Fönster & Dörrar
LennartL: Runda fönster inkl runda fönsterbrädor tillverkar man enkelt själv genom att såga ut dem ur två skikt hoplimmade korslagda brädor :) Men öppningsbara ? Menar du löstagbara halvor, som tas bort någon gång per år? Mina tätas enklast med vanlig tätningslist runt om, när man skruvar ihop halvorna igen. (Får aldrig råd köpa runda fönster, så därför måste jag tillverka dem själv
Sweli: Det stämmer inte. Vi har golvvärme i hela huset och har Traryd 3-glas Super Energi på våra fönster. Vi har bott över ett år i huset och inte har haft några problem. U-värde 1.5/kvm.
carra: Vet inte var Du bor... Vi tog in offerter från MÅNGA presumtiva leverantörer 18 fönster o 3 dörrar inte bidragsberättigade(vi bor för nära vattnet) Aluminiumutsida o "solglas" pris mellan 125.000:- och ned till 80.000:- från en lokal avnämare det köpte vi. Allt nära Sundsvall carra ;D
JanW: Hallojs, Jag har just spenderat en timme i telefon med att jaga rätt på någon på Skatteverket som vet, inte gissar, på hur skattmasarna tolkar reglerna. Följande visade sig gälla: Installatören måste ha F-skattsedel om man vill yrka avdrag för arbetet, men fönstren i sig kan köpas av någon på t.ex. Blocket, bara kvittot/fakturan uppfyller reglerna för hur sådana skall vara
Mjölnaren: Någar ytterliggare tips: http://www.ekstrands.nu http://www.fonsterfabriken.se http://www.morupstra.se
tatra: Jag bygger också helt nära havet och har valt komposit. Kolla under rubrik Plastfönster
jorwes: Vi har också haft lite kondensproblem nu i höst när temperaturen gått under minus 10 men det verkar ha löst sig själv. Min gissning är att vi hade kvar byggfukt i huset (nybygge) från den rengniga hösten och sensommaren. Nu när luften ute blivit torrare så har huset sakta torkat ut så att nu har vi minimalt med kondens även fast utetempen är minus 20. Vilken typ av ventilation har
tegelek: Jodå, Vi har köpt Lenhovda fönster. Huset håller på att byggas så vi skall sätta i dem v 48. har valt träfönster , laserade och är än så länge väldigt nöjda med vårt val. Men som sagt så har vi inte mnónterat dem ännu. Kontakterna har dock fungerat mcyketbra och lev tiderna hölls.
Ellax: Har mycket svårt att tänka mig att du baxar in det med lite käck handkraft... Det är fyra meter långt och 2,40 meter högt med treglas. Hörde någonstans (var nog på denna sidan ang Hajomfönster) att de väger 100 kg/meter. ...och då är våra högre än standard.
Fasting65: Visst är det så. Jag tänkte mer på hur stort ingrepp man vill göra och vad det kostar - om man kan räkna hem stora ingrepp. Dessutom kan ju bågen vara gammal och tunn där ytterligare laster på bågen gör att den blir skev.
dadid: Låter intressant. Dörrarna är fortfarande innåtgående? Är de lamellimmade? Bra trävirke? /Dadid
synpunkter: Jag undrar om det är någon som har tips på byggfirma/hantverkare som har en dokumenterad erfarenhet av att installera Velux takfönster och som kan göra ett BRA JOBB? Byggplats Hägersten, Stockholm. Tips emottages tacksamt!
Niq: Om man skär med vasskniv längs med glaset så kan man skära isär ett isolerglas. Men man måste hålla kniven plant mot glaset och inte skära så djupt varje gång.Men det är glas och då finns det alltid en risk att det spricker.
Niq: Om man kan lägga monomassa så skall det bli en helt perfekt fog utan att man behöver använda såpvatten eller andra hjälpmedel. Monomassa behöver inte heller målas om man inte vill. Och den går alldelels utmärkta att lägga över gammalt då den är gjord just för att man skall kunna kitta om sina fönster utan att behöva ta bort allt gammalt kitt. Kitt som sitter löst måste man ju
Immobil: [citat] Traryd är inte billigast men de är klart prisvärda. Kvalitén är OK, men kunde vara bättre. Våra fönster var iof special och det var flera tillverkare som inte kunde/ville göra våra fönster. Du kan se dom på vår hemsida: http://hem.passagen.se/gitzie/huset10.html ;) Det är fönsterna på första bilden som kommer från Traryd.
Bob_the_builder: Jo, så är det ju. Om fönstret på 1x7 meter ligger ner så innebär det ju att det antingen måste monteras i en gavel (förutsatt sadeltak, men det har väl alla? ;)) eller, om det monteras på långsidan, med en FLÄSKIG limträ/stålbalk som avväxling över. Även i en gavel skulle det bli bökigt eftersom gavelspetsen väger en hel del (väggens egentyngd, alltså).
GlasKlar: [citat] Låter konstigt. Som tidigare sagts, ska inte is bildas på utsidan av ytterglaset såvida inte U-värdet understiger ca 1,0. Om kondens bildas på insidan är det helt enkelt en fråga om för dålig ventilation, och inte fönstrets fel.
Demetra: Hej! Jag kan hjälpa dig. nataljalen@hotmail.com MVh.
Mjölnaren: Har ett problem med att hitta fönster till vårt renoveringsobjekt. Vägg/fönster lutar innåt ca. 7 grader. De "större" tillverkarna vill inte fullt ut lämna några garantier :'( Hittade en sida från Morups Träindustri http://www.morupstra.se/ Citat från sidan: "Vi levererar fönster och dörrar precis efter kundens önskemål och specifikationer oavsett om det gäller vårt
johannes100: :DHalloj! Kolla dromfonstret.se,där köpte jag mina grejer... Trevlig helg!
m1nn13: [citat] Åhhh... vad vänligt! :) Har du erfarenhet av fönster "hemifrån"??? Till att börja med: Har du några tips på fönstertillverkare? Kanske någon internetadress där man kan beställa en katalog??? Tack på förhand! :D M1nn13
PappasHammare: Gå till en färgbutik och fråga om självhäftande plastfilm för just badrumsfönster så vet dom nog vad du menar. Det brukar finnas olika motiv och färger Sen när du ska sätta på filmen på fönstret så spreja på lite handdiskmedel uppblandat med vatten. Detta gör att limmet inte fastnar på fönstret direkt. Ta den en handduk utan på filmen för att trycka ut vattnet/diskmedlet mot
seclest: Jag målade våra brunlaserade fönster för två-tre år sedan. Först slipade jag med ett fint sandpapper, för att rugga ytan lite. Sedan grundmålade jag med oljebaserad grundfärg, som jag fått för mig fäster bättre (även om det bränner hjärnceller snabbare...). Sen på med fönsterfärg. Det sitter fortfarande utan problem. Fast det var ganska pilligt att måla, för det fanns en
co: Någon som har erfarenhet från fönster från denna tillverkare?
El_-micke: gå till en lokal sinckeriverkstad så fräser dom till nya på ett kick