem och eftersom de är i majoritet inom EU så får våra myndigheter backa..
___________________
Byggaren
 
Halleluja för EU ;)
 
robban44 skrev:
JAG tycker att Roundup är guds gåva till mänskligheten, jag har inte påstått med ett enda ord att det är ofarligt. Du däremot påstår ju en massa saker baserat på idogt letande på nätet efter undersökningar som ingen hört talas om.

Källkritisk är ju definitivt dom Svenska myndigheterna då dom tillåtit medlet trots dessa oerhörda faror du pekar på och dom undersökningar du hänvisar till, det kan ju möjligen vara så att dom anser att dessa är undermåliga.

Då jag inte har någon moderkaka så är jag inte så speciellt rädd för den Franska undersökningen och tänker inte omvärdera ett enda ord jag skrivit.

Att du har dom uppfattningar du har om olika saker då bl.a om att använda dom tillgängliga medel som finns på marknaden att använda i sin egen trädgård får du gärna ha men att försöka omvända människor här som vill ha svar och råd om olika saker som dom har problem med och försöka tillrättavisa t.ex mig för att jag rekommenderar ett mycket bra och godkänt medel betackar jag mig för.

Om du nu för en kamp för att rädda världen från dom fruktansvärda effekterna av att använda TG, Roundup t.ex i sin egen villaträdgård och så finns det väl andra forum du kan göra det i, jag har nog uppfattningen om att folk här som ställer en fråga vill ha andra svar än att som du skrev i något fall "gilla läget".

Vilket sanslöst intolerant inlägg.
Inte undra på det ser ut som det gör här i världen - och i naturen i synnerhet.

Sannolikt är du väl skitnöjd efter att ha "styrt upp den där jävla trädkramaren", men du missar att du framstår som en idiot som är beredd att göra vad som helst för at bli av med en nässla.
Sluta göm dig bakom det faktum att medlet är godkänt av de "Svenska myndigheterna" och tänk lite själv. Att moderkakor blir påverkade hade tydligen ingen effekt på ditt val. Vad skulle mer krävas? Skrumpnande testiklar?

Vidare kan du gärna låta bli att rekommendera folk att skriva någon annanstans - detta är ett privat, men öppet forum där alla kan framlägga åsikter som sedan värderas av läsarna, inte av dig.
 
Då du inte har ett dugg att tillföra mer än att du försöker "platta till idioten" så anser jag att jag det inte ens lönt att bemöta ditt inlägg.

Lämnar härmed denna tråd liksom Kalle gjort.
 
Visste inte att maskrosor kunde röra upp så heta känslor. ;)
Blir nog till att försöka med lite normal gödning med hönsskit och vatten. Fungerar inte det så blir det stegvis att prova sig fram i giftighet antar jag, och i sista hand schakta av hela skiten och börja om.
 
Ett absolut miljövänligt alternativ är att muta ungarna till att sticka maskrosorna. Jag gjorde det med mycket gott resultat. Både födelsedag och mors dag inföll (infaller) i maj. Fina små ritningar med present har jag kvar (nå - ungarna är vuxna idag) med utlovande av 'i fölsedaspresent får du här 250 stickna maksrosor'

... när inte begivenhetsdagar var aktuella gavs 10 öre per stucken maskros utan rot - 20 öre med rot ... detta är 15 år sedan ... det är bara att räkna upp arvodet mot dagens penningvärde ...

Resultatet blev mycket givande.
 
Då skulle jag bli väldigt fattig, är då inte enstaka maskrosor vi pratar om. Sen har jag inga barn.

Men det var en rolig idé.
 
Det måste ju vara ett uppenbart fall av "hushållsnära tjänst" Vänta i 11 dagar, så blir det avdragsgillt att låta någon annan plocka maskrosor mot betalning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.